Gå til innhold

HTPC - bygge selv vs. ferdigbygd (mtp pris)

Anbefalte innlegg

Hei guttaboys.

Jeg har et lite dilemma om hvordan jeg kan få bygd meg en billig og snerten HTPC med xbmc i stua. Har sett mye på Asrock NetTop ION 330, og tror denne dekker bruksområdet mitt tåelig bra, men har skjønt at den er lite fremtidsrettet. Kravene jeg stiller er vel ikke direkte høye, men har liten smerkteterskel for å drive å klundre med ting, da spesielt software og frykten for å sette meg inn i nytt OS (Ubuntu) fremfor å kjøre noe familiært. Det viktigste er at den skal kunne takle FULL-HD både video og lyd gjennom USB (har prøvd selv med MB PRO, xbmc og harddisk, og dette fungerer bra her). Den må også kunne fjernstyres. Vurderer da enten firefly-kontroll eller iPhone, men det er vel sannsynligvis sistnevnte jeg går for.

Så til pris. Asrocken selges til 3000 har jeg skjønt, men jeg har en del deler hjemme etter at strømforsyninga gikk på en kontorpc. Eks:

- Vanlig S-ATA harddisk (320/80gb)

- Minne 2gb DDR2

Ser at det finnes billige barebones på nett som lar meg komme ned på et veldig gunstig prisnivå, feks: Shuttle X27. Eller hva med zotac zbox Eller finnes det andre alternativer som er bedre enn både X27 og Ion 330? Kommentarer?

Endret av .vision
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572726

Hva med en slik. Da kan du sett inn harddisk og ram som du har og får jo en mye kraftigere maskin, når du beveger deg bort fra disse atom cpu. Ja de gjør nytta, men er jo deilig at det går fort :thumbup:

Velg en slik cpu

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500139

Itilegg kan du jo sett inn et 5770 eller lignende å få full god maskin du kan bruke til spill og egentlig alt mulig.

Lenke til kommentar

Ja, det er slik jeg tenker. Selv om jeg måtte havne i samme prisklasse som Asrock'en, så får jeg i hvert fall langt bedre maskinvare. Dumt og ikke bruke noe av det jeg har fra før som bare står og støver ned uansett. Dessuten kan jeg mye lettere oppgradere denne her, enn Asrock'en har jeg skjønt :)

Noen som kan bekrefte om den sender HD-lyd igjennom HDMI eller må jeg kjøre 2xkabler (skjerm/lyd) inn i receiver?

Det siste du sier anordne er ikke så farlig. Macen og PS3 dekker det andre behovet.

edit: Er det noen ulempe at det er AMD-socket på denne her eller har det egentlig noe å si i HTPC-sammenheng? Hvis jeg går for prosessoren du henviser til, så skal den jo bli langt kraftigere? Hvordan er støynivået på barebonen?

Dette har jeg liggende fra før:

- Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

- AMD x2 et eller annet, ikke veldig gammel (er utenlands får ikke sjekket).

- Harddisker, flere. S-ATA

Takker for forslag!

Endret av .vision
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det er slik jeg tenker. Selv om jeg måtte havne i samme prisklasse som Asrock'en, så får jeg i hvert fall langt bedre maskinvare. Dumt og ikke bruke noe av det jeg har fra før som bare står og støver ned uansett. Dessuten kan jeg mye lettere oppgradere denne her, enn Asrock'en har jeg skjønt :)

Noen som kan bekrefte om den sender HD-lyd igjennom HDMI eller må jeg kjøre 2xkabler (skjerm/lyd) inn i receiver?

Det siste du sier anordne er ikke så farlig. Macen og PS3 dekker det andre behovet.

edit: Er det noen ulempe at det er AMD-socket på denne her eller har det egentlig noe å si i HTPC-sammenheng? Hvis jeg går for prosessoren du henviser til, så skal den jo bli langt kraftigere? Hvordan er støynivået på barebonen?

Dette har jeg liggende fra før:

- Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

- AMD x2 et eller annet, ikke veldig gammel (er utenlands får ikke sjekket).

- Harddisker, flere. S-ATA

Takker for forslag!

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt den barebone pc'n. Den skal være kompatibel med delene du allerede har :-) Du skriver du har minne, cpu, og skjermkort fra før. Da mangler du bare bluray eller dvd-rom til barebone pc'n. AMD prossesorene er langt kraftigere enn en ion/atom. Når det kommer til støynivået så tror jeg det er ganske lavt. HDMI utgangen på barebone støtter ikke lyd, bare video. Men det er plenty med lydutganger på barebone pc'n, så det skal ikke bli noe problem. Både optisk og 7.1.

Jeg har selv bestilt meg shuttlepc med AMD, Minne, Bluray til 3700,- Du får mye mer for pengene enn asrock ion.

Lenke til kommentar

Hei alle,

nytt medlem her, som vurderer å bygge en HTPC evt kjøpe en ferdig en.

Da fant jeg denne tråden veldig interessant, for har sett på Asrock Nettop ION 330 HT som et fint alternativ til en stillegående liten medie-/HT-PC. Jeg har likevel mest lyst til å bygge en selv, for da har man jo større muligheter til å oppgradere etterhvert.

Vil benytte meg av et Nvidia ION basert hovedkort og en Atom prosessor, for lite strømbruk og lavt støynivå, dessuten får det plass i et lite nett kabinett. Ønsker nemlig høy WAF og liten plassbruk. Det viktigste er likevel at boxen greier å dytte ut full HD (1080p).

Et annet moment er selvfølgelig prisen, det vil koste mer å bygge selv (det er også lenge siden jeg bygde pc selv, men har gjort det noen ganger). Har også erfaring med Ubuntu som jeg hadde tenkt å kjøre som OS sammen med XBMC som mediasenter.

Så summa summarum står jeg altså mellom et ferdig oppsett (nevnte Asrock) eller å bygge selv,

hva slags komponenter er da fornuftig? Jeg har ingen deler liggende, svært lenge siden jeg kjøpte noe i deler.

baserer meg altså på et mini-ITX Nvidia ION basert hovedkort, m en Atom prosessor. Hva slags PSU trenger dette?

Hvor lite kabinett er det mulig å oppdrive? Noen som har erfaringer med noen gode kabinetter som også har høy WAF?

på forhånd takk!

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...