Gå til innhold

Ødelagt minne-slot?

kngreg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en Corsair XMS-2700 512MB brikke, og har nå kjøpt to nye for å oppgradere til 1,5GB RAM.

Problemet meldte seg da skulle plassere det nye minne i mitt Asus P4PE hovedkort: PC'en nekter å boote når det er RAM i den midtre minne-sloten. PC'en booter kun når det er minne i slot 1 og 3. (Det er ikke den nye RAM'en det er feil med, jeg har prøvd begge to.)

Når jeg starter opp igjen etter en mislykket booting får jeg beskjed i BIOS om at PC'en feilet forrige booting pga gal klokkehastighet på min CPU (P4 2.66GHz).

Er det feil i BIOS-innstillingene, er minne-slot 2 ødelagt, eller er det noe annet?

Hilsen Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortet ditt støtter kun '4 sider' med ram, dvs 2 stk dobbeltsidige eller 1 dobbel og 2 enkeltsidige brikker.

(enkel måte å se om du har singelsidede brikker er å se om det er chiper på begge sider av pcb'n, enkeltsidige har kun chiper på ene siden.)

Om du kun bruker 2 stk dobbeltsidige skal det fungere med brikker i slot 1 og 2 eller 3. (slot 2 og 3 deler ressurser)

Har du prøv om hk booter med kun en brikke i slot 2 ?

(hk vil mest sannsynlig ikke poste med alle 3 brikkene i om du har 3 dobbletsidige)

Lenke til kommentar

... du har helt rett.

Maskinen starter fint opp med RAM i slot 1 og 2, og RAM-brikkene er dobbeltsidige som bare det.

Får ta til takke med "kun" 1G RAM da... :(

Takk for hjelpen.

Hilsen Kristoffer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...