Ursa Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Halloisen! Og tusen takk til alle superfolk på dette forumet. Har gitt Escorten min ni liv (minst) så langt pga ekspertisen her. Og nå er jeg tilbake med et nytt problem Plutselig har bilen blitt røten å starte. Jeg må slure i minst 10 sekunder før motoren antenner, og når den tenner kan den slukke fort om jeg ikke fortsetter å tenne en stund etter første oppstart. Jeg la ut en video på youtube angående et problem med at motoren går ujevnt etter start, og jeg ser at i videoen er bilen tungstarta akkurat sånn som nå (ikke flir av engelsken min! ) Her er video Jeg har nettopp skifta glødeplugger, luftfilter, olje og oljefilter, og fremdeles starter bilen kjempedårlig også på varm motor (10 sek sluring). Jeg har en kompis som har brukt bilen litt, og den var gåen etter at jeg fikk den tilbake. Han fortalte at han holdt gassen helt inne når han starta, og at dette var et lurt triks på gamle dieselbiler. Er dette riktig, eller kan han kanskje ha skada dieselfilter eller pumpa? Ellers har jeg fått mange kommentarer om at Escorter er spesielt utsatt for dårlige/morkne slanger rundt omkring, men jeg har ikke sett noen lekkasjer. Noen tips til hvor jeg bør lete først? All hjelp mottas med varme og bryske manneklemmer -Andy Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Får glødepluggene strøm? Kan du ha ett dårlig glødereele? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Får glødepluggene strøm? Kan du ha ett dårlig glødereele? Den er jo like tregstartet når den er varm.. Dieselen er nok problemet her. Er den tregstartet umiddelbart etter at du har stoppet den, eller må den stå en stund? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Tja, kanskje matepumpa er dårlig, da må man dra de i gang på starteren. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Takker for svar så langt. Det føles som både batteri og glødeplugger er i knallform, og det river godt når jeg starter. Derfor har jeg en følelse av at det enten er kompresjonen eller tilførsel av diesel inn i kamrene. (følelser + mekanikk = katastrofe, jeg veit, men det er min amatørdiagnose i hvert fall) Frank: jeg mener at den er lettstarta om jeg har varm motor, og så skrur av, for deretter å tenne raskt igjen. Men dersom jeg f.eks går inn på en bensinstasjon 5 minutter og kommer ut igjen, er det gløding og skuring i 5+ sekunder igjen. Matepumpa hørtes også logisk ut ja. Hva heter det på engelsk i så fall, slik at jeg kan finne det i Haynes-boka mi? På forhånd takk Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Regner med at den heter noe lignende som: feedpump eller supportpump. Endret 17. april 2010 av Gryterett Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Frank: jeg mener at den er lettstarta om jeg har varm motor, og så skrur av, for deretter å tenne raskt igjen. Men dersom jeg f.eks går inn på en bensinstasjon 5 minutter og kommer ut igjen, er det gløding og skuring i 5+ sekunder igjen. Da er det nok luft i systemet. Dette kan skyldes lekkasje, eller som nevnt; matepumpe som er dårlig/def. Begynn med å sjekk om den i det hele tatt går. 1 Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Er nok noe med dieselleveringen. Tipper den ikke klarer å mate nok for at den skal starte fint. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Fikk tips om å prøve å starte med diesellokket åpent, for å sjekke om det var feil på luftmatinga inn i tanken. Men dette gjorde det ikke noe bedre. Glemte også å si at jeg nå får et omvendt vakuum inne i tanken som jeg ikke har hatt før. Hver gang jeg tar av tanklokket får jeg et "tjopp" av luft som presser seg ut. Ny vakumpumpe på Ford i Grong kosta 1000 kroner... Ikke så gæren pris det, eller? Har noen tips om åssen jeg kan sjekke at det er pumpa og ikke råtne slanger som er årsaken? Igjen takk Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Er det Vanlig 1,8 d eller er det en enduro? Lenke til kommentar
JLord Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Startproblemer, det kan være så enkelt som... Dersom batteriet er gammelt dvs over 10år, vil jeg påstå at det kan være problemet for startingen. Bilen trenger god og jevn spenning for å starte. Effekten på batteriene forringes veldig når det går noen år, og de kalde norske vintrene som denne i år sliter ekstra. Dette har løst problemet for meg på to biler, i begge satt det et gammelt Varta batteri som så minst like gamle som bilene, da 16 og 14 år. Men likevell så de helt ok ut når man koblet de til lader. Byttet til Nye Sønnak-batterier og begge starta med null problem. Dessuten når batteriet er gammelt så bør det byttes uansett, og samtidig er det forholdsvis rimelig og en god investering, løser det problemet slipper man samtidig å gjette alle mulige bildeler. Batteriet er tross alt hjertet i bilen. Ujevn gange Ujevn gange kan forårsakes av så mangt. Har du forsøkt kondensfjerner som du får på bensinstasjonen? Kondens er et nok så vanlig problem på eldre biler. Finnes også væske som fjerner avleiringer i drivstoffsystemet. Dette er helt klart noe av det første jeg hadde prøvd. Væsken skal helles på før man fyller bensin for optimal blanding. Viktig å velge den som er for diesel. Falsk luft i systemet er også en mulighet. Dette kan være en indikator på defekt luftmassemåler, men det er ikke det første jeg ville satset på, ettersom disse er dyre. Lekkasje er heller ikke en umulighet. Endret 21. april 2010 av davinci745 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 WestFrost er en type kondensfjerner for diesel Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Gjett hva: jeg sklei på gjørma og moste fronten rett i ei snøfonn. Så for øyeblikket har jeg et større problem enn startproblemer: jeg må finne en ny radiator Se ny tråd for det. Men for å fortsette på dårlig start-greia, så fant ikke Ford på Grong noen feil med dieselinnførselen. De sa at denne motoren ikke hadde noen pumpe for mating. Fjernsyn: jeg er usikker. Men reg. nr. er YZ41372 dersom det hjelper. Ser på mekonomens hjemmesider at det står at det er en "RTH eller RTF" som motortype (om det hjelper). Det er "vidundertraktormotoren" med 58 hester (43 kW) uten turbo Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Vil bare legge til at startproblemene var råtne returslanger på motoren. Kjøpte nye slanger for 80 kroner hos Ford Trondheim i dag, og Escorten var som ny. Jeg ble rent emosjonell der jeg kjørte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå