FlinkeFreddy Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei og hopp. Kjører Linux Mint 8.0 Helena (x64). Har fått systemet oppe å gå veldig bra (har ikke ødelagt det enda, som jeg pleier å gjøre). Er fornøyd, også med utseendet. En ting som plager meg litt, og gjør systemet lite brukervennlig, er at ikonene til programmene som synes på panelet er veldig små. Det gjør ting uoversiktlig. Hvordan kan jeg gjøre disse ikonene større? Panelet er 38 pixler høyt (win7- inspirert). Mvh Freddy Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 hm. I Ubuntu 10.04 skaleres ikonene automatisk i takt med panelet. Alternativt kan du jo prøve Avant Window Nagivator eller Docky som tilbyr "panel mode" så det blir som en slags hybrid mellom OSX-dock og Win7-panelet. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 hm. I Ubuntu 10.04 skaleres ikonene automatisk i takt med panelet. Det gjør de ikke i mint Alternativt kan du jo prøve Avant Window Nagivator eller Docky som tilbyr "panel mode" så det blir som en slags hybrid mellom OSX-dock og Win7-panelet. Prøvde AWN, likte det ikke. Synes det er upraktisk med docking- bar, selv om det ser bra ut. Burde være ganske enkelt. Har prøvd med Gnome Color Chooser, sett igjennom Compiz- settings og instillingene for GnomeMenu, men finner ikke ut av hvordan jeg skal endre det... Noen andre som vet? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 det aller første som kom opp i Google når jeg søkte på gnome panel icon size var: Problem The icons in the main gnome menu look a bit huge ( :-) ) to me … Solution – in my notebook If any of this method does not work or I did any mistake just tell me ! 1st method . # Please note: you need root privileges to modify some files. # Please note: people say that with the zoom capability of gnome you can reduce panel menu icons size but that did not work to me. 1 – Locate the folder of the theme you are currently using. Example : the folder of the theme “Nuvola” in a standard gnome installation under debian etch is ‘/usr/share/themes/Nuvola’. 2 – Find the file ‘gtkrc’. If you find more than one gtkrc, choose the one that is “compatible” with the gtk version in use. Example: I used the file ‘/usr/share/themes/Nuvola/gtk-2.0/gtkrc’. 3 – Open the file ‘gtkrc’ with a (simple) text editor. Example:’ vi /usr/share/themes/Nuvola/gtk-2.0/gtkrc ‘. 4 – Edit the line whose first field is gtk-icon-sizes so that the panel-menu field has the icon size that you desire. Example : I modified the line that reads : gtk-icon-sizes = “panel-menu=32,32″ into gtk-icon-sizes = “panel-menu=16,16″. 5 – Save the gtkrc file and exit. 6 – Logout from your desktop. Log into your desktop. The icons in the menu should have a smaller size. 2nd method #Please note: No root privileges are needed this way. #Please note: The goal is to install a New Control Option in the user’s home directory and use it #Please note: Reference : http://library.gnome.org/admin/system-admin-guide/stable/themes-3.html.en 1 – Locate the folder of the theme (well actually it is the Control Option) you are currently using. Example : I am currently using the Control Option “Clearlooks”. The folder of the Control Option “Clearlooks” in a standard gnome installation under debian etch is ‘/usr/share/themes/Clearlooks’ 2 – A folder named ‘.themes’ should exist in the user’s home directory. If the ‘.themes’ folder does not exist create it. Example : I already had the folder ‘~/.themes’ 3 – Choose a name for a new control option. Example : I chose the name ‘mycontrol’. 3bis – Create a new folder in the ‘~/.themes’ folder and give it the name you chose in step 3. Example: I created the folder ‘mycontrol’ under ‘~/.themes’ folder so now I have the folder ‘~/.themes/mycontrol’. 4 – Copy the contents of the Control Option folder currently in use into the new folder created in step #3bis. Example: I copied the contents of the folder ‘/usr/share/themes/Clearlooks’ in ‘~/.themes/mycontrol’. 5 – Find the file ‘gtkrc’, that should be somewhere in the new folder. If you find more than one gtkrc, choose the one that is “compatible” with the gtk version in use. Example: I used the file ‘~/.themes/mycontrol/gtk-2.0/gtkrc’. 6 – Open the file ‘gtkrc’ with a (simple) text editor. Example:’ gedit ~/.themes/mycontrol/gtk-2.0/gtkrc’. 7 – Edit the line whose first field is gtk-icon-sizes so that the panel-menu field has the icon size that you desire. If that line does not exist you have to create it. 1st Example : I modified the line that reads : gtk-icon-sizes = “panel-menu=32,32″ into gtk-icon-sizes=”panel-menu=16,16″. 2nd Example: If that line does not exist add this line at the very top, eventually after any initial comments: gtk-icon-sizes = “panel-menu=16,16:panel=16,16:gtk-menu=16,16:gtk-large-toolbar=22,22:gtk-button=16,16″ 8 – Save the gtkrc file and exit. 9 – Open the “Theme Preferences” window (“Gnome Menu”> “Desktop” > “Preferences” > “Theme”) in Gnome. Click the button “Theme Details”. 10 – Select between the various control options the one you created in step 3bis. Example : I selected the option ‘mycontrol’ . 11 – Close all the windows opened . 12 – Logout from your desktop. Log into your desktop. The icons in the menu should have a smaller size. cheers ! d tipper det funker. vil anbefale deg å bruke Google i fremtiden. finner det meste der. lykke til. