Gjest Attenåring Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg vet ikke helt om dette blir riktig sted å poste, men jeg prøver. Saken er at jeg akkurat ble 18 år. Dette er åpenbart en dag jeg har gledet meg lenge til fordi jeg har muligheten til å gjøre en hel del ting jeg aldri har gjort lovlig og alt det der, men nok om det. På alle mine tidligere bursdager har jeg vanligvis fått penger eller en gave med en verdi på rundt 1000 kroner, men siden jeg tross alt ble atten hadde jeg tatt meg den friheten og satt et par ting som var en smule dyrere på ønskelista mi, ikke mye, men kanskje et par hundre kroner. Da jeg våknet på attenårsdagen min hadde foreldrene mine allerede dratt på jobb. Det første jeg gjorde var å gå på kjøkkenet der det lå det en konvolutt med mitt navn på seg som jeg umiddelbart åpnet. Den inneholdt et kort der mamma og pappa ønsket meg til lykke med dagen, og 1000 kroner. Av mine besteforeldre fikk jeg 500 kronger på hver side, og hva onkler og tanter angår får jeg ikke noe som helst på grunn av at familien min er så stor at vi har bestemt oss for ikke å kjøpe gaver til hverandre (noe som forsåvidt er greit). Jeg får dårlig samvittighet bare av å skrive det, men ærlig talt er jeg litt skuffet. Man hører jo alltid så mye om ungdom som får flere tusen satt inn på sparekonto, eller som får dekket lappen. Min bursdag var ingenting utenom det vanlige, ikke noen øl spandert, ingen overraskalser. For ordens skyld tar jeg med at begge foreldrene mine tjener over gjennomsnittet og overhodet ikke har dårlig råd, så det er i hvert fall ikke det det står på. Så til spørsmålet: Er det urimelig av meg å se på foreldrene mine som litt... gjerrige? Hva er egentlig normalt å få til en attenårsdag? Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Skulle gjerne spandert en øl på deg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ikke alle foreldre er like rause med penger! Jeg får også tusen til en og hver bursdag og fikk vel knappe 2000 til konfirmasjonen. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Trur ikke jeg fikk no særlig mer enn vanlig til 18årsdagen, og foreldrene har ikke dårlig råd. Lenke til kommentar
Gjest Lars Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Med en familie av røykere som har lært litt av hvert om problemene dette kan skape, hadde jeg og mine foreldre samt besteforeldre en avtale om at blandt annet førerkort og en god del penger ble involvert på min 18. års-dag, forutsatt at jeg IKKE hadde begynt å røyke innen det. Min familie var også av den oppfatning at man som 15-åring og konfirmant ikke var skikket til å disponere relativt mye penger. De bestemte dermed å gi en grei gave til konfimasjonen og ventet heller med den "større" gaven til 18-års-dagen. Disse to tingene kombinert gjorde at jeg selv fikk mer enn jeg ville forventet til 18-års-dagen. Men dette var da noe som allerede var avtalt og noe jeg dermed allerede kjente til, men jeg ville nok uansett blitt skuffet dersom det ikke ble gjort noe ekstraordinært hva enten feiring eller gave angår på min 18-års-dag. Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Til min 18 års dag fikk jeg en 6pakkning med øl av en kompis av meg, som vi delte då. That`s it. Du kan være glad at du fikk noe i det hele tatt, og at familien tenker på deg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Attenåring Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Skulle gjerne spandert en øl på deg Hehe, for all del. Til min 18 års dag fikk jeg en 6pakkning med øl av en kompis av meg, som vi delte då. That`s it. Du kan være glad at du fikk noe i det hele tatt, og at familien tenker på deg. Selvfølgelig er jeg glad for det, men alt er relativt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg fikk en tur på kinarestaurant. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Tror jeg fikk et par kjøretimer til 18 årsdagen min av foreldrene mine. Men ja, jeg tror jeg fikk litt mer penger enn deg, men ikke mye. Er da uansett tanken som teller. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Fikk en tusenlapp, bil og lappen jeg. Fornøyd jeg, får du ikke noe hjelp med lappen og foreldrene tjener over gjennomsnittet vil jeg si det er litt merkelig. Er ikke lett for en som ikke jobber så mye og få tjent 20-30 for lappen og i tillegg bil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Nå er det ganske uvanlig å være så heldig som det du er da Tmz. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Jeg fikk en treningsbukse og en drakttrøye og noen penger (ca 1000 kr). Min 18-årsdag var også helt "alminnelig", men jeg var veldig fornøyd med at jeg fikk noe i det hele tatt. 18-årsdagen skal jo være litt spesiell, men det er godt mulig at foreldrene dine tenkte å gi deg litt lommepenger så du heller kunne skape din egen moro. Veldig mange får ikke bil eller dekket lappen på 18-årsdagen sin. Pappa derimot ga meg ikke en dritt.. Endret 16. april 2010 av Goldshoten Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg var ikke hos mine foreldre en gang på 18 årsdagen min, måtte jobbe overtid på en båt, og det var en fredags kveld men når jeg kom hjem på lørdagen fikk jeg vel rundt 2000kr totalt av mormor/onkler/tanter og en flaske champange. Og ingen i min familie har dårlig råd heller. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Får rundt det samme. 1000 av mamma og pappa, 700 av onkel og tante. 500 av bestemor og farmor. Foreldrene mine tjener også over gjennomsnittet, men jeg forventer heller ikke mer penger, da jeg selv vet at jeg får en del ting ellers. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det er veldig avhengig av foreldrene. Hadde jeg fått en tusenlapp og takk og farvel til attenårsdagen ville jeg blitt skuffet, men det har en sammmenheng med at jeg er usedvanlig bortskjemt, jeg har liksom blitt godgutten for hele slekta, og jeg setter pris på alt jeg får, men jeg har arbeidet hardt for det. Jeg er ofte å finne i aviser og jeg er aktiv innen lag og foreninger som Røde Kors. Det jeg prøver å si er at kommer man fra en velstående familie, er det ikke sagt at du får mye til attenårsdagen. Hvis du bruker tid og penger for å hjelpe andre, ja da gløtter besteforeldre på lommeboka. Jeg sier ikke at du gjør lite, men gjør deg bemerket, så kanskje du får en overraskelse en dag :-)Uansett så er kanskje ikke skuffelsen din størst fordi du fikk 1000 eller 3000, men du hadde vel håpet at de hadde ordnet seg fri et par timer til en frokost med deg på den store dagen. Så nei, jeg syntes ikke du er spesielt heldig, det finnes dem som har det LANGT verre, men de har sjelden velstående foreldre fra et velfungerende hjem. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Bare løgn! Morra mi tjener under halvparten av det paps gjør, av henne får jeg penger av i ny og ne. Paps får jeg knapt 100kr av om jeg maser skikkelig. Nå vet ikke jeg hvor mye dine foreldre tjener, men for oss som ikke har gigantiske villaer og gir SUVer til atten-årsdagen så har penger lite å si om man er raus eller ikke. Lenke til kommentar
HalfLife3 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Får dere både lappen og bil skal dere være bra bortskjemt! Det smerter meg bare å høre om slikt, at dere ikke skammer dere. Eneste jeg fikk var ting til et par hundre kroner, trodde også at 18 års dagen skulle være litt spesiell, min var på ingen måte det. Lenke til kommentar
Gjest Attenåring Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Uansett så er kanskje ikke skuffelsen din størst fordi du fikk 1000 eller 3000, men du hadde vel håpet at de hadde ordnet seg fri et par timer til en frokost med deg på den store dagen. Du har nok litt rett der. Det overrasket meg egentlig ikke at de ikke fant på noe spesielt, for foreldrene mine har aldri hatt noen tradisjon for å være nevneverdig oppmerksomme eller kreative, men skuffende er det enn dog. Det må kanskje sies at foreldrene mine, og da spesielt faren min, hele tiden har hatt en oppdragelse som innebærer at ting ikke skal serveres på sølvfat og at jeg lærer å ta ansvar for min egen økonomi. Skal jeg ha noe må jeg jobbe for det, og det å få ekstra penger hvis det er noe jeg har lyst på er sjelden aktuelt. Dette har ført til at jeg er veldig bevisst på hva jeg bruker, og at jeg sparer en del for å sikre min egen framtid økonomisk. Men samtidig så er attenårsdagen min et engangstilfelle, og det ville da ikke skadet ansvarsbevisstheten min om jeg hadde fått litt ekstra denne ene gangen. Jeg innser at det virker ganske utakknemlig, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg føler at hele dagen ble litt upersonlig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Pust ut Panny, så snart de må klare seg selv så ser de lyset og hvordan livet egentlig fungerer. Hos pappa får dem kanskje biler og biff til middag, men når jeg ser dem flytte hjemmefra som middelklasse- og underklasse-arbeidere så tenker jeg at de fort lærer seg hvordan penger skal respekteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå