Gå til innhold

BK: Clean white

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vanskelig å sette fingeren på, men bildet fungerer ikke for meg. Det blir for ekstremt med huden, kanskje B/W ville gjort seg (om man kliner på med kontrast/curves)?

Edit:

Er også noe med overgangen i pannen mot hårfestet; ser ut som hudsofting henger litt over i hårfestet. Får også oppfattelsen av at bildet blir flatt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hei,

den stramme komposisjonen fungerer ekstremt bra, men bare for deler av rammen. Venstresiden på jentens forhold til kanten på rammen kan jeg sitte å se lenge på, kjempeinteressant. Det estetikken som ligger der er i mine øyne ikke helt kompatibel med hvordan jenta forholder seg til de andre kantene. Mer spesifikt ser det rart ut (for meg) at skalpen, albuen, foten og hånden beveger seg ut av rammen. Og i en så stram komposisjon er jeg usikker på hvor godt kompleksiteten i møtet mellom armene og beina fungerer, det er noen jeg må tenke litt på.

mvh Øyvind

Lenke til kommentar

og jeg tror folk overlever selv om denne retningslinjen er brutt.

Denne diskusjonen har vi hatt før. Det er og blir problemer med eksterne linker (dårlige siter, endringer av blogger, osv). Og tanken bak bildekritikken er at den er varig. Er det nyttig ting som dukker opp, så vil folk ha glede av det om et år, to år, fem år.

spørsmålet er vel heller om BK overlever alle retningslinjene ;)

Det er ikke reglene som er problemet, problemet er det er ikke nok aktive, kunnskapsrike mennesker i bildekritikken. jeg tenker da primært på de som gir kritikk.

Trenger folk virkelig den type info for å gi BK?

Det er ikke alle som bruker browsere som gjør at det er lette å se på EXIF, så det er greit å ta det med i tekst. Det kan også være nyttig å fortelle litt om hva slags lysoppsett du bruker.

Slik informasjon kan være nyttig av flere grunner; hvis bildet er vellykket, så kan vi se hva som kan være et fornuftig utgangspunkt hvis vi skal prøve selv. Hvis bildet har mangler på den tekniske siden, kan det være hint i EXIF som gir en pekepinn på hva man bør ta tak i.

Lenke til kommentar

takk til de som gir fornuftig kritikk :)

Jeg kommer aldri til å legge inn exif data, da dette er totalt uintresangt. Når jeg ser på et bilde og syns det er bra, så finner jeg ikke ut hvordan ting er gjort ved å se på F stop, brennvidde iso, crop faktor etc. Se etter komposisjon, mulige lyskilder etterbehandling.

Lenke til kommentar

takk til de som gir fornuftig kritikk :)

Jeg kommer aldri til å legge inn exif data, da dette er totalt uintresangt. Når jeg ser på et bilde og syns det er bra, så finner jeg ikke ut hvordan ting er gjort ved å se på F stop, brennvidde iso, crop faktor etc. Se etter komposisjon, mulige lyskilder etterbehandling.

Det er vel strengt tatt ikke for deg selv at du legger ut EXIF infoen - det er for oss andre. Og det er heller ikke din oppgave å bestemme om vi har nytte av den informasjonen eller ikke. Reglene er generelle, og ikke spesiellt designet for en type foto (som. fashion fotografering). Så jeg synes at alle bør følge reglene.

Jeg kan være enig i at det er mindre viktig med EXIF info om et bildet er bra, men når det er mangler (f.eks. uskarphet), så er det ofte nyttig å se på EXIF etter feilkilder som bevegelsesuskarphet, difraksjon og lignende.

Lenke til kommentar

bilder av denne type vil ikke kreve exif for å se om en fotograf har gjort noe teknisk feil, kan legge ut exif hvis jeg legger ut et macro bilde :p

Er en enkel løsning, bare slutte å legge ut på bildekritikk ;)

Tom: Regler er greit, men alt kan overdrives. Jeg har også store problem med å se relevans av EXIF for denne type bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...