Gå til innhold

Tjekkia, Ungarn eller Slovakia?

Snyblind

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere til å bli veterinær, men har et problem.

Jeg er kommet inn på flere skoler...

Hva er best? Tjekkia(Brno), Ungarn(Budapest) eller Slovakia(Kosice)...

Fint hvis jeg kan få noe svar på hvorfor også:)

Hører Ungarn er på bare 5 år, men Tjekkia har visst en del fordeler, så blir litt usikker på hvor jeg vil...

Jeg takker for all hjelp og innskudd, dette var vanskelig:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye om veterinærutdanningen i de landene.Men det jeg har hørt om medisin i Ungarn høres ikke lovende ut. Jeg har lest i både norske og utenlandske forum at mange sier de mistrives med studie i Ungarn. Grunnen til det skal være at professorene stryke deg med vilje sånt at man må betale ekstra og ta året om igjen. Dette gjelder da medisin. Men jeg vet ikke om situasjonen med veterinærstudie er så

forskjellig i fra medisin.

Men det kan være også at noen var uheldige, så de påstandene blir aldri objektive.

Lenke til kommentar

Ja, det er faktisk studiet i Bodø jeg har søkt. Jeg vet jo ikke ennå om jeg kommer inn eller ikke der, men jeg forbereder meg på det "verste", og hvis jeg egentlig vil en annen plass, trenger jeg jo ikke sitte å vente på svar fra Bodø:)

Jeg har også hørt hvor sure lærerne er i Budapest, og at man dermed kan måtte gå et år ekstra, og de crappy hybelene.

Men ut fra det jeg hørte om Tjekkia har de greiere lærere, sikkert pga. at de har mindre klasser osv. og at de fleste der faktisk velger å bo på studentleilighetene det første året(dermed kan de kanskje ikke være helt elendige der).

Dette er noe av det bra jeg har hørt om Tjekkia, pluss at de har kyokushinkai karate :thumbup: Men hørtes litt ut som de har dårligere engelsk der da...

men lurer framdeles på om det er verdt mulig et år ekstra :ermm:

Endret av Snyblind
Lenke til kommentar

Det er jo slik generelt i de tidligere østblokklandene at før kommunismens fall lærte man generelt russisk som andrespråk, men etter kommunismens fall (ca. 1990) ble engelsk sterkt prioritert i skolene. Dermed kan de som er født før ca. 1980 generelt sett ikke snakke engelsk mens de som er født etterpå kan det.

Lenke til kommentar

Vel, da har du hatt andre erfaringer enn meg. Jeg fant langt flere unge folk som snakket ganske godt engelsk enn i f.eks. Frankrike.

Ja , men Frankrike er jo ikke akkurat kjent for utbredt engelsk. De sier jo åpent at de hater engelsk og prøver å bli kvitt den i Frankrike. Sånt inntrykk fikk jeg når jeg var der får et år siden.

Lenke til kommentar

Kosice ligger lang unna, er vel ved grensen til Ukraina.

Ungarn har rykte på seg for å være stressende. Tsjekkia er sikkert mest anerkjent. Slovakia tror jeg er lettest.

Studer medisin i Slovakia. Vil egentlig ikke anbefale det i alt for stor grad. Du burde komme i kontakt med skandinavere som studerer ved fakultetene du skal søke på, da det bare er de som kan svare.

Lenke til kommentar

Ungarn har rykte på seg for å være stressende. Tsjekkia er sikkert mest anerkjent. Slovakia tror jeg er lettest.

Studer medisin i Slovakia. Vil egentlig ikke anbefale det i alt for stor grad. Du burde komme i kontakt med skandinavere som studerer ved fakultetene du skal søke på, da det bare er de som kan svare.

Tro du glemte at TS ville studere som veterinær.

Lenke til kommentar

Tro du glemte at TS ville studere som veterinær.

Ja, men medisin er jo litt det samme, samme byene i alle fall, så takker likevel:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...