Ronny M Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har i noen dager fått feilmeldinger angående en Samsung 1,5TB disk. Det popper stadig opp en melding på skjermen som sier at det er noe galt med disken og at jeg bør ta sikkerhetskopi av all data, og så bytte disken. Under oppstart av maskinen får jeg også en feilmelding. Helt i starten der hvor den sjekker disker og minne, der stopper den opp og gir meg beskjed om at denne disken ikke er i orden. Jeg må da trykke F1 for å forstette oppstarten av windows. Kjører forøvrig Win7. Det går foreløpig fint å bruke disken, men jeg har merket meg at det stadig er filer som blir ubrukelige. Filmer som ikke lenger vil spille blant annet. Men nå i dag har jeg ikke fått en eneste feilmelding, ikke under oppstart heller. Er det noe galt med disken, eller ikke? Kan jeg sjekke det selv med et program? Vil ikke sende den inn til forhandleren hvis ikke det er noe galt med den. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Det første du skal gjøre er å ta en backup av filer du ikke ønsker å miste. Disken din har helt klart problemer og vil høyst sannsynlig "krasje" i en eller annen form. Du kan laste ned test programmer fra diskprodusenten så du kan få kjørt en test. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Takk for tipset Prøvde et diagnoseverktøy fra Samsung, fant ingen feil foreløpig, men det var bare hurtigtester. Skal kjøre en grundig test av hele disken, men det tar mange timer så den skal få lov til å stå å jobbe i natt... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Det høres ut som om problemet er relatert til filsystemet på disken. Grunnene til ett korrupt filsystem kan være mange, men som regel så fikser en formatering av disken problemet. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Hvis det er tilfelle så syns jeg det er rart at ikke det kom et forslag om formatering i feilmeldingen. "Ta backup av all data, og skift ut disken" sto det. Det er for dårlig av windows. Men skal kjøre en grundig test av disken i natt så får vi se. Hvis ikke det er noe fysisk galt med den så bør det la seg fikse. Endret 17. april 2010 av Ronny M Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Det høres ut som en SMARTmelding. Og da har det ingenting med filsystemet eller Windows å gjøre. SMART er en funksjon i styringen av selve disken, vil f.eks gi melding hvis antall defekte sektorer blir for stort. Endret 17. april 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Det høres ut som en SMARTmelding. Og da har det ingenting med filsystemet eller Windows å gjøre. SMART er en funksjon i styringen av selve disken, vil f.eks gi melding hvis antall defekte sektorer blir for stort. Du har nok rett i det. Har kjørt en såkalt surface scan nå, og fikk hundrevis av error av typen på bildet, med påfølgende melding: This drive has some defects. Service code AJ36: Bad sector Programmet foreslår å formatere disken for å se om det hjelper, men har ikke testet det ennå for jeg har 1,2 TB med data som må over på en annen disk først. Men er dette noe som vanligvis går an å fikse, eller bør den skiftes ut? Endret 18. april 2010 av Ronny M Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Disker vil alltid inneholde dårlige sektorer, så det finnes flere teknikker for å unngå problemer. Men hvis det blir mange defekter så tyder det på underliggende problemer som kan utvikle seg og raskt gjøre disken ubrukelig. Vanlig formatering vil lese hver enkelt sektor, og eventuelle dårlige sektorer vil bli kartlagt. Filsystemet vil da unngå disse. Chkdsk status vil vise antallet. Diagnoseverktøy har en funksjon som skriver nuller til alle sektorer (noen kaller dette 'low level format'). Da vil disken selv oppdage dårlige sektorer og fjerne de, filsystemet vil da overhodet ikke se dem. Disken vil også oppdage dårlige sektorer under drift. Hvis data etter et par forsøk kan leses så flyttes de til en reservesektor, og den dårlige sektoren blir tatt ut av bruk. Det er dette som telles i SMART. Hundrevis av feil er en defekt disk i mine øyne. Prøv en reklamasjon mot butikken. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Har kontaktet Datakjeden og forklart problemet, og sender inn disken for testing i dag. Hvis de får samme resultatet som jeg fikk ved å kjøre diagnose så bør det være grei skuring. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Fikk svar fra Datakjeden i dag, de har funnet disken defekt, og pengene blir refundert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå