Gå til innhold

Postbanken sparekonto - nektet uttak pga. jeg er under 18 år

f(x)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en sparekonto i Postbanken og har i mange år satt inn og tatt ut penger i Post i Butikk. Alt jeg har behøvd er legitimasjon og kontonummer. I går derimot ble jeg nektet uttak (i et ordentlig postkontor) fordi jeg er under 18 år og måtte derfor ha med verge. Damen i banken sa at Post i butikk gjorde feil når det gjaldt uttak.

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Jeg tjener selv penger, får selv sette de inn på konto, men får ikke lov å ta de ut igjen. Vergemålsloven § 12 sier jo at:

"En mindreårig råder selv over midler som han eller hun har tjent ved eget arbeid eller virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller andre har latt den mindreårige få til egen rådighet, samt normal avkastning av slike midler. "

Siden jeg er over 15 år kan vel banken umulig nekte min mor å la meg stå som fullverdig disponent (med tanke på at den andre uthevelen sier at vergen kan la den mindreårige selv få rådighet over pengene).

Kan min mor (som også er oppført som disponent) "åpne" kontoen slik at jeg kan ta ut penger selv?

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min bank var det mulig å gi meg, som er under 18, fullmakt over kontoen min ved å fylle ut et skjema med underskrift av begge foreldre. Hvordan det fungerer i din bank vet jeg ikke, men vil tro at det er noe lignende. Det med utheved skrift betyr bare at du har mulighet til å disponere pengene selv, men når du setter de inn på konto så legger du da pengene under nye regler fra banken din om du skjønner.

Det jeg ville gjort er å ta kontakt med banken, og høre om du kan stå som fullmektig. Banken min var meget medgjørlig når jeg gjorde det og jeg så ikke dette som noe problem.

Endret av stresslessen
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Skal stikke ned i banken (posten) på onsdag og høre om de har et slikt skjema.

De får et ultimatum fra meg i så fall: enten fullmakt, eller så bytter jeg til sparebank 1 (har brukskonto der).

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Høres ut som en fornuftig løsning :yes:

Men pass deg litt for å stille banken ultimatum, de driter nærmest i deg om du er en normal under 18-åring som ikke har så veldig store midler i banken. I hvertfall føles det ut som om jeg opplever det i min bank til tider.

Min mor tar seg av pratinga :yes:

Lenke til kommentar

Var på posten nå nettopp. Det var på ingen måte mulig for meg å ta ut penger selv, fikk jeg beskjed om. Vergemålsloven satte visst en stopper, men jeg skal lete gjennom den selv i kveld og se om jeg finner noe.

Kan ikke akkurat si at jeg er fornøyd :( Skal ikke gi opp.

EDIT:

Jeg ser nå at nå at paragrafen jeg fant i vergemålsloven er fra en ny lov kunngjort i år, som enda ikke har trådt i kraft. Her står det at ny vergemålslov er sendt til statsråd for saksjonering. Den gamle vergemålsloven fra 1927 sier at:

"§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt. "

Den nye sier at:

"§ 12. Rådighet over midler den mindreårige har tjent eller fått til egen rådighet

En mindreårig råder selv over midler som han eller hun har tjent ved eget arbeid eller virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller andre har latt den mindreårige få til egen rådighet, samt normal avkastning av slike midler. "

Betyr dette at så snart den nye loven trer i kraft har jeg rett til å råde over min konto, men per i dag har banken alt på sitt tørre?

Enda en edit:

Jeg ser nå at § 33 i den gamle loven sier:

"En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet."

Dette er jo det samme som jeg fant fra den nye loven. Betyr dette at banken har feil også i dag?

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Dette kvinnemennesket høres litt spesielt ut. Hun tar feil, Postbanken har tom. et tilbud for barn fra 13 år og oppover som inkluderer eget bankkort som kan brukes til å ta ut penger med: https://www.postbanken.no/no/leve/leve/leve_ung/

Du bør nok enten opprette en slik konto så du slipper å snakke mer med henne utenom når du skal sette inn kontanter, eller bytte bank. Så vidt jeg har sett har Postbanken veldig lav rente også på sparekonto, men hvis du ikke har spesielt store summer der har ikke det så mye å si.

Lenke til kommentar

Dette kvinnemennesket høres litt spesielt ut. Hun tar feil, Postbanken har tom. et tilbud for barn fra 13 år og oppover som inkluderer eget bankkort som kan brukes til å ta ut penger med: https://www.postbanken.no/no/leve/leve/leve_ung/

Du bør nok enten opprette en slik konto så du slipper å snakke mer med henne utenom når du skal sette inn kontanter, eller bytte bank. Så vidt jeg har sett har Postbanken veldig lav rente også på sparekonto, men hvis du ikke har spesielt store summer der har ikke det så mye å si.

Den kontoen med kort du linker til er brukskonto, det har jeg i Sparebank 1 (Med ordentlig Visa, ikke Electron) så det er ikke noe problem.

Hun i banken sa at det var forskjell på bruks- og sparekonto, og at vergemålsloven stoppet meg fra å ta ut fra sparekonto på egenhånd. Etter litt studering av loven kan jeg derimot si:

- loven nevner verken ordene "konto" eller "sparing/spare"

- loven skiller ikke mellom penger på bankkonto og kontanter.

derfor skjønner jeg ikke hvorfor reglene skal være forskjellige på bruks- og sparekonto. Med brukskonto kan jeg ta ut selv.

Dessuten spurte jeg tidligere i kveld på et nettmøte om ungdom og pengebruk om ungdom og pengebruk (i forbindelse med Forbrukerinspektørene på NRK):

"Dere mener at det er viktig å ta ansvar for egne penger. Hvorfor skal ikke dette også gjelde egen sparekonto, der jeg nektes uttak på egen hånd, selv om Vergemålsloven §33 gir meg råderett over egne penger?"

Svaret jeg fikk var:

"Du har rett i at du har råderett over penger du har tjent selv. Dersom disse pengene står på en sparekonto, og foreldrene dine er enige i at du skal disponere de pengene alene, så kan dere kontakte banken om det."

Svaret kom fra en forbrukerøkonom i DnB Nor (som Postbanken er en del av).

Blir nok en ny tur i banken med noen utskrifter fra både lovverk og nettmøte.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

En "sparekonto" er bare et gammeldags konsept mange banker tviholder på for å tjene mer penger, det har ingenting med lover og regler å gjøre. Evt. regler om at du ikke kan ta ut fra sparekonto er det banken som har funnet på. Siden Postbanken så vidt jeg kan se har elendig rente på "sparekonto" også er det ingenting i veien for at du kan ha alle pengene på kortkontoen. Det eneste er at det er mer risikabelt hvis du blir utsatt for kortsvindel.

Lenke til kommentar

Renten er i alle fall høyere enn på brukskonto, og grunnen til at jeg har postbanken er at jeg har post i butikk lett tilgjengelig.

Men et annet spørsmål:

Hvis jeg flytter sparekonto til Sparebank 1, vil denne vises i nettbanken, eller må jeg fremdeles til banken for å ta ut kontanter? Har Sparebank 1 bedre rente?

Lenke til kommentar

Hvis jeg flytter sparekonto til Sparebank 1, vil denne vises i nettbanken, eller må jeg fremdeles til banken for å ta ut kontanter? Har Sparebank 1 bedre rente?

Renten kommer an på hvilken Sparebank1 det er snakk om, de opererer med ulike renter. Du vil kunne føre over fra sparekonto til brukskonto i nettbank, men du kan ikke ha kort tilknyttet sparekonto.

Lenke til kommentar

Renten kommer an på hvilken Sparebank1 det er snakk om, de opererer med ulike renter. Du vil kunne føre over fra sparekonto til brukskonto i nettbank, men du kan ikke ha kort tilknyttet sparekonto.

Det er snakk om Sparebank 1 Midt-Norge. :)

Kort er jeg klar over at jeg ikke kan ha, men er det begrenset hvor mange ganger per år jeg kan føre over fra konto, slik det er med kontantuttak? (eks. 12 uttak per år)

Lenke til kommentar

Det er snakk om Sparebank 1 Midt-Norge. :)

Kort er jeg klar over at jeg ikke kan ha, men er det begrenset hvor mange ganger per år jeg kan føre over fra konto, slik det er med kontantuttak? (eks. 12 uttak per år)

http://www.smn.no/weblink/felles/wlobjekter.nsf/viewunid/1F761E884E5E658BC12571A200230F02/$file/PrislistePM_Sparing.pdf

Jeg regner med overføring mellom egne konti teller på like linje med kontantuttak når det gjelder grensen på 12 gebyrfrie uttak fra sparekonto per år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du vil finne ut hvilke banker som har best rente, kan du se på finansportalen.

Se:

http://www.finansportalen.no/Sparing/Banksparing

De to alternativene jeg tror ville passe deg er YaBank eller Sparesmart. Helt på toppen ligger Nordax, men her må du sende inn skjema hver gang du skal ta noe ut av kontoen. (Begge er også medlem av bankenes sikringsfond og har ikke bruksbegrensninger, Nordax er kun medlem av den svenske ordningen)

Jeg personlig nekter å opprette kontoer med bruksbegrensinger, da det kan gi helt sinnsyke gebyrer, og i veldig få tilfeller gir deg bedre rente, så det er mest en ulempe.

I de to første bankene kan du registrere deg med BankID om du har det, men jeg er litt usikker på om de godtar kunder under 18 år. Jeg vil ihvertfall tro at hvis du først får opprettet konto hos en av de, vil du nok få full råderett over pengene selv, via nettbanken deres.

Ulempen er da at du må logge inn på en separat nettbank for å få tilgang til pengene, og det vil ta en arbeidsdag å få overført pengene til din konto, med mindre du gjør det før et visst klokkeslett på dagen. Det har kommet en ny lov som sier at lenger får det ikke ta å overføre penger, men i en overgangsperiode vil det kanskje variere litt.

Personlig synes jeg å ha sparekonto i en annen bank, men fortsatt lett tilgjengelig, er en fordel, fordi jeg ikke ser pengene like lett, og da er det lettere å la dem stå der :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg å ha sparekonto i en annen bank, men fortsatt lett tilgjengelig, er en fordel, fordi jeg ikke ser pengene like lett, og da er det lettere å la dem stå der :)

Sant det :p

Tror ikke jeg gidder å mase mer på Postbanken, dessuten slipper jeg å benytte uttak og innskudd av kontanter for å flytte penger fra sparekonto til brukskonto hvis jeg bytter bank.

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...