Gå til innhold

Brikkesett / HK til server for virtualisering

Horge

Anbefalte innlegg

De gamle serverne på hjemmebane er modne for utskifting, og planen er å konsolidere alt i én boks som kan være vertskap til virtuelle maskiner. Gjestemaskinene skal dekke funksjoner som domene (ad / filserver), web (iis), mail (exchange), database (mssql), nettverk (brannmur, lokal dns, dhcp etc), ts (win7) og evt andre akutte eller vedvarende behov.

Operativsystem både på vertskap og gjester blir i all hovedsak Win2008R2, og for alle som måtte lure så har jeg lisenser til alt av programvare gjennom både msdn, jobb og akademia – og resten har jeg kjøpt og betalt. Flere av løsningene som skal driftes er skreddersydd for MS' plattform, så det er ikke aktuelt å bytte ut dette.

Serveren står hjemme, og selv om den hoster flere fornuftige tjenester både internt og eksternt, så berører det ikke rikets sikkerhet om den går ned en stakket stund. Jeg trenger derfor ikke en ferdigbygd boks fra Dell eller HP med serviceavtale 24/7; tvert i mot har jeg mer glede – både i entusiasme og økonomisk – av å bygge boksen selv.

En del av utstyret som står i eksisterende servere er også planlagt med videre, så i praksis er det trolig bare hovedkort, cpu og minne jeg trenger nå. Men spørsmålet er da hvilket brikkesett man bør satse på, og dernest hvilket hovedkort som kan anbefales?

Noen kjappe betraktninger:

- Boksen må ha masse ram, minstekravet er 12GB, men 24GB er mer realistisk.

- - Hvilken minnetype bør man i så fall satse på (dog er vel dette ofte gitt ut fra valg av HK); er prisene på registrert minne med ECC fremdeles så dyrt at det koster mer enn det smaker?

- - DDR3-minne kommer etter hvert i 24GB-kit, men er dette noe man kan/bør kjøre på en server – er det i det hele tatt støttet av server-brikkesett?

- Trenger ikke allverdens fart på CPU, quadcore som kjører på lite watt vil vel heller være å foretrekke.

- Hovedkort bør ha innebygd grafikk (som uansett bare brukes i nødsfall), og veldig gjerne en ordentlig diskkontroller og nettverkskort.

Alle fornuftige forslag og innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Den nye G34-sokkelen til AMD ser absolutt ut som en sterk kandidat. Leste jo artikkelen til HW om 8- og 12-kjerne for servere, og fikk en god og varm følelse for at dette kunne vært løsningen for meg.

Nextron skryter på seg at de bare skal ha 2750 inkl. mva. for den billigste med 8-kjerne - hvilket burde holde i massevis. Sant nok hadde det vært fristende med en på 65W i stedet for 80W, men der var prisforskjellen langt større enn forskellen i strømforbruk.

Ser også ut for at man kan dunke inn vanlige DDR3-brikker, så da blir totalprisen absolutt ikke så ille som man kunne frykte.

Blir spennende å se hva som kommer av hovedkort til denne plattformen, men den du linket til ser jo egentlig ut til å passe mitt behov veldig bra. Ligger nok an til at jeg også kjøper en ny RAID-kontroller som støtter 5 og/eller 6, men ellers skal det hovedkortet duge rett ut av esken.

Noen som har sett norske websjapper som har fått inn HK med G34-sokkel i sortimentet?

Lenke til kommentar

Eneste kortet jeg har sett for salg i usa/eu

TYAN S8230GM4NR Dual Socket G34 til 470$

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813151212

Jeg lurer kjøpe HK under. Om ikke prisen blir alt for jevlig.

P_500.jpg

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=4AUqWniKqYByIAxw&templete=3

8 SAS porten er ikke aktiv før kjøper PIKE raid kort. Det støtter raid 5/6/50/60 osv

Bulldozer passer vel til G34, når den komemr gang neste år.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Jeg lurer kjøpe HK under. Om ikke prisen blir alt for jevlig.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=4AUqWniKqYByIAxw&templete=3

For min del så ser jeg ikke helt behovet for to sokler; 8-core burde duge i massevis, og om det hadde vært snaut så er det jo bare å sette inn én 12-core.

Prisen på HK i seg selv er heller ikke så nøye i mitt scenario, ser for meg at det er minnebrikkene som kommer til å suge mest av lommeboka.

Av ren nysgjerrighet, hva er det du har for bruksmønster når du har behov for 24-core?

Lenke til kommentar

blir ikke 12 cores, men 8 cores. Trenger hovedkort med masse PCI-E. Blir bare 1 cpu fra starten. Er hovedsaklig Media server. Men kjøre World Community Grid. . Blir filserver fra starten så noen tv kort etter hvert. Men filserver trenger jo nesten ingen cpu. Blir den noe cpu kraft til World Community Grid

Vet ikke hvor stor prisforskjell det er på masse 2GB ram briker og 2 cpu. istede for 4GB ram briker og 1 cpu. Men blir jo større stømforbruk av det.

Eller 2x cpu 16x 1GB briker.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Trenger hovedkort med masse PCI-E.

Snodig at det ikke skal gå an å få tak i slikt uten å måtte fleske til med HK med to sokler. Du er jo neppe den første med behov for mange spor, uten at dermed cpu-behovet er tilsvarende ekstremt.

Etter å ha lett litt rundt, så tror jeg egentlig at det HK du først linket til er blant de desidert beste alternativene for meg; selv om jeg ikke helt skjønte forskjellen på H8SGL og H8SGL-F.

Blir i hvert fall spennende å se når de klarer å få noen G34-HK på markedet.

Lenke til kommentar

H8SGL-F: 8. IPMI 2.0 with Dedicated LAN support, ser ikke ut så H8SGL har det.

Nei, men under software på H8SGL så står det: "IPMI (Intelligent Platform Management Interface) 2.0". Jeg leser det dit hen at forskjellen i så fall blir at -F har IPMI i hardware på LAN, mens den andre bare har dette i software - hvilket gjør at min påstand om at jeg ikke helt skjønte forskjellen står ved lag... =)

Mener å huske at IPMI er noe overvåkingsgreier, men ser sterkt for meg at det duger for meg om dette "bare" er å finne i software.

Lenke til kommentar

hehe fant kortet ditt i usa. 280$ http://www.directron.com/h8sglf.html

Vel, det ser nå i hvert fall ikke ut til at det er HK som blir en økonomisk festbrems i prosjektet.

Mulig man må slenge en e-post til nextron og høre om de klarer å få tak i noen HK med G34, det står jo i hvert fall at de skaffer cpu på 1-3 dager. Lite vits i å kjøpe cpu hvis man ikke har noe HK å sette den på...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...