Gå til innhold

Hvor mye har jeg råd til å betale i boutgifter

Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal flytte for meg selv, og det blir leie av bolig. Trenger å finne ut av hvor mye jeg jeg kan betale i husleie i måneden og alikevel leve greit. Så da blir det vel å sette opp et slags budsjett, men det er så vanskelig å forestille seg hvor mye jeg bruker på det ene og det andre, så jeg tenkte å spøre om noen her har noen tips? Det er også lett å tenke at jeg klarer meg med mindre i månenden enn jeg egentlig gjør, også blir det veldig tungt når det kommer til stykket. Tenkte å bruke standardbudsjettet på www.sifo.no, er dette OK, vet at det blir jo veldig generellt?

Kan jo spørre helt konkret, deres mening: Om jeg har 11000,- i netto inntekt hver måned hvor høye boutgifter kan jeg klare og samtidig leve greit? Er mann og det er bare meg i husholdningen. Har ingen spesielle hobbyer som krever mye penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en inntekt på 11000 netto så burde boutgifter type husleie + strøm på rundt 5000 til 6000 kanskje opp mot 7000 være mulig litt avhengig av forbruket ditt ellers. SIFO sitt standardbudsjett er nok et fint utgangspunkt inntil du får en oversikt over dine faktiske kostnader. Vil også være en fordel å ta hensyn til å spare en fast sum hver måned slik at man har en buffer mot uventede kostnader og fremtidig forbruk.

Lenke til kommentar

Har du noen store kostnadsrivere, som f.eks. bil?

Som alene mann ville jeg nok prøvd å holde meg mellom 4000 og 6000 i husleie, alt etter hvor store krav du har til en leilighet/hybel. Sett opp et realistisk budsjett over ting du trenger i løpet av 1 måned.

Husleie 5000

Strøm 500

Internett 500

Mat 2000

Kollektivtransport 500.

BSU 2000

Morro og alt annet 500.

Hva med telefon, forsikringer, lånekassen og eventuelt andre utgifter du har? Få oversikt over kostnadene så er det lettere å finne ut hvilket nivå du skal legge deg på. Husleieprisene varierer nok ganske mye fra by til by. Undersøk markedet og se hva du kan få for 4000, og 5000. Husk at større leilighet ofte betyr mer strøm til oppvarming.

Lenke til kommentar

Min mnd ser vel ca slik ut;

Leie: 6500,- (48kvm i sentrum)

Strøm: 600-800,- (har 1-2 maskiner som står på 24/7 + kjøleskap, varme i badegulv.. var 1200,- nå i vinter)

Kollektiv: 600,-

Mat: 2000-4000,- (driver med trening, så er nok over gjennomsnittet)

Telefon: 100,- (Ludo terningkast 6)

Spotify: 99,-

Internett: 400,-

Trening studio: 300,-

Total: 10599 - 12799,-

Jeg har en inntekt på ca 18000 i mnd etter skatt. Ble litt skremt over hvor mye penger jeg faktisk kaster bort nå!!

Må legge til at i starten vil du ha et dårlig budsjett. Det er mange små triks som man lærer etter hvert.

- Ha egen konto til utgifter og regninger. Sett hele lønnen på denne og ha kun 1000,- på kortet om gangen..

- Skal du på byen, ta ut penger til transport hjem + natt mat og legg disse for seg selv. Så tar du ut 200-500,- til selve byturen og legg kortet hjemme!

- Ha også en konto med spare penger, det er smart å ha en buffer! Enten sett bort x-antall penger når du får lønn eller overfør det som er igjen når du får lønning igjen (første vil trolig gi mer penger, vanskeligere å bruke penger du ikke har..)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det trygt å anta at man greier en husleie på ca 50% av nettolønn?

Det kommer vel streng tatt på hvor stor nettolønnen er? Tjener man 10.000, kan man såvidt leve med 5000. Tjener man 25.000, har man 12.500 kroner å bruke på andre ting! Alt er relativt..

Personlig prøver jeg å spare opp til et startkapital på mellom 2-300.000. På den måten kan jeg kjøpe en andelsleilighet til den summen, derfor slippe lån, og leien jeg da betaler går da rett inn i boligens verdi.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det kommer vel streng tatt på hvor stor nettolønnen er? Tjener man 10.000, kan man såvidt leve med 5000. Tjener man 25.000, har man 12.500 kroner å bruke på andre ting! Alt er relativt..

Personlig prøver jeg å spare opp til et startkapital på mellom 2-300.000. På den måten kan jeg kjøpe en andelsleilighet til den summen, derfor slippe lån, og leien jeg da betaler går da rett inn i boligens verdi.

Du slipper ikke lån med andelsleilighet, nei. Fellesgjeld er også gjeld.

Lenke til kommentar

Du slipper ikke lån med andelsleilighet, nei. Fellesgjeld er også gjeld.

Ja gikk vell litt fort der, men problemet blir vell heller å få lånt 1 mill eller mer idag tror jeg ikke er så lett for en med vanlig deltidsjobb som meg.

Lenke til kommentar

Poenget var vell egentlig at man kan med "bare" 300.000 i startkapital "kjøpe" en leilighet, isedenfor å hive 4-9.000 i leie i måneden rett i dass, kan man heller putte denne leien i å øke verdien av leiligheten, altså eie litt og litt mer. Såklart tilsier det at man har de pengene da men, jeg synes det bare er så idiotisk de som betaler helt opptil 10.000 kroner i måneden uten å eie noe som helst mer av noe, på den måten kommer man seg aldri liksom videre i boligmarkedet.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Vil påstå at det er markedet som er idiotisk! Er komplett umulig for enslige med normal lønn (300-400' i året) å komme seg inn i bolig markedet her i Stavanger. Du kan vise banken fram og tilbake til Afrika at du kan betjene lånet uten at det hjelper.

Bankene har blitt så forsiktige med å låne penger, går etter kalkyler som er dratt ut av ræva og følger disse slavisk!

Jeg har nå gått sammen med en venninde i søken etter leilighet (leie) for å begrense tapet. Skal jeg bo alene med samme standard som jeg gjør nå, må jeg opp i 8-9k eller ut til Bryne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...