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 tipper det funker. vil anbefale deg å bruke Google i fremtiden. finner det meste der. lykke til. Hehe, har prøvd google da Fikk ikke til å gjøre det du copy-pasted fra google... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Du er selvfølgelig avhengig av at ikon-settet ditt faktisk HAR skalerbare ikoner, da. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Hmm, ja det er mulig det... Men FAEN!!! Nå har teksten i MintMenu blitt svart. Bakgrunnen er og svart. Dette funket alle tiders før jeg begynte å dille FAEN !!!! Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 har ikke peiling på GNOME og sånn, men du burde vel strengt talt fortelle litt nærmere hva du mener med "dille". folk kan ikke hjelpe deg om du sier "jeg har dillet det til". de må vite nøyaktig hva du har gjort. videre bør du pastebin alt av relevante konfigurasjonsfiler osv. ellers er det bare å beklage at ikke Google-søket mitt førte frem, og ønske lykke til videre. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Ved å si "dille", så mente jeg egentlig at jeg fulgte punkt 2. Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg gjorde. Jeg tok litt vann over hodet... Linux er litt vann over hodet... Men har forøvrig fikset det nå. Det vil si; jeg endret temaet slik at skriften på MintMenu ble hvit igjen. Ikonene er fremdeles små, men det får jeg bare leve med. Bestiller Win7 så snart jeg får råd Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hva med å installere et ikon-tema som skalerer? Skjønner ikke hvorfor du skal svi av tusenlapper fordi du ikke er helt stødig i GNU/Linux enda. Practice makes perfect, young padawan! Bare prøv å tenke over hva du driver med underveis, og ikke trykk i hytt og pine Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Hva med å installere et ikon-tema som skalerer? Skjønner ikke hvorfor du skal svi av tusenlapper fordi du ikke er helt stødig i GNU/Linux enda. Hehe, ja det var det. Har prøvd med flere icon- temaer, ingen av de skalerer. SKal prøve med noen flere! Jeg trenger windows på skolen. Ja jeg vet om open office, men office- pakken til MS er rett og slett nødvendig. Dessuten spiller jeg en del nettpoker, og ingen av klientene støtter Linux. Practice makes perfect, young padawan! Bare prøv å tenke over hva du driver med underveis, og ikke trykk i hytt og pine Jau det er sant. Men er MYE nytt, og lite tid å lære det på. Hvis du har mulighet, så kunne jeg gjerne stilt noen spørsmål om Linux og fått noen veldig enkle svar. Ved å bruke google får jeg bare vanskelige svar... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Fyr løs, men kanskje det kan være greit å lage en egen tråd da? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Spørsmål dukker stadig opp. Har bare et akkurat nå, så litt voldsomt å lage en egen tråd, men skal ha det i bakhodet! det jeg lurer på er hva Glib- filer er til? Og hva er library- filer? Er det det samme? Er det tilsvarende .dll i windows ? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ja, det er noe tilsvarende dll. Glib er en samling biblioteker (libraries) laget for Gnome/GTK+. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har et spørsmål til... Windows blir som kjent tregere og trege ettersom man installerer flere programmer, fyller opp registeret med masse rart osv.. Jeg opplever det samme med Linux. Nå har jeg riktignok en del Eye- candy, men systemet har blitt ganske tungkjørt. Jeg har installert noen enkle programmer, men jeg trodde Unix var bygd opp så det ikke skulle ha noe (eller så veldig mye) å si for hastigheten? Oppstarten er grei nok, men systemet har altså blitt tregere og tregere. Har 4gig ram, Geforce 8600 m gt, t7300 C2D... x84-64 Mint versjon 8.0 Helena Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Kjøres alle disse programmene samtidig? Har du en veldig full harddisk? Hvilke programmer er det snakk om? Jeg har aldri opplevd at installasjon av programmer har påvirket ytelsen. Om det ligger mange programmer og kjører i bakgrunnen (f.eks. temp.-måler, viftemåler, cpu-måler, minnemåler etc) vil ytelsen reduseres. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 FÅ programmer som egentlig kjører. Har måling for bruk av CPU på panelet. La inn AWN 0.4, men den var så syyyykt treig. Påvirket ytelsen drastisk. Aner ikke hva som kjører i bakgrunnen... "CTRL+Alt+Del - Prosesser" i linux er... ? Forøvrig bruker jeg både Emerald, Compiz Fusion og en egen Icon- pack som er ganske stor. Vet ikke om dette har noe å si ? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Geforce 8600 m gt Hvilken driver? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 System - Administrasjon - System Manager. Ubuntu har ingen hotkeys for systemmanager, tror ikke Mint har det heller. Av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Diablo: Kjører den som fulgte med... Det vil si; jeg fikk valget etter installasjon av OS hvilken driver (proprietær) jeg ville bruke. Har funket fint, bortsett fra en del Tearing av video uansett spiller.. cmyrland: Takk! Skal se hva som skjer av prosser.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå