Gå til innhold

BK: Et stort øyeblikk


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Prøver her med et portrett av mitt barn igjen.

(Er forberedt på slakt.)

En av hennes første gåturer med vogna si, stolt pappa med kameraet følger hver nye barriere som blir brutt :)

 

Jeg har med vilje undereksponert bildet og tatt bildet mot lyset for å få frem detaljer og silhuett og mørknet litt ekstra.

 

Føler selv at jeg har truffet greit med situasjonen, vet ikke om jeg er på villspor mht det kunstneriske her?

 

Det tekniske;

1/60 sek lukker

f/5.6

45mm brennvidde

ISO 100

 

Alle kritikker mottas med takk!

 

Edit; ser at bildet bli mye lysere enn previewen i Lightroom2... Hmm...

post-179066-1271459181,6726_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette ser bra ut! Det fungerer veldig bra å bruke silhuett her, spesielt siden bakgrunnen ser litt rotete ut og det ellers ville ødelagt bildet. Jeg tror likevel jeg ville ryddet opp litt ved å skjære vekk de lyse feltene øverst i bildet - eller enda bedre: tatt bildet på nytt der du vinklet kamera litt nedover. Da ville du ungått de lyse feltene og fått med litt mer av skyggen.

 

Selve silhuett-teknikken synes jeg er godt gjennomført. Du har en passe lyssterk rand som fremhever motivet.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Jeg tror likevel jeg ville ryddet opp litt ved å skjære vekk de lyse feltene øverst i bildet - eller enda bedre: tatt bildet på nytt der du vinklet kamera litt nedover. Da ville du ungått de lyse feltene og fått med litt mer av skyggen.

 

Nja, etter å ha sett litt mer på bildet har jeg ombestemt meg. Om det bare er mørkt øverst mangler bildet noe.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Bildet er bra det. Mye å like her.

 

Men er usikker på om det egentlig forteller den historia du sier du ønsker. Noe med lysretninga og skyggen, som gir meg en trang til å bevege meg mot motivet, men får ikke en følelse av at jenta går selv.

 

Hva om du snur lysretninga, og bruker din egen skygge som et billedelement? Da kan vi sette oss i ditt sted i større grad, enn det vi gjør nå. Om hun i tillegg beveger seg fra oss, ut i den store verden liksom. Et helt annet bilde enn det du viser, men ...

 

Da mister du muligheten til å bruke siluetten. Så kanskje jeg er på bærtur ;)

 

Kanskje det som mangler rett og slett er litt bedre timing fra din side. Et øyeblikk som gir oss følelse av at hun virkelig går. Nå står hun "bare" og lurer på neste trekk liksom (ordet "bare" i hermetegn, fordi det i seg selv er interesant, men kanskje ikke i tråd med intensjonene dine)

 

Men som sagt er det mye å like ved bildet. Suget innover i bildet, lyset, den delvise siluetten med akkurat nok detaljer i hovedmotivet til at vi fanger interesse for henne.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for kommentarene og veldig fine og konstruktive tilbakemeldinger!

 

Fototim, ja jeg burde prøve det du beskriver, evt kan jeg se når sola skinner inn gjennom noen av de andre vinduene i huset vårt :)

Skjønner poenget, og ja det er en noe rotete bakgrunn forresten, tenkte at det muligens kunne være positivt i dette tilfellet..

 

-trygve, ja jeg prøvde også å beskjære det i forskjellige varianter, men slet litt med å finne noe bra uten å ha med lyset bak henne.

 

Kan legge ut en ucroppet versjon slik at dere kan evt hjelpe meg?

post-179066-1271532025,1363_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg liker faktisk utsnittet i orginalfila bedre, enn det du først publiserte.

 

Samtidig ser jeg hvorfor du beskar. Hva med i stedet gjøre de forstyrrende områdene litt mørkere og rydde litt på den måten?

 

Rotet i bakgrunnen gjør meg ikke noe, det gir bare en følelse av et mer komplett miljø. Men det på sidene, det drar blikket mitt vekk fraq otivet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...