badlandso Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg har et par spørsmål angående det å redigere video som er tatt opp med HD kamera. Når man skal redigere og brenne ut filmen på DVD, hvike format bør man ha tatt opp på videokameraet? Jeg ønsker å lage DVDer som kan spilles på samtlige DVD spillere. - På kamereat finnes det disse formatene (best først): HD FX, HD FH, HD HQ og HD LP. I tillegg kan jeg også velge STD i stedet for HD. Når man ikke skal lage Blu-ray disk, trenger man da å ta opp i best HD kavlaitet, eller vil dette være helt bortkastet? Det jeg tenker på er om jeg vil se forskjell på om jeg har tatt opp i HD FX eller STD når redigeringsprogrammet likevel konverterer til standard DVD kvalitet? Jeg ser også at man også kan lage AVCHD DVD plater av opptakene. Hva er AVCHD og er dette bedre/dårligere enn Blu-ray? Her er hva som står i brukermanualen angående kvaliteten på de forskjellige variasjonene av HD opptak: Movies are recorded with AVCHD 1920 X 1080/50i format when the FX or FH mode of the high definition image quality (HD) is selected. And when the HQ or LP mode of the high definition image quality (HD) is selected,movies are recorded with AVCHD 1440 X 1080/50i format. Movies are recorded with MPEG-2 format when the standard image quality (STD) is selected. Hvis jeg skal lage en standard DVD-plate ut av prosjektet mitt, trenger jeg egentlig å filme i bedre kvalitet enn STD (MPEG-2)? Eller vil jeg få bedre bilde kvalitet om jeg velger en høy HD standard selv om jeg ikke lager Blu-ray eller tilsvarende? Lenke til kommentar
thomasmarthinsen Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 I utgangspunktet bør du alltid filme i beste kvalitet. Selv om du nå kun trenger DVD kvalitet, kan det være at du senere ønsker å brenne det ut i HD-kvalitet. Ulempen er selvsagt at HD er mye tyngre å jobbe med. Vi snakker massivt store filer som setter selv den kraftigste datamaskinen på prøve. Så om du sitter på en eldre maskin (1-2 år gammel eller eldre), bør du kanskje styre unna full bitrate HD. Du får bedre kvalitet av å filme i HD for så å konvertere ned til DVD, enn å ta opp i DVD kvalitet. AVCHD er et format for å lagre HD film. Det er standard for hvordan HD film skal "pakkes" i filer. Det bestyr bl.a. at du kan brenne AVCHD filer ut på en DVD plate (vanlig datadisk), og spille disse på en kompatibel avspiller, f.eks. Playstation 3. Lenke til kommentar
badlandso Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Takk for veldig gode svar. Endret 18. april 2010 av badlandso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå