Themecreator Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) God dag ^^ Jeg kom plutselig over denne greia som heter smarty, så jeg prøvde å finne ut hva det egentlig var... Har forstått deler av det, men selve helheten henger ikke helt på greip. Så si at jeg har en php bakende, og en html del med massevis av diver og det er blandet i et php dokument. Hvor er det smarty kommer inn? I praksis hva vil den gjøre med siden? Endret 17. april 2010 av Themecreator Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Satser på at du forstår en del Engelsk: http://www.smarty.net/rightforme.php Kort fortalt, Smarty lar deg endre ting i en template slik du vil. Det gjør at du holder HTML kode og PHP kode separert. Feks i PHP koden din så bruker du $smarty = new Smarty(); $smarty->assign("content", "hello"); $smarty->view("index.tpl"); Også har du en template fil som heter index.tpl med innholdet *Body, HTML tagger osv* {content} *End of Body, Html Tagger osv* Foreslår at du starter med quick starten på Smarty så får du en god idè av hva det er Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Smarty deler opp slik at du ikke trenger å blande så mye PHP og HTML i et dokument. Du kan gjøre alle PHP-tingene i et dokument (kalt f.eks index.php), du kan sette variabler, hente ut MySQL-ting osv. I template-fila (f.eks /templates/index.tpl) kan du benytte disse variablene på en ryddig måte. Smarty støtter plugins og har allerede et stort bibliotek med mange funksjoner, som loops, if-else, math osv. Anbefaller Smarty på det sterkeste. Har brukt det i mange år, på mange større prosjekter. Source-koden blir mye ryddigere, og den er enkelt å bruke. Hvis du har noen problemer er det bare å spørre. EDIT: Dersom du velger å bruke smarty hadde jeg gått inn i smartys config-fil og endret slik at den bruker {{ som left-bracket og }} som right-bracket. { og } kan by på problemer hvis du har f.eks CSS eller Javascript på siden. Selv om det er tags som unngår det. Bare et tips. Lenke til kommentar
Themecreator Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Takker og bukker for svar Så med smarty så gjør du stort sett alt mye ryddigere og mer oversiktlig. Er det en fordel å bruke smarty på mindre prosjekter også, eller vil det bli litt mye for litt lite? Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Jeg syntes ikke det. Det blie som sagt, veldig mye ryddigere. Spørs litt hvor lite prosjekt, men dersom det inkluderer flere sider osv. er det bare et pluss å benytte seg av Smarty. Du kan blant annet lage en fil som heter header.tpl og inkludere denne på de andre template-filene, så slipper du mye skriving og endring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå