Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Verdens største klase av rare problemer.

Anbefalte innlegg

Ja, hvor skal man begynne!

Jeg satte sammen min egen pc nå for snart et år siden. Første gang jeg bygget en helt selv, og byggingen og alt etterfølgende gikk som smurt, uten problemer. Maskinen fungerte prikkfritt helt frem til høsten ifjor, da den begynte å furte litt.

Det første som skjedde var at den begynte å få "perioder" hvor den plutselig ble utrolig treig. Jeg prøvde selv å finne ut av grunnen, og fant ut at i disse "periodene" hadde jeg titusener av 'harde feil' på minnet mitt. Jeg fikk så et par bluescreens og slikt i hytt og pine. Greit nok, en reboot gjorde susen, så jeg orket ikke styre så mye mer med det.

Etter en 2 måneders tid, så sluttet disse treghets problemene, og problemet utviklet seg som en pokemon, til noe nytt og mer fancy. Det neste steget nå, var at den nektet å boote. Hver gang jeg starter pcen min, får jeg et skjermbilde hvor det står at min ene HD har en "Critical Failure" og jeg må ta backup og whatnot. Press F1 for å fortsette - jess, gjort, og det funker like fint hver gang. Det som er RART, er at når jeg kommer til login screenen, hvor jeg fyller inn passordet mitt, så henger pcen seg TOTALT, hvis jeg ikke venter til screensaveren har kommet opp først. Altså, fyller jeg det inn før det, og presser enter, så må jeg manuelt reboote. Venter jeg til screensaveren har kommet på, er den helt normal. Helt høl i hue?

Så - det er jo greit nok, så lenge jeg kan bruke det som en "work-around" så er det jo greit. Men nå for 2 dager siden, så sto pcen min litt idle mens jeg så fotballkamp, og da jeg kom tilbake hadde jeg fått opp en feilmelding hvor det står følgende:

Det ble utført en uautorisert endring av windows

Du kommer ikke til å få flere varsler, inkludert varsler om lisensen eller aktivering. Bruk koblingen nedenfor for å finne ut hvordan du kan reparere systemet."

Lær mer her. (<-linken)

Og "Lukk" er eneste alternativ utenom linken. Linken tar meg til Microsofts valideringsside, hvor jeg enten kan laste ned en .exe fil for å validere (ja jeg har kjøpt og betalt min Vista kopi med pcen), eller kjøre den rett fra nettleser. Men! Hvis jeg kjører .exe fila, slutter programmet å svare instantly, og kjører jeg det fra nettleseren skjer det samme med den.

Lukker jeg selve feilmeldingen popper den opp igjen etter et par minutter. Hva som er galt her - aner jeg ikke.

Men - samtidig som dette problemet kom, og jeg fetla igjennom de forskellige alternativene, så kom et annet problem på slenget. Jeg har en "feil med mitt lydkort" visstnok. For jeg kan ikke spille av lyder. Starter jeg WinAmp eller Spotify blir pcen drit-treig, og ingen lyder kommer. Spotify er snill nok til å si ifra at lydkortet mitt har en feil. Heller ingen spill eller filmer\serier går. Pcen henger seg ikke, men blir helt vanvittig treit. Og null lyd, seff.

Jaha tenkte jeg, jeg får åpne kontrollpanelet mitt da, men nei! Hvis jeg gjør et forsøk på å åpne kontrollpanelet vises det i 0,001 sekunder, altså "flasher" på skriverbordet, og forsvinner med en eneste gang.

Så jeg sitter her med noe valideringsfaen, noe lydfaen som dreper alt annet i slengen, og en skjermsparer som er eneste grunnen til at jeg i det hele tatt får lov til å logge inn på pcen min.

Noen veldig kyndige brukere her som kunne gitt meg noen tips til hva i h*****e som er galt?

Jeg kjører Windows Vista 64bit, lyden min kommer fra hovedkortet, så ingen egne lydkortdrivere eller noe sånt.

Jeg vil gjerne bruke pcen min til noe annet enn f5 på facebook og db.no, som pdd er det eneste den klarer.

Tusen takk for tips dere gir meg på forhånd, om det ikke er noe dere kan løse for meg ser jeg ingen annen løsning enn å gi hele driten til SåLett Data her i byen og se om de får til noe..

Endret av Dissolved
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har så lite lyst til å miste min dyrebare FM save etc, men jeg antar om det er enste mulighet så er det vel det jeg må gjøre.

Men dette med min "Critical Failure" på min ene HD, det er vel "utenom\før" selve operativsystemet har noe å si på saken, er det ikke? Vil ikke det fortsette å plage booten i og med at det kanskje er noe galt med selve HDen? (Er det det? I og med at den enda booter fint om jeg bare trykker continue..)

Endret av Dissolved
Lenke til kommentar

Jeg har nå etter mye om og men og oppdateringer og annet drit i bøttelass fått reformatert, og mesteparten av problemene har reist av gårde - for nå. Jeg får stadig vekk adversler om av min master HD snart tar selvmord, men jeg antar at jeg får bare la det gå til den dag kommer, og da gå til innkjøp av en ny. (Fin grunn til å gå til innkjøp av W7 og..?)

Uansett, markerer den som løst! Takker for hjelpsomme tips.

- slabbedasken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...