Gå til innhold

Arvet hagle fra 50-tallet - burde den registreres?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest så mye rart og forskjellig, og det virker som enten alle er forvirret eller som om reglene forandrer seg fra uke til uke. Vi har liggende ei helt enkel hagle fra 50-tallet som fruen fikk/arvet av faren sin sent på 80-tallet (altså før 1990). Skulle den vært registrert? Jeg syns det er unødvendig å ha den, men hun vil absolutt ha den som minne om faren. I øyeblikket er den stuet bort så godt at ingen vil finne den uten å vite hvor den er (selv om de tar ut alt av møbler og inventar, vil de ikke klare det - huset må nok brenne ned for at den skal bli funnet), så det er ingen fare for at den skal komme på avveier eller bli brukt til noe "muffens". Jeg må vel kjøpe våpenskap etter hvert hvis vi skal beholde den, siden det er blitt påbudt. Men altså: Kan noen si definitivt at det holder, eller må jeg innom onkel Lakris og melde fra om at vi har den, eller hvordan er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er den nesten uten plombering også... Brekt stokk som er lappet sammen med et metallstykke og greier. Den er på ingen måte fin, det er bare snakk om et minne.

 

Forresten: Er det mulig å demontere en vital del på det og sperre den inne i et skap, og dermed unngå kravet til godkjent våpenskap?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Tror du får de helt ned til 1500 nytt. Sånn plass til type 1-2 våpen. Pass på å at du registrerer våpenskapet hos onkel, for de blir lite glade om de kommer inn til et uregistrert våpenskap med ei hagle i. Da kan man i grunn bare si ifra om hagla også, og fortelle hvorfor den ligger i skapet:P De er ganske strenge på det med våpenskapene.

Lenke til kommentar

Hm? Registrere våpenskap? Hvor har du det fra?  :dontgetit:

 

Hvis man lovlig eier en uregistrert hagle, og oppbevarer den lovlig i våpenskap - så trenger ikke onkel politi å vite noe om det. Politiet kan uansett ikke ransake et tilfeldig hjem uten skjellig grunn til mistanke om at en straffbar handling er begått. Og hvis de mistenker at TS har et ulovlig erhvervet våpen, og finner den uregistrerte hagla i det uregistrerte våpenskapet, så vil de faktisk slite litt med å kunne beslaglegge noen av delene. Det er tross alt ikke ulovlig.

 

 

Lenke til kommentar

Vet ikke om det gjelder våpen som ikke krever registrering, men så lenge våpnet er fult operativt skal det oppbevares i et våpenskap, og ja, det skal registreres. Det er jeg rimelig sikker på da jeg har et parr kompiser som driver med dette. De måtte registrere våpenskapet, og politiet har vært å sjekket skapet i tide og utide for å se om det står forsvarlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Selv har jeg våpen stående i "uregistrert våpenskap", og har aldri fått noen henvendelse eller informasjon om at skapet skal registreres (og i hvilket register skulle så dette være)? Har heller aldri hatt politi med ransakingsordre på døra for å sjekke at mine våpen er korrekt oppbevart, slikt skjer som sagt neppe uten at det er skjellig grunn til mistanke om at jeg har gjort noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Forresten: Er det mulig å demontere en vital del på det og sperre den inne i et skap, og dermed unngå kravet til godkjent våpenskap?

 

Det kan du ja, i et FG godkjent skap. Det er også krav til at et eventuelt våpenskap skal være FG godkjent.

 

Du må også enten ha jegerprøven eller være medlem i en skyteklubb og være aktiv skytter for å kunne beholde våpenet uplombert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...