Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Insulinpumpebehandling. Hva slags, og pris?

Gjest Diabetesgutt21

Anbefalte innlegg

Gjest Diabetesgutt21

Er en snart 22 år gammel gutt. Har hatt diabetes type 1 i to-tre år nå, og begynner seriøst å bli lei av å stikke meg med penn flere ganger om dagen. I tillegg til hvert måltid, tar jeg middels langtidsvirkende insulin hver morgen og kveld, og denne "bolusdosen" gjør det vanskelig å gå tur midt på dagen uten å ha med ekstra mat (insulin blir mer effektivt under trening)

Jeg lurer derfor på hvilke insulinpumper som er mulig å skaffe? Jeg regner meg jeg må kontakte legen før jeg får noe, men hvilken anbefales? Det er så mange å velge i..

Og hva koster en slik pumpe? Hvor mye av kostnaden får jeg dekt av staten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpen koster 20-30K Utstyret koster 50-100K pr år.

Staten dekker alt, du betaler for sticks for blodsukkerapperatet, legetimer ol helt til du når grensen på 1800? kr og da er resten gratis.

Du må vide interesse for det, så kan du søke om å få.

Vanligvis er det gitt til de som sliter med bls , men jeg har ikke hørt om noen som har fått avslag.

Du må ta det opp med den legen du er på kontroll hos , ikke fastlegen.

MiniMed anbefales, men det er ikke noe du velger selv.

Det ligger på anbud og Norge bruker den som vinner.

Det finnes en som har kontinuerlig måling som sier fra om du er på veg opp eller ned, men den er kun beta enda.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har du et slikt apparat selv? Hvordan syns du det fungerer i forhold til insulinpennene?

Dette med et apparat som måler automatisk hørtes interessant ut. Har du noen mer informasjon eller lenker? Når vil noe slikt bli tilgjegnelig for alle?

Lenke til kommentar

Kona har, det er som natt og dag.

Isteden for langtids-insulin så gir pumpen en basaldose hele tiden på for eks 0,7 enheter så gir du selv bare for eks 6 enheter til et måltid eller når det måtte passe avhening av bls.

Da kan du spise når du vil , ikke spise på 1 døgn går også helt fint om du ikke gir formye og blir lav.

Det med kontinuerlig måling har jeg ingen lenker på her, skal spørre kona, men regner med at hjemmesiden til minimed har.

En slik løsning vil ruinere blodsukker-måler-firmaene som ikke får solgt noen sticks så det er en industri som er værdt milliarer av dollar årlig , så det en en del kjepper i hjulene og iallefall ikke noe hjelp og få der.

Siste jeg så var at sensoren varte i 3 dager, får de den til en uke ca så blir det nok standard.

Video.

Når pumpen har en måler som sender trådløse signaler om bls så kommer du til å få en alarm når bls synker /stiger over visse nivåer / eller i seg selv så du kan unngå å bli lav / topper og da kommer det til å bli noe helt annet.

Da kan man i teorien ikke ha føling/ topper igjen med mindre insulinen er ødelagt ol.

Det er den alle diabetikere lengter etter.

De har sakt neste år nå i 3 år, men i fjor ble den delt ut til forsøks-kaniner.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...