€uropa Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Det finnes sikkert en del slike tråder fra før av, men jeg har inntrykk av at lovene og reglene vedrørende dette endres hele tida, så jeg er ute etter å vite hva som gjelder akkurat nå. Jeg er 17 år gammel, født i 1993, og fikk bevis for gjennomført trafikalt grunnkurs med mørkekjøring november, 2008. Skal jeg bare øvelseskjøre så mye jeg kan privat fram til neste år og ta lappen, eller er det noe mer som er obligatorisk før oppkjøringen? Må jeg ta kjøretimer på trafikkskole? Må jeg vente til dagen jeg blir 18 for å ta teoriprøva og oppkjøringen, eller kan jeg gjøre det før jeg blir 18 og få lappen på dagen? Endret 17. april 2010 av Zarac Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Øvelseskjør så mye du kan. Du kan spare tid og penger på den måten. Ingen som begynner rett på det obligatoriske. Du må nok ha en eller to kjøretimer slik at kjørelæreren ser at du er klar for det obligatoriske. Er du ikke det så blir det flere kjøretimer. Da får du beskjed hva du trenger å bli bedre på, også kan du terpe på de "problemene" når du øvelseskjører. Her kan du lese om de forskjellige trinnene http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil/Trafikalt+grunnkurs Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Det er altså lurt å ta kjøretimer fordi kjørelæreren ser hva jeg behøver å øve på, men det er ikke noe formelt krav om kjøretimer for å ta lappen? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Ifølge linken så er det ikke noe fasit på hvor mange kjøretimer man trenger. Du vil kunne trenge hvertfall en time slik at de ser hvordan det står til. Du kan ikke møte opp og avtale glattkjøring, sikkerhetskurs osv osv uten at de vet om du kan kjøre eller ei. Noen trenger kanskje 20 timer før de er klare for det obligatoriske, mens andre ikke trenger så mye. Så kjøretime MÅ du ha. Jo mer du øvelseskjører og klarer å sette deg inn i trafikkregler, posisjonering og alt det andre som bruk av speil, sjekking av blindsone osv før du tar kjøretimer så er ganske mye gjort egentlig. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Du må ha minst én kjøretime så kjørelærer vet du er klar for det obligatoriske. Det obligatoriske er: to veiledningstimer, sikkerhetskurs på bane(glattkjøring) og deretter sikkerhetskurs på vei(langkjøring). Så kan du ta oppkjøringen. Oppkjøringa blir ikke bestilt før teorien er bestått. Den kan du ta 6 mnd før du skal ta oppkjøring.(tror jeg?) Før du får tatt teorien må du søke om førerkortet. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Er det ikke sånn at man kan ta teoriprøven halvt år før man fyller 18? Ellers er teoriprøven gyldig i 3 år fra den datoen den er bestått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå