Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved kjøp av bruktbil

sonand

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bil for et halvt år siden. Den har stått urørt under tak inntil for et par uker siden. I dag hadde jeg den på verksted for å ta en sjekk på den, og det viste seg å være mange flere mangler enn det som sto i avtalen mellom meg og den private selgeren.

* Eneste som ble nevnt som mangel var at en av de 2 diseltankene lakk - det viste seg at begge lekker

* Bremsene viser seg å ha en feil som vil koste endel å få fikset, og det MÅ fikses

* Mye mere rust under bil enn opplyst

* Mekaniker sier at bilen er i dårlig stand og at jeg etter kjøpesummen er blitt lurt

* Må rekne med nokså store påkostninger for å få den EU godkjendt neste gang. Opplyst om at den hadde bestått en test i fjor med bare ubetydlige småfeil

Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må rekne med nokså store påkostninger for å få den EU godkjendt neste gang. Opplyst om at den hadde bestått en test i fjor med bare ubetydlige småfeil

Dette er nok helt riktig - du får ikke godkjent bilen din om det er mer enn "bare ubetydelige småfeil". Jeg regner med at du sjekket at bilen var EU-ok når du kjøpte den? Hvis bilen var i tilstanden du beskriver den på tidspunktet den ble EU-kontrollert ville den heller ikke blitt godkjent.

Lenke til kommentar

Her er et par relevante linker til kjøpsloven:

(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

"* Eneste som ble nevnt som mangel var at en av de 2 diseltankene lakk - det viste seg at begge lekker"

Dette trenger ikke selger å ha visst om, men noe du burde ha sjekket opp i, ettersom det er to tanker.

"* Bremsene viser seg å ha en feil som vil koste endel å få fikset, og det MÅ fikses"

Dette kan ha kommet de 6 månedene bilen har stått i ro?

"* Mye mere rust under bil enn opplyst"

Dette burde du ha sett når du såg på bilen før kjøp.

"* Mekaniker sier at bilen er i dårlig stand og at jeg etter kjøpesummen er blitt lurt"

Vurderingssak, og tilstanden kan ha blitt forringet av å ha stått i ro i 6 måneder.

"* Må rekne med nokså store påkostninger for å få den EU godkjendt neste gang. Opplyst om at den hadde bestått en test i fjor med bare ubetydlige småfeil"

Dette er jo noe som varierer fra kontroll til kontroll. At det kun er småfeil som dukker opp på en kontroll er INGEN GARANTI for at det ikke dukker opp flere eller/og større feil neste gang.

Dette er dog min vurdering. Men å kjøpe en bil med lekasje og rust, la den stå i 6 måneder og så klage på feil som dukker opp er litt søkt, mener eg. Hvor mye betalte du for den og hvor mange kilometer var den kjørt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...