Gå til innhold

Overgangsmotstand og jordfeilautomater

Anbefalte innlegg

Hei.

Satt å diskuterte med begge sjefene mine idag. Han ene var enig med meg, han andre var ikke.

Saken er:

Jeg mener at den grunnleggende jordbeskyttelsen skal være tilstede uansett om man har gamle UZ-elementer eller jorfeilautomater. Altså overgangsmotstanden må stå i stil til jordfeilstrømmen i trafokretsen.

Men så motargumenterer sjefen min med at om man har problemer med å få god jordresistans så kan man sette inn jordfeilautomater og problemet er løst.

Men hva med den dagen jorfeilautomaten svikter? Da har man jo en berøringsspenning på langt høyere enn 50VAC, avhengig av trafofeilstrømmen selvfølgelig.

For jeg mener at man ikke kan dekke seg bak bruken av 30mA jordfeilbrytere da disse bare er en tillegbeskyttelse til hovedjorden. Samme som om man skulle brukt skilletrafo eller kabel og utsyr klasse II.

Hva mener dere andre elektrikere her på forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikks så svart praktiserende gruppe L, holder meg i S for tiden, men mener å huske at på et kurs jeg var på ble dette tatt opp.

Mener der at fasti var at overgangsmotstand var noe man altid skulle passe på. Jordfeilautomat var bare en ekstra beskyttelse.

Lenke til kommentar

kan ikke henvise til forskrift, men satt nettop å leste om dette i en montørhånbok, husker ikke om det var Eaton/moeller's eller shneider. men kravet til overgangsmotstand er betydelig lavere ved bruk av jordfeilbryter.

klasse II vil også bidra til mindre krav til overgangsmotstanden. ref moellers store grønne:

IT-nett krever i utgangspunktet ikke kl. II forlegning/ målersløyfe oppstrøms

jordfeilbeskyttelse dersom beskyttelsen i tavlen er basert på bruk av

utjevningsforbindelser i samsvar med NEK EN 60439-1 §7.4.3.1

(dvs. alle metalldeler i tavlen er jordet)

Vi anbefaler allikevel kl. II forlegning, fordi dette ikke krever så lav

overgangsmotstand til jord. Samtidig blir jobben med å dokumentere anlegget

enklere. RA ≤ 50V/IΔn

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Så du mener at man ikke bør ha overgangsmotstand som er god nok til å tilfredstille kravet om 50V berøringsspenning dersom man har klasse II utstyr og kabel eller jordfeilbrytere på 30mA?

Hva om tilleggsbekyttelsen svikter som jeg skrev i forrige innlegg?

Da har man jo en altfor høy berøringspenning.

Jeg spør og graver av den enkle grunn at jeg ikke klarer å referere til noen forskrifter på ette punktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...