dan83 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 hei jeg har merket at det er vanskelig å få bakgrunnen i fokus ved landskapsbilder hvor det er en forgrunn som er veldig nær linsa, som feks blomster eller steiner(typisk landskapsbilder hvor det er en veldig nær forgrunn osv). Jeg prøvde selv ved blender f22, uten å få bakgrunnen i fokus og eneste løsningen var å bevege kamera lengere ifra forgrunnen, noe som alltid ikke er så ønskelig. Jeg håper virkelig det er kittlinsa(18-55mm IS) som er bergensningen her og ikke selve huset(450d)? Jeg hadde aldri dette problemet med mitt s6500fd, siden det var et kompaktkamera og alltid hadde mye dybde fokus Lenke til kommentar
gormley Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg vil tippe du får de beste resultatene rundt f/11. Ikke over. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det er grenser for hvor mye du kan få bakgrunnen i fokus når du legger fokusplanet veldig nært. Husk - ved liten blender blir fokusplanet tykkere - det gjelder også framover. Derfor - legg fokusplanet et sted mellom det foran og det bak - en tommelfingerregel er 1/3 bak det forreste som skal være i fokus. Tykkelsen på fokusplanet har ikke noe med kvaliteten på hverken objektiv eller hus å gjøre - det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Når du komponerer noe hvor fokusplanet er veldig viktig - bruk nedblendingsknappen! Det er en liten knapp foran på huset, like ved løsne objektiv-knappen. Prøv å gå over i manuell fokus, sett ønsket blender og hold nedblendingsknappen inne mens du fokuserer - så kan du se hvor fokusplanet ligger. Prøv det samme med liveview. Men altså - når du skal ha både noe foran og bak i fokus, og du har liten blender - ikke legg fokusplanet på det foran - legg det et sted i mellom. Les også gjerne litt om hyperfokalavstand. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Det er grenser for hvor mye du kan få bakgrunnen i fokus når du legger fokusplanet veldig nært. Husk - ved liten blender blir fokusplanet tykkere - det gjelder også framover. Derfor - legg fokusplanet et sted mellom det foran og det bak - en tommelfingerregel er 1/3 bak det forreste som skal være i fokus. Tykkelsen på fokusplanet har ikke noe med kvaliteten på hverken objektiv eller hus å gjøre - det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Når du komponerer noe hvor fokusplanet er veldig viktig - bruk nedblendingsknappen! Det er en liten knapp foran på huset, like ved løsne objektiv-knappen. Prøv å gå over i manuell fokus, sett ønsket blender og hold nedblendingsknappen inne mens du fokuserer - så kan du se hvor fokusplanet ligger. Prøv det samme med liveview. Men altså - når du skal ha både noe foran og bak i fokus, og du har liten blender - ikke legg fokusplanet på det foran - legg det et sted i mellom. Les også gjerne litt om hyperfokalavstand. Ok, så dette hadde ikke blitt noe lettere å få til feks med canon 5d? Huset har null å si?Jeg trodde kanskje at objektivet skulle ha litt å si her derimot? Men uansett, jeg må lissom velge mellom å ha bakgrunnen eller forgrunnen i fokus,men jeg ønsker å ha begge deler i fokus. Jeg får prøve litt med manuel fokusering, slik du beskriver ovenfor her. Men jeg vet at dette skal være mulig, får det finnes en haug av veldig fine landskapsbilder hvor både veldig nær forgunn og bakgrunnen er i 100% fokus her er et eksempel: http://photo.net/photodb/photo?photo_id=8497755 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ok, så dette hadde ikke blitt noe lettere å få til feks med canon 5d? Huset har null å si?Jeg trodde kanskje at objektivet skulle ha litt å si her derimot?Tvert i mot, vanskeligere med 5D. Større sensor => mindre dybdeskarphet... Derfor funket det bra med kompaktkamera... Du kan bruke mer vidvinkel og gå litt nærmere, da vil det være lettere å få bakgrunnen i fokus. Men det er heller ikke sikkert du får det til da, uten å fokusere litt bak det du ønsker at skal være i forgrunnen... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Ok, så dette hadde ikke blitt noe lettere å få til feks med canon 5d? Huset har null å si?Jeg trodde kanskje at objektivet skulle ha litt å si her derimot?Tvert i mot, vanskeligere med 5D. Større sensor => mindre dybdeskarphet... Derfor funket det bra med kompaktkamera... Du kan bruke mer vidvinkel og gå litt nærmere, da vil det være lettere å få bakgrunnen i fokus. Men det er heller ikke sikkert du får det til da, uten å fokusere litt bak det du ønsker at skal være i forgrunnen... hmm....jeg ble i hvert fall overrasket hvor vanskelig dette var, i forhold til mitt s6500fd. Han her har en del slike bilder som jeg tenkte på: http://photo.net/photodb/photo?photo_id=9136775 Inntrykket er at kamera må ligge veldig lavt, men allikevel ha med mye himmel, for at det skal være mulig å få både forgrunnen og bakgrunnen i 100% fokus? Dette var som regel aldri et problem med mitt s6500fd(kompakt), som sagt. Grunnen til at jeg spurte om huset eller objektivet hadde noe å si, er for det at jeg tenkte at kanskje mer avanserte hus og bedre objektiver har bedre fokus system? Endret 16. april 2010 av dan83 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Tykkelsen på fokusplanet har ikke noe med kvaliteten på hverken objektiv eller hus å gjøre - det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Ok, så dette hadde ikke blitt noe lettere å få til feks med canon 5d? Huset har null å si?Jeg trodde kanskje at objektivet skulle ha litt å si her derimot? Som også k-ryeng skriver - nei, kvaliteten på objektiv og hus har ikke noe å si. Det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Sensorstørrelse påvirker brennvidde - større sensor => mindre dybdeskarphet. Derfor lettere med kompaktkamera og vanskeligere med fullframe som 5D. Den brennvidden og blenderen du setter objektivet til å bruke har derimot noe å si. Videre vinkel => tykkere fokusplan. Mindre blender => tykkere fokusplan. Legge fokusplanet lenger vekk => tykkere fokusplan. Det er forresten som regel ikke et mål å bruke så liten blender som mulig - på grunn av diffraksjon blir det nemlig dermed mer uskarpt på blendere mindre enn en viss verdi. Prøv. Som både jeg og k-ryeng skriver - forsøk å ikke fokusere på det foran - fokuser litt bak. Hvis du har fokus helt på nærgrensen, så du ikke kan fokusere tettere på, så får du ikke bakgrunnen i fokus, uansett hvor liten blender du har. Legg fokusplanet lenger tilbake. Og les gjerne om hyperfokalavstand på linken over. Den avstanden hvor du kan fokusere på en gitt blender og brennvidde, så alt "bak" er i fokus. Igjen - prøv følgende: Sett ønsket blender, hold nedblendingsknappen inne og endre fokus mens du kikker på i LiveView - så vil du se hvordan bildet kommer til å bli. Prøv! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Grunnen til at jeg spurte om huset eller objektivet hadde noe å si, er for det at jeg tenkte at kanskje mer avanserte hus og bedre objektiver har bedre fokus system? Det har å gjøre med blenderåpning, fokusavstand og effektiv brennvidde. Punktum. Sensorstørrelse påvirker blender og brennvidde. Mindre sensor gir dermed populært sagt tykkere fokusplan. Dette har intet med fokussystemet å gjøre. Og - ikke kikk på 100% crop om bakgrunnen ble "skarp nok", er du snill. Resize bildet til ønsket størrelse og skarp opp - så kan du se om det ble tykt nok fokusplan. Edit: ..Og "at man må ha med mye himmel"? Nei, men det er et hint om at de har brukt liten brennvidde, eller "kraftig vidvinkel". Liten brennvidde => tykkere fokusplan. Sett zoomen din på 18mm, liten blender, stå et lite stykke unna tingen i forgrunnen og fokuser litt bak tingen i fogrunnen. Så får du tykt fokusplan. Endret 17. april 2010 av Trondster Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Fin liten kalkulator for dette finner du her: http://www.dofmaster.com/dofjs.html =) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Det har å gjøre med blenderåpning, fokusavstand og effektiv brennvidde. Punktum. Sensorstørrelse påvirker blender og brennvidde. Mindre sensor gir dermed populært sagt tynnere fokusplan. Dette har intet med fokussystemet å gjøre. Mindre sensor gir tykkere fokusplan, mener du vel? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Tykkelsen på fokusplanet har ikke noe med kvaliteten på hverken objektiv eller hus å gjøre - det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Ok, så dette hadde ikke blitt noe lettere å få til feks med canon 5d? Huset har null å si?Jeg trodde kanskje at objektivet skulle ha litt å si her derimot? Som også k-ryeng skriver - nei, kvaliteten på objektiv og hus har ikke noe å si. Det er blenderåpning, brennvidde og fokusavstand. Sensorstørrelse påvirker brennvidde - større sensor => mindre dybdeskarphet. Derfor lettere med kompaktkamera og vanskeligere med fullframe som 5D. Den brennvidden og blenderen du setter objektivet til å bruke har derimot noe å si. Videre vinkel => tykkere fokusplan. Mindre blender => tykkere fokusplan. Legge fokusplanet lenger vekk => tykkere fokusplan. Det er forresten som regel ikke et mål å bruke så liten blender som mulig - på grunn av diffraksjon blir det nemlig dermed mer uskarpt på blendere mindre enn en viss verdi. Prøv. Som både jeg og k-ryeng skriver - forsøk å ikke fokusere på det foran - fokuser litt bak. Hvis du har fokus helt på nærgrensen, så du ikke kan fokusere tettere på, så får du ikke bakgrunnen i fokus, uansett hvor liten blender du har. Legg fokusplanet lenger tilbake. Og les gjerne om hyperfokalavstand på linken over. Den avstanden hvor du kan fokusere på en gitt blender og brennvidde, så alt "bak" er i fokus. Igjen - prøv følgende: Sett ønsket blender, hold nedblendingsknappen inne og endre fokus mens du kikker på i LiveView - så vil du se hvordan bildet kommer til å bli. Prøv! jada, er klar over at liten sensor gir mer dybdeskarphet og motsatt og at veldig liten blender gir diffraksjon og pårvirker skarpheten. På 18-55m IS så vill man få diffraksjon fra f/16 og oppover. Men jeg trodde at bedre hus muligens hadde flere fokus punkter og at dette kunne være forskjellen, men heldigvis så er ikke dette avgjørende for problemet jeg tar opp her...eller så hadde jeg dritet meg litt ut(ved at jeg har kjøpt billig hus), siden jeg tar mye landskapsbilder, også med noe nært i forgrunnen:) Aldri vært borti den nedblendingsknappen? Mener du hjulet man bruker for å styre blender åpningen? Nå skal det også sis at autofokusen er litt dårlig ved live view på eos450d og at manuell fokusering er veldig køddent på 18-55mm IS. Jeg får heller prøve meg litt frem slik du sa, ved å fokusere ved forskjellige blender åpninger, ved live view:) Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 nedblendingsknappen er knappen under objektivlåsknappesaken, rett ved 450d teksten Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Mindre sensor gir dermed populært sagt tykkere fokusplan. Hvor tykt kan et plan bli? Det er kun det som ligger i én1 bestemt avstand fra sensoren som er i fokus. Hvis man velger en liten blenderåpning vil de lysstrålene som bommer mest på fokus "skjæres" vekk og et relativt stort område foran og bak fokusplanet ser ut som om det er i fokus. Dette er akkurat det samme som gjør at nærsynte ser klarere ved å myse. Du kan med andre ord ikke ha både forgrunnen og bakgrunnen i fokus samtidig uten et tilt-objektiv, men du kan få forgrunn og bakgrunn så nært fokus at det oppfattes som skarpt -trygve 1 Med et tilt-objektiv trenger ikke fokusplanet å være parallelt med bildeplanet, og da er det ikke lenger begrenset til én avstand som er i fokus. Men det er like fullt et plan som er i fokus, altså et område med null tykkelse. Endret 17. april 2010 av -trygve Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Skal man kverulere er det ofte fokusplanet ikke en gang er plant, eller "parallelt med bildeplanet", men er kurvet - særlig for vidvinkler. Men - populært sagt - mindre sensor gir tykkere fokusplan. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Er det bare meg som synes de bildene han refererer til virker veldig HDR? Det har kanskje ingen betydning? Det har op kanskje fattet selv også? Mulig de ikke er det en gang, men det var det første som slo meg i alle fall... Dog har det som sagt kanskje ikke noe å si for fokus. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ...det finnes en haug av veldig fine landskapsbilder hvor både veldig nær forgunn og bakgrunnen er i 100% fokus Fokus har man bare i èn avstand fra kamera! Alt annet er "akseptabel uskarphet" Ved mindre blenderåpninger og mindre sensorer har vi et større område foran og bak med "akseptabel uskarphet", men fokus er det ikke! Ting blir gradvis mer uskarp jo lenger vekk fra fokus tingen er. Det følger den hyperbolske kurve, hvis du husker fra ungdomskolematten. Du vet den grafen som ligger nesten klistret til aksen nesten helt til den kommer til origo, da skyter den brått i været! I praksis: 1 kilometer har ikke så mye å si 2-3 km borte, mens 1 cm kan ha mye å si en meter foran objektivet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå