fiskebollebiff Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 du kan vente deg streng straff, fyyyy lillegutt Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Er ingen ting som heter å miste lappen "for alltid" i Norge. Tror 5 år er "alltid" på samme måte som 21 år er "livstid" eller noe. Men at du får lappen før du har runda 20-og-litt tviler jeg på. Mulig du må søke, men er rimelig sikker på at du ikke kommer til å gå uten lappen til du dør av alderdom. Alle er idiot når de er 16, tror ikke det fortsatt kommer til å plage deg når du er 26. Tipper du har lappen da og alle er fornøyd På Trygg Trafikk sine sider står det forresten Sperrefrist: Den som er ilagt sperrefrist, kan ikke øvelseskjøre. Vær klar over at sperrefrist kan være ilagt for forseelser som ikke har med kjøring å gjøre. Sjekk med politiet dersom du er i tvil. (http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1136) Den der får du nok. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Lov å håpe vel, KVTL? Er ingen ting som heter å miste lappen "for alltid" i Norge. Tror 5 år er "alltid" på samme måte som 21 år er "livstid" eller noe. Men at du får lappen før du har runda 20-og-litt tviler jeg på. Mulig du må søke, men er rimelig sikker på at du ikke kommer til å gå uten lappen til du dør av alderdom. Dette er feil. Regelen du henviser til er at man kan søke om å få den igjen etter 5 år. Det er ikke dermed sagt at søknaden innvilges. Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Sant det der, men dersom man holder seg unna mere snuskerier får man (så vidt jeg har hørt) som regel innvilget dette. Er selvfølgelig variable her, har du 150 andre dommer på deg, så kanskje ikke. Men dersom det her blir stående som "den teite tingen når jeg var 16", så går det nok bedre. Dersom man bruker bil i jobb (kanskje litt usannsynlig for trådstarter i og med at han må vente på å få lappen i utgangspunktet) vil også en attest fra arbeidsgiver hvor det står at man har bruk for sertifikatet for å utføre jobben skikkelig litt å si. Men "for alltid" er ikke nødvendigvis resten av livet Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det er kanskje verdt å legge til at det skal en någenlunde sprek bil til for å oppnå 200 km/t, med mindre vi snakker nedoverbakke her, altså... 200 hest eller mer er rimelig å forvente av en bil av gjennomsnittlig vekt (1.300 - 1.600 kg) som greier 200 km/t + på flaten eller slakk oppoverbakke... Og nå er det faktisk målte 200 km/t som gjelder her, ikke nødvendigvis speedometerets 200, som gjerne kan være unøyaktig med 20 + ved 200. Lenke til kommentar
Vodka Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg kjenner en som har greid 220 km/t med en mercedes 170 hk 2,2 liter.. Etter speedometeret Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Det er kanskje verdt å legge til at det skal en någenlunde sprek bil til for å oppnå 200 km/t, med mindre vi snakker nedoverbakke her, altså... 200 hest eller mer er rimelig å forvente av en bil av gjennomsnittlig vekt (1.300 - 1.600 kg) som greier 200 km/t + på flaten eller slakk oppoverbakke... Og nå er det faktisk målte 200 km/t som gjelder her, ikke nødvendigvis speedometerets 200, som gjerne kan være unøyaktig med 20 + ved 200. Hehe, for noe tull. Ellers, så tipper jeg to års utsettelse på lappen for trådstarter, en saftig bot og muligens noe samfunnstjeneste? Har aldri sett straffeutmålinger i en slik sak til noen som er så ung... Endret 23. april 2010 av SupremeX Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg tror også 2 års utsettelse på lappen, samt en søt liten innbetalings-blankett i posten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Lov å håpe vel, KVTL? Nei, egentlig ikke. Råkjøring og straff for unge ble behandlet i Rt. 2002 s. 1689: På den annen side bør det foreligge sterke grunner for å idømme personer ned mot 17 år ubetinget fengsel, selv om det dreier seg om en kort straff. Riktignok dreier det seg i denne saken om en grov fartsoverskridelse. Fartsoverskridelsen er en del høyere enn i dommen fra 1994, men i den saken inngikk kjøringen i en politijakt som kunne ha utviklet seg farlig. I vår sak må det legges til grunn at det ikke oppsto noen farlig situasjon. Selv om det var et veikryss litt etter det sted der strekningen for fartsmålingen sluttet, var strekningen oversiktlig. Når det som her er sagt, ses i lys av lovforarbeidenes uttalelser om at samfunnsstraff bør benyttes i noe større utstrekning enn samfunnstjeneste tidligere, er jeg - under en viss tvil - kommet til at det er grunnlag for å reagere med samfunnsstraff i dette tilfellet. Dessuten vil hensynet til barnets beste komme inn å veie tungt i forhold til andre hensyn. Så lenge det finnes andre alternativer enn fengsel, så vil nok ikke trådstarter få i dømt dette. Kan jo også kort nevnes at i barnekonvensjonen art. 37 så står det helt klart at fengsel skal benyttes som en siste utvei. Da er det kanskje å bemerke at barnets beste i art. 3 er den mest grunnlegende retten, og man kan vel si at resten av konvensjonen er en utbrodering av termen barnets beste. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg snakket om optimistisk håp, ikke realistisk. Men takk for henvisningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå