Fotofashion Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) ønsker å formidle linjer og utrykket som hu gir med øynene her. edit: hadde bygd om sia litt.. Endret 19. april 2010 av DeViSoR Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 info om hva? Lenke til kommentar
znace Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 iso eksponering type kamera eventuelt blitser bakruner Lenke til kommentar
Inc Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Evt ett bildet og ser ingeting jeg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Sånn går det når man ikke poster bildene som vedlegg, etter retningslinjene.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 og jeg tror folk overlever selv om denne retningslinjen er brutt. spørsmålet er vel heller om BK overlever alle retningslinjene Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Trenger folk virkelig den type info for å gi BK? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Trenger ikke men hvis du ikke vil dele den så er det da helt opp til deg. Folk spør vel fordi de er nysgjerrige Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 ingen problem å dele, jeg striper aldri bildene mine for exif data, så alt står jo der. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Vanskelig å sette fingeren på, men bildet fungerer ikke for meg. Det blir for ekstremt med huden, kanskje B/W ville gjort seg (om man kliner på med kontrast/curves)? Edit: Er også noe med overgangen i pannen mot hårfestet; ser ut som hudsofting henger litt over i hårfestet. Får også oppfattelsen av at bildet blir flatt. Endret 28. april 2010 av TGB Lenke til kommentar
otveit Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei, den stramme komposisjonen fungerer ekstremt bra, men bare for deler av rammen. Venstresiden på jentens forhold til kanten på rammen kan jeg sitte å se lenge på, kjempeinteressant. Det estetikken som ligger der er i mine øyne ikke helt kompatibel med hvordan jenta forholder seg til de andre kantene. Mer spesifikt ser det rart ut (for meg) at skalpen, albuen, foten og hånden beveger seg ut av rammen. Og i en så stram komposisjon er jeg usikker på hvor godt kompleksiteten i møtet mellom armene og beina fungerer, det er noen jeg må tenke litt på. mvh Øyvind Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 og jeg tror folk overlever selv om denne retningslinjen er brutt. Denne diskusjonen har vi hatt før. Det er og blir problemer med eksterne linker (dårlige siter, endringer av blogger, osv). Og tanken bak bildekritikken er at den er varig. Er det nyttig ting som dukker opp, så vil folk ha glede av det om et år, to år, fem år. spørsmålet er vel heller om BK overlever alle retningslinjene Det er ikke reglene som er problemet, problemet er det er ikke nok aktive, kunnskapsrike mennesker i bildekritikken. jeg tenker da primært på de som gir kritikk. Trenger folk virkelig den type info for å gi BK? Det er ikke alle som bruker browsere som gjør at det er lette å se på EXIF, så det er greit å ta det med i tekst. Det kan også være nyttig å fortelle litt om hva slags lysoppsett du bruker. Slik informasjon kan være nyttig av flere grunner; hvis bildet er vellykket, så kan vi se hva som kan være et fornuftig utgangspunkt hvis vi skal prøve selv. Hvis bildet har mangler på den tekniske siden, kan det være hint i EXIF som gir en pekepinn på hva man bør ta tak i. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg ser ikke hva EXIF har å si for ett studio bilde som dette? Det er jo hvor mange lys, hvilke modifiers, hvor sterkt lysene er I FORHOLD til hverandre og hvor de er plassert som er viktig. Om det er skutt på F11 sier ikke NOE SOM HELST om lysopsettet. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 takk til de som gir fornuftig kritikk Jeg kommer aldri til å legge inn exif data, da dette er totalt uintresangt. Når jeg ser på et bilde og syns det er bra, så finner jeg ikke ut hvordan ting er gjort ved å se på F stop, brennvidde iso, crop faktor etc. Se etter komposisjon, mulige lyskilder etterbehandling. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 takk til de som gir fornuftig kritikk Jeg kommer aldri til å legge inn exif data, da dette er totalt uintresangt. Når jeg ser på et bilde og syns det er bra, så finner jeg ikke ut hvordan ting er gjort ved å se på F stop, brennvidde iso, crop faktor etc. Se etter komposisjon, mulige lyskilder etterbehandling. Det er vel strengt tatt ikke for deg selv at du legger ut EXIF infoen - det er for oss andre. Og det er heller ikke din oppgave å bestemme om vi har nytte av den informasjonen eller ikke. Reglene er generelle, og ikke spesiellt designet for en type foto (som. fashion fotografering). Så jeg synes at alle bør følge reglene. Jeg kan være enig i at det er mindre viktig med EXIF info om et bildet er bra, men når det er mangler (f.eks. uskarphet), så er det ofte nyttig å se på EXIF etter feilkilder som bevegelsesuskarphet, difraksjon og lignende. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 SÅ selv om det er totalt uinteressant, så burde det gjøres "bare fordi"? Du må jo se at bildekritikken er helt dø. Mye pga det er så mye lavere terskel å poste i månedstrådene. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 bilder av denne type vil ikke kreve exif for å se om en fotograf har gjort noe teknisk feil, kan legge ut exif hvis jeg legger ut et macro bilde Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 bilder av denne type vil ikke kreve exif for å se om en fotograf har gjort noe teknisk feil, kan legge ut exif hvis jeg legger ut et macro bilde Er en enkel løsning, bare slutte å legge ut på bildekritikk Tom: Regler er greit, men alt kan overdrives. Jeg har også store problem med å se relevans av EXIF for denne type bilde. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dessuten er "å legge ut exif" irrelevant her, når det allerede ligger i bildet - installer en exif viewer, hvis man generelt er interessert i exif. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå