Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp meg med forsterker! Please

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har 2stk 12" pioneer TS-W308D2 subber på 1400watt maks stykke å 400watt rms.

Så trenger jeg noen råd til en forsterker som driver dette bra.

Takker for alle svar

Mvh: Lagspike794

Hvis disse kan kobles sammen for å gi 1 ohms last så

er harman kardon 1500 ett rimelig alternativ med pent design.

Er design mindre viktig og effekten mye viktigere så er

dynabel 4501 å anbefale.

Jeg har hatt begge og jeg vil uten tvil si at dynabeln leverer mer suppe,

men HKn lyder bedre.

HKn kan være det beste valget hvis du ikke vil risikere å sprenge elementene.

Gjerne oppgi ohm på elementene (høyttalerene/subene)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har 2stk 12" pioneer TS-W308D2 subber på 1400watt maks stykke å 400watt rms.

Så trenger jeg noen råd til en forsterker som driver dette bra.

Takker for alle svar

Mvh: Lagspike794

Hvis disse kan kobles sammen for å gi 1 ohms last så

er harman kardon 1500 ett rimelig alternativ med pent design.

Er design mindre viktig og effekten mye viktigere så er

dynabel 4501 å anbefale.

Jeg har hatt begge og jeg vil uten tvil si at dynabeln leverer mer suppe,

men HKn lyder bedre.

HKn kan være det beste valget hvis du ikke vil risikere å sprenge elementene.

Gjerne oppgi ohm på elementene (høyttalerene/subene)

Jeg tenkte å kobble de 2 subbene sammens, å da står d att de skal kobbles opp til 4 ohm. men d er jo D2 subber. så de spiller best i 2 ohm.

Jeg hadde tenkt meg et kraftig spark i bagasjelokket så helst noe som leverer bra ;)

Lenke til kommentar

designen har egentli ikke noe å si

4501, og koble de subene sammen til 1 ohm.

Det er ingenting som "skal" kobles i 4 ohm.

Det eneste en høyttaler tar hensyn til er effekten de får "servert",

spørsmålet er om forsterkeren klarer å levere den effekten med KONTROLL:)

Og jeg skal borge for at 4501 gjør dette.

Lenke til kommentar

Sprenger subber lettere med den svakere H/K enn Dynabel? Min mening er nå motsatt.

De subene har hver 2X2ohm spoler (mao 4X2ohm spoler tilsammen), så ikke lett å koble de til 1ohm tilsammen.

2ohm, 0.5ohm og 8ohm blir valgene, da er det 2ohm som er mest vanlig å koble i.

Dynabel BF4501 vil nok levere grei kraft til disse (personlig ville jeg kanskje gått for noe som leverer litt mer effekt i 2ohm).

Lenke til kommentar

Sprenger subber lettere med den svakere H/K enn Dynabel? Min mening er nå motsatt.

De subene har hver 2X2ohm spoler (mao 4X2ohm spoler tilsammen), så ikke lett å koble de til 1ohm tilsammen.

2ohm, 0.5ohm og 8ohm blir valgene, da er det 2ohm som er mest vanlig å koble i.

Dynabel BF4501 vil nok levere grei kraft til disse (personlig ville jeg kanskje gått for noe som leverer litt mer effekt i 2ohm).

Jeg tror ikke du klarte å lese innlegget mitt....

Hkn leverer mindre effekt, og derfor er det mindre sannsynlighet for at den

klarer å ødelegge elementene.

Uansett hva du tror, eller hvilken mening du har så er fakta følgende:

Høyttaler-element ødelegges av for høy effekt vs spesifikasjoner.

Å koble sub-elementene i 0.5ohm går helt fint med bf4501,

men de leverer de 800watt RMS subene er spesifisert for

i 2 ohm/13.8v. Dette er definitivt den beste løsningen.

Og siden forsterkeren har 2 utganger så er det ytterligere muligheter

for å koble i annen resistiv last relativt til hva forsterkeren "ser"

(f.eks 1ohm). Dette glemte nahojdat forøvrig å nevne.

Lenke til kommentar

""Høyttaler-element ødelegges av for høy effekt vs spesifikasjoner.""

Feil, det er en av veldig mange mulighetene og faktisk ikke den mest normale.

Jeg har kjørt 600W rms på en pioneer subwoofer som tåler maks 400W rms, faktisk samme sub som TS sin bare en eldre modell. Folk jeg kjenner har kjørt så mye som dobbelt til tre ganger så mye effekt som spesifikasjonene tilsier uten noen problemer til daglig bruk og dette er til og med med gain satt opp til at forsterkerne gir den effekten de kan gi.

Det beste for en subwoofer er å ha en forsterker som kan gi mer effekt enn det subwooferen tåler. Gjerne helt opp til dobbelt så mye. Og så skrur du ned gainen slik at den ikke gir mer effekt enn det subben tåler.

Det som skjer da er at forsterkeren har veldig bra kontroll over subwooferen og den har mulighet til gi litt ekstra effekt i perioder slik at den ikke ødelegger dynamikken i musikken.

Hvis du skal ha en forsterker som fungerer bra i forhold pris så er Dynabelen 4501 et veldig ålreit valg, men absolutt ikke det beste, har du råd til en dyrere forsterker så skriv budsjettet ditt her, er mange forsterkere som gir bedre lyd med den samme effekten enn den forsterkeren.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du klarte å lese innlegget mitt....

Joda.

Mindre forsterker = mer klipping.

Klipping/vrenging er element "dødaren" nr1, ikke for høy effekt.

Dynabel forsterkeren har 1 utgang, det er en monoblokk, den har dobbelt terminalsett kun for å forenkle tilkobling (jeg har ikke lest noe sted at det er en dobbel monoblokk).

Eltek/Dynabel selv anbefaler ikke å gå lavere enn 2ohm med den forsterkeren, 0.5ohm ville jeg ikke vurdert engang.

Lenke til kommentar

""Høyttaler-element ødelegges av for høy effekt vs spesifikasjoner.""

Feil, det er en av veldig mange mulighetene og faktisk ikke den mest normale.

Jeg har kjørt 600W rms på en pioneer subwoofer som tåler maks 400W rms, faktisk samme sub som TS sin bare en eldre modell. Folk jeg kjenner har kjørt så mye som dobbelt til tre ganger så mye effekt som spesifikasjonene tilsier uten noen problemer til daglig bruk og dette er til og med med gain satt opp til at forsterkerne gir den effekten de kan gi.

Det beste for en subwoofer er å ha en forsterker som kan gi mer effekt enn det subwooferen tåler. Gjerne helt opp til dobbelt så mye. Og så skrur du ned gainen slik at den ikke gir mer effekt enn det subben tåler.

Det som skjer da er at forsterkeren har veldig bra kontroll over subwooferen og den har mulighet til gi litt ekstra effekt i perioder slik at den ikke ødelegger dynamikken i musikken.

Hvis du skal ha en forsterker som fungerer bra i forhold pris så er Dynabelen 4501 et veldig ålreit valg, men absolutt ikke det beste, har du råd til en dyrere forsterker så skriv budsjettet ditt her, er mange forsterkere som gir bedre lyd med den samme effekten enn den forsterkeren.

"Jeg har kjørt 600W rms på en pioneer subwoofer som tåler maks 400W rms, faktisk samme sub som TS sin bare en eldre modell. Folk jeg kjenner har kjørt så mye som dobbelt til tre ganger så mye effekt som spesifikasjonene tilsier uten noen problemer til daglig bruk og dette er til og med med gain satt opp til at forsterkerne gir den effekten de kan gi."

Hvordan måler du dette? Og hvordan vet du suben tåler 600w RMS når du antaglig

ikke har den minste peiling på hva som leveres til suben?

Hvis man tilfører 1200w RMS til en subwoofer spesifisert til 400w RMS til "daglig bruk"

og du faktisk tror at suben tåler dette sier voldsomt mye om hvor fantastisk

lite du vet hvordan elektronikken fungerer.

Enkle tester som du kan utføre for å få ett innblikk i hva som tåles

og hva som skjer hvis man tilfører for mye eller for lite til ett høyttaler-element.

Ta en mellomtonehøyttaler som tåler f.eks 25w (du kan ha annen effekt, så lenge du holder

deg til forsøksparameterene rent proporsjonalt) koble den til en av utgangene på

forsterkeren din, så spiller du av en sinustone innenfor frekvensregisteret til

høyttaleren. f.eks 100hz. Sett ett voltmeter på inngangene til høyttaler-elementet

eller forsterkerutgangen som brukes. Dette vil gi en grov oversikt over volten

siden du sikkert ikke har ett voltmeter med RMS funksjon.

Hvis elementet er på 4 ohm så skrur du opp lyden til du ser ca 17.5v ,

da tilfører du elementet i regionen 75w på toppene av sinuskurven.

Så spiller du slik i en time.

Hva skjer med elementet?

Omvendt så kan du bruke ene av forsterkerutgangene på cd spilleren i bilen,

normalt ligger disse mellom 15-25w RMS.

Koble en av disse til en høyttaler med 4ohms impedans og tåler minst 75wRMS,

skru opp til du merker voldsom forvrenging og litt til. La dette stå i

flere timer om du vil.

Hva skjer med dette elementet?

Inntill du kan måle RMS strøm X RMS volt på utgangen av forsterkeren din

så har du ABSOLUTT ingen peiling på hva den leverer til suben.

Du kan forøvrig måle volten i andre potens og dele på motstanden,

men dette er unøyaktig av flere grunner, en grunn er foreksempel

at den reaktive motstanden i subwooferen endrer seg når den begynner å

bli varm. Da øker motstanden.

Lenke til kommentar

Du skal selvfølgelig ikke spille så høyt at elementet sliter/lager ulyder, og da ER det mye bedre med en stor forsterker, enn en liten forsterker. Det er også lettere å høre ulyder som følge av for mye effekt enn det er med for lite effekt, også derfor så mange ødelegger elementene sine med for svak forsterker.

Så hvis man bruker ørene når man spiller, så er det absolutt best med en forsterker som leverer mer enn det elementet tåler ;)

Lenke til kommentar

Du skal selvfølgelig ikke spille så høyt at elementet sliter/lager ulyder, og da ER det mye bedre med en stor forsterker, enn en liten forsterker. Det er også lettere å høre ulyder som følge av for mye effekt enn det er med for lite effekt, også derfor så mange ødelegger elementene sine med for svak forsterker.

Så hvis man bruker ørene når man spiller, så er det absolutt best med en forsterker som leverer mer enn det elementet tåler ;)

Helt enig, men å påstå at å fore ett høyttaler element beregnet for 400w RMS med

1200w RMS vil med 100% sikkerhet ødelegge elementet etter kun kort tid.

Å tilføre en 400w RMS sub fra en forsterker som er kapabel til å levere 1200W RMS

er fordelaktig med tanke på at den klarer lettere å levere "peak-effekten"

uten å "miste pusten"/bruke opp energireservene såfremt man har en dynamo som klarer

å levere den RMS strømmen ved noenlunde stabile spenningsforhold. Men risikoen for å ødelegge elemtentet ved å tilføre for mye effekt er i stor grad tilstedeværende.

Hovedårsaken til ødelagte subwoofer-element er overbelastning/tilføring av for mye effekt over tid, påstanden om det motsatte er ren tullprat.

Å tilføre 1200w RMS til ett element beregnet for 400wRMS vil være sub-elementes sikre

død etter sekunder , max noen få minutter uansett merke.

Lenke til kommentar

Mitt element, en JL w6, tåler 600w RMS. Forsterkeren jeg egentlig bruker er til reperasjon nå (den leverer også 600w RMS i 2 ohm), så jeg låner en Dynabel BF7501 av en kompis. Har kjørt med den et par uker nå, og den leverer 1400w RMS, som er ganske heftig. Men det går helt fint, er jo bare å bruke øra og ikke skru alt på maks. ;)

Lenke til kommentar

Mitt element, en JL w6, tåler 600w RMS. Forsterkeren jeg egentlig bruker er til reperasjon nå (den leverer også 600w RMS i 2 ohm), så jeg låner en Dynabel BF7501 av en kompis. Har kjørt med den et par uker nå, og den leverer 1400w RMS, som er ganske heftig. Men det går helt fint, er jo bare å bruke øra og ikke skru alt på maks. ;)

Riktig, men du kan jo prøve å skru alt på max så lenge du har en dynamo

som klarer å levere den effekten. Dette skal ifølge Dammed gå helt fint, også

om bf7501 skulle levere 1800w RMS.

Jeg vil vedde huset mitt på at elementet blir ødelagt nærsagt momentant.

Hvis voicecoilen mot formodning skulle tåle tortursjokket av 1800wRMS

rett i drivverket så vil hele greia revne og prøve å ta seg en spasertur

ut av ramma. Hvor mange sekunder det tar er enklest å bergegne ved forsøk:P

Lenke til kommentar

Riktig, men du kan jo prøve å skru alt på max så lenge du har en dynamo

som klarer å levere den effekten. Dette skal ifølge Dammed gå helt fint, også

om bf7501 skulle levere 1800w RMS.

Jeg vil vedde huset mitt på at elementet blir ødelagt nærsagt momentant.

Hvis voicecoilen mot formodning skulle tåle tortursjokket av 1800wRMS

rett i drivverket så vil hele greia revne og prøve å ta seg en spasertur

ut av ramma. Hvor mange sekunder det tar er enklest å bergegne ved forsøk:P

Heeh, men det skjer ikke. Er for glad i subben min for det,

og dette er bare en midlertidig monoblokk. Men synes den

spiller bra, trykker fint og spiller presist, pent osv.

(PS: Jeg sa 1400w RMS i 2 0hm, ikke 1800w RMS...) ;)

Lenke til kommentar

Masse effekt er alltid positivt. Mindre mindre sjangs med forvregning. Brukte selv en audison vrx monoblokk på 2 elendige bassere fra panasonic som tålte kontinuerlig effekt på 150W per element. peak på 500 eller der omkring om jeg ikke husker feil. Effekten på audison forsterkeren i 2ohm var 1080W v/13,8V. De elemente jeg brukte fikk virkelig gjennomgå, men greide aldri å ta livet av de.

Nå er vel og merke audison i high-end klassen og regner ikke med at du har planer om å bruke 14000 kr på en forsterker, men kicker har jo også sitt. ikke alt for mye av den beste lydkvaliteten, men gir power så det holder allikevel. Ofte mer enn hva som er oppgitt. Ellers så funker også cadence. Ikke så sabla gjerrige på strømmen og dytter også ut plenty med effekt. Eksempel

Lenke til kommentar

Heeh, men det skjer ikke. Er for glad i subben min for det,

og dette er bare en midlertidig monoblokk. Men synes den

spiller bra, trykker fint og spiller presist, pent osv.

(PS: Jeg sa 1400w RMS i 2 0hm, ikke 1800w RMS...) ;)

Påstanden til Dammed var at det gikk helt fint å peise ivei 3 x oppgitt RMS effekt

til sub-elementet:) 600w x 3 blir da 1800w:)

Ikke for det, tror du hadde fått spenstige resultater selv med "bare" 1400wRMS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...