Gå til innhold

Samme feil oppstår for 3. gang etter 5årsfrist passert - reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Liten nøtt her jeg skulle gjerne hatt flere innspill på.

Man har kjøpt et produkt. Produktet går i stykker etter 3 års bruk, og blir reparert. Noen måneder etter går det i stykker på nytt, samme feil som forrige gang. Det blir reparert på nytt.

Så virker produktet i 1.5 år igjen, før det går i stykker enda en gang. Da har det blitt 5.5 år gammelt.

Det som da er problemstillingen er at dette jo er samme mangel alle 3 gangene. Men er det da en ny "reklamasjon"?

Forbrukerkjøpsloven sier jo at reklamasjon skal framsettes innen 5 år etter at man overtok varen, men den sier ingenting om hvorvidt det at samme mangel gjenoppstår er en ny reklamasjon eller ei - "samme mangel" betyr jo at feilen ikke ble fikset opprinnelig.

Selv så mener jeg at 5-årsfristen er absolutt, og at dersom produktet har virket fint en stund etter siste avhjelp så er det snakk om en ny reklamasjonshenvendelse.

Men jeg vil bare høre hva andre tenker om denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er fristen absolutt. Man har ikke anledning til å reklamere på varen etter 5 år. Spørsmålet er heller om man kan reklamere på reparasjonen individuelt. Den er jo bare 1,5 år gammel.

Strekker man det til ytterste pu nkt kan et bilverksted "reparere" en 4,5 år gammel bil med strikk på en reklamasjonjobb for å spare noen kroner. Det holder kanskje et halvår, og skal man da ikke ha anledning til å reklamere på jobben fordi bilen er for gammel?

Lenke til kommentar

Reparasjon på bil dekkes av håndtverktjenesteloven.

§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

Legg merke til at pris og kjøp ikke er nevnt, kun avtale.

Lenke til kommentar

Reparasjon på bil dekkes av håndtverktjenesteloven.

§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

Legg merke til at pris og kjøp ikke er nevnt, kun avtale.

Kjøp er en spesifikk type avtale, og pris er et element i avtalen.

Flodec har for øvrig linket til en tråd om temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...