Don Juan Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har en Dell Inspiron 6400 laptop hvor BIOS-en ikke har blitt oppdatert siden 2007, og siden Dell tydeligvis driter i kundene på driverfronten så er jeg stuck med en laptop som ikke har støtte for AHCI. Jeg har lyst på en SSD, og da vet jeg at TRIM er tingen. Men for at TRIM skal fungere, er man nødt til å ha AHCI-støtte? Ellers bruker jeg Win7, og vurderer Intel® X25-M 160GB 2.Gen (beste i sin prisklasse?) Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 TRIM skal fungere i IDE mode hvis du bruker pciide driveren som følger med i W7. (den blir installert som standard) 160GB G2 gir mest valuta for pengene etter min mening, ytelsen er meget nært de nyeste SSD'ene på markedet og du får mer plass. (tenker da på SandForce og C300) Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Det var gode nyheter. Har selv lett rundt forbi på nettet og mange svarer forskjellig på akkurat dette spørsmålet. Heldigvis ser jeg at det er en majoritet som sier at TRIM fungerer i IDE mode med W7. Så da er den grei. Leste gjennom SSD 2010 spring roundup part 1 og part 2 hos Tomshardware, og det jeg leste der og hva jeg konkluderer så er det vel C300 som er kanskje likestilt med X25. Kommer litt an på hva man skal bruke den til, jeg konkluderte med at X25 var best pga den vant i applikasjonstestene (C300 ikke så veldig langt bak) og den gir mye plass for pengene, de 60 ekstra GB har mye å si på en laptop. X25 er også relativt watt-kresen under idle. C300 var relativt ustabil, men dette kan godt rette seg opp med en firmware eller to. Men X25 var dønn stabil all over, og har lest at den skal være stabil selv om man ikke skulle ha TRIM. Kommer til å forlenge brukstiden på laptopen med 2-3 år pga SSD-en antar jeg. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 I forhold til en gammel HDD vil du merke en enorm forskjell. SSD'en kan du forstatt bruke når laptoppen er utslitt 6-7 år er en høy alder for en pc og enda mer for en laptop men det finner du ut av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå