P-in-P Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei! Det har seg slik at dama og noen venninner har kjøpt en VW Caravelle TD 91mod. Denne kjøpte de for 18000kr for en måned siden. De ble lovet at den fungerte fint og at de ikke hadde noen problemer med den. Da de kom for å hente den så startet problemene. Da de skulle starte den så gikk det ikke og tidligere eier mente at det mest sannsynlig var på grunn av at det var sommerdiesel på den. Dette løste tidligere eier ved å ha den på verksted for å skifte dieselfilter samt muligens tappet den for den gamle dieselen. Etter dette kom de seg av sted. Nå for et par dager siden så skulle den til eu godkjenning der det kom frem følgende feil: 2 Farlige sprekker i bremseslangene h.side foran. 2 Defekte mansjetter på endeledd høyre, og venstre side. 2 slakk i øvre fremme berebruforinger høyre, og venstre side foran. 1 Slakk i hjullager venstre side foran. 2 Oljelekasje fra motor. Etter at de tok med seg bilen hjem til en av jentene under 1km fra der den ble testet så røk clutchen helt. Far til en av de andre venninnene som har vært mekaniker hele sitt liv ble deretter kontaktet og han hentet med seg bilen for å se om han kunne rette opp feilene. Etter en liten sjekk kom han fram til at motoren var godt som utslitt samt at det rant olje fra turboen. Med hans ord så kunne dette neppe være snakk om at tidligere eier ikke viste og at det da var snakk om svindel. Ingen av disse feilene, samt noen få mindre feil, ble ikke opplyst av selger. Hvilke rettigheter har jentene her? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Kjøper man en gammel bil så må man forvente at ting trenger mye vedlikehold og noe reparasjoner må påregnes. Tidligere selger har solgt bilen og sagt at den fungerer fint. Og det gjorden den sikkert også mens vedkommende har hatt bilen. Selger er ansvarlig for å opplyse om feil som h*n vet om, eller burde ha visst om. Og dette blir det vanskelige her. Dersom vedkommende er like bilkyndig som meg så tviler eg på at eg hadde visst om noen av de feilene der bortsett fra evnt slitt motor, clutch og oljelekasje. Resten hadde for meg vært en like stor overraskelse som en kjøper. Men, når det er sagt så burde de samme tingene også vært oppdaget ved en kjapp kikk og kjøretur før de kjøpte bilen. For eg regner med at bilen ble både sett på og testet før kjøpet? Samtidig kommer det naturligvis an på hvem som har hatt den før, hva den er brukt til, hvor mye den er kjørt og hvor fint den er blitt behandlet. Typiske standardspørsmål som er greit å sjekke opp i når man kjøper gammel bil. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke tid til å gå grundig inn i dette, men hvis selgeren var en privatperson og ikke en næringsdrivende, er dama di og venninnene hennes beskyttet av kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven). Kjøpsloven inneholder en del regler som definerer hva som er "mangel" ved kjøpsgjenstanden og gir kjøperen en del rettigheter hvis mangel foreligger. Du kan jo gå inn på lovdata.no og lese selv eller google litt. Men kort sagt vil jeg si at jentene antagelig har en god sak (ut fra din fremstilling). Jeg ville derfor anbefale å kreve kjøpet hevet, dvs. at jentene får pengene igjen mot å levere tilbake bilen. Dette bør gjøres ved et brev til selger hvor det pekes på de ulike feilene samt at disse anses å utgjøre "vesentlig mislighold" fra selgers side. I brevet bør det stå at de 18 000 kreves innbetalt på konto slik og slik umiddelbart - opplys også om at det løper forsinkelsesrenter på summen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Tja, de feilene som listes opp på EU-kontrollen er helt normalt på en gammel bil og med mindre kontrakten hevder at bilen er 100% strøken og teknisk perfekt er ikke dette noen sak. Hva har skjedd med clutchen? Havari ett en km uten noen symptomer er sært, hvor bilkyndige var de som prøvekjørte den før kjøp? Husk kjøper har en undersøkelsesplikt, er den oppfylt? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Er det skrevet kontrakt ved kjøp av bilen? Står det i kontrakten at bilen er feilfri, er det jo greit, men har dere ingen kontrakt, så skal man nok ikke se bort ifra at dere har kjøpt katta i sekken. Muntlige avtaler er litt værre å bevise enn skriftlige. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Hei.. Det var leit dette, men samtidig har de gått i noen klassiske feil. For det første så kjøp aldri en bil som ikke er EU- godkjent (eller be eier få den godkjent før overlevering), spesielt hvis man er russ. Går ikke bilen igjennom så kan det fort bli dyrt.. Noen av disse feilene må nok også sees i sammenheng med at bilen sikkert er 20 år nå, dette må vurderes ut i fra pris og kontrakt. Men ting som bremseslanger og slitte foringer går garantert ikke under reklamasjonen, dette er noe man burde vite kan være dårlig på gamle biler. Når det er snakk om motoren så blir ting litt mer komplisert, og her kan dere ha en god sak (ihvertfall med tanke på prisavslag). Problemet for dem er at det ikke er lenge til 17. mai og det hjelper lite å ha en rett til ting hvis bilen må bli stående. Kjøpet har forfeilet, og vet selger at det skule være snakk om russe bil så kommer dette også inn i vurderingen. Mitt tips er nok at de utbedrer 2 er at de kjøper nye bremseslanger og foringer/ kuler til bærebruene for å få dette godkjent. Deler kjøpes billig på Biltema eller andre steder (Thorshov f.eks.) (ikke legg mange penger i deler her). Dere kan prøve å tette motoren med en tjukk mineralolje (annpå hvor det lekker fra), denne kan kjøpes billig fra Biltema. Jeg kan også tipse dere om Omega 917 som er et tilsetningsstoff som brukes til å tette med. Sånn flytende pakningsmasse på tube kan også brukes hvis det fremdeles lekker litt, bare klin det slik at det går igjennom kontrollen. Jeg ville uansett ikke brukt alt for mye penger på motoren siden bilen er så gammel. Uansett så ville jeg forsøket å få bilen igjennom EU- kontrollen slik at den holder ihvertfall ut 17. mai. Da får man ihvertfall bil i russetiden, samt at man ikke taper så alt for mye penger på bilen. For å sikre seg mot eventuelle motorhavari så er Falck medlemsskap et hett tips. Da får de gratis videre transport hvis bilen skulle bryte sammen, og bilen blir også tauet hjem til dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå