Gå til innhold

Skitur i vinterfjellet

Anbefalte innlegg

Tenk deg at du skal på en 5 dagers skitur i vinterfjellet, du har med deg en gruppe på 8 personer som ikke har erfaring med turer i fjell. Hvordan ville du som turleder tatt opp disse emnene? Orientering og veivalg i vinterfjellet, snøskred, å bo i nøen, klær å utstyr, pakking av sekk, sporløs ferdsel.

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjort det mest mulig som det ble gjort da jeg tjenestegjorde i forsvaret ved grensevakta i Øst-Finnmark og da ville jeg antakeligvis delt det opp i flere turer -minst to.. Sikkert mye fordi jeg har prøvd fremgangsmåten selv og vet at den funker -selv på folk som ikke har noe turerfaring fra før.

vi fikk en veldig fin progresjon ved å starte med en 3-dagers tur i drømmeforhold på sommeren (+30'C og skyfri himmel) hvor fokus lå på telt/leirdrift, bruk av primus, marsjrutiner og sånn, mens navigeringa, bekledning og pakking av sekk ble styrt ganske mye av befalet.. Deretter hadde vi 2 ordentlige ut i skogen-øvelser i et par uker hvor navigering, veivalg og sånt ble innført (også natt-navigering med og uten lys.. og selvfølgelig også masse andre militære ting, samt overlevelsestrening) befalet slapp gradvis taket og lot oss ta egne valg mer og mer, særlig på utstyrsfronten. på 3'de øvelsen gjorde vi det meste av planleggingen selv -befalet kom med noen innspill underveis og stod for den siste godkjenningen av planen før vi dro ut på tur -og da dro vi alene uten befalet som ble værende i basen.. men parallelt med at befalet slapp taket ble vi opplært i individuelle roller, så vi hadde dermed en utpekt "gruppeleder" allikevel. på 3'de øvelsen kom også snøen og dermed litt basic undervisning i bekledning vinterstid o.l. til slutt på fjerde øvelsen fikk vi ordentlig vintertjeneste med skigåing, navigering på vidda (i tett snøstorm -da fikk jeg virkelig erfare hvor nyttig det var å ha erfaring med navigering sommerstid i bunnen), kamuflering av leir og spor, vinter-overlevelse med isbading og snøhulesoving (uten sovepose) osv..

Selvfølgelig er dette opplegget mye mer omfattende enn det du tenker på -dette gikk jo tross alt over 6mnd med totalt ca 30 feltdøgn, men om man kunne tatt en kort tur sommerstid først for å sørge for at folka har en grunnmur å bygge på når vinteren kommer, sånn at de ikke bruker like mye tid og krefter på basic ting, men heller kan rette mer av fokuset på de momentene som er krevende og viktige om vinteren, så ville jeg gjort det.. F.eks hvis man skal sove i telt vinterstid og man legger opp til primusfyring om natten med fyringsvakt-ordning, så er det gull verdt at man har prøvd det om sommeren/høsten først når temperaturene tillater at man kan gjøre noen feil uten at folk fryser halvveis ihjel før man har fått reparert primusen..

Men hvis man absolutt skal ta det på EN tur over fem dager -vinterstid, ville jeg prøvd å gjøre det mest mulig med den fremgangsmåten jeg beskrev tidligere -kanskje satt av en dag til hver av de tingene vi brukte en hel øvelse på, jeg ville også kanskje prøvd å bare kaste dem mest mulig ut i de forskjellige emnene, uten for mye retningslinjer i starten (annet enn å sørge for at de ikke legger igjen viktige ting hjemme). Man lærer best av å prøve ut ting i praksis og å gjøre feil, og så kan man heller vente litt med "leksjonene" til man ser at det trengs.. men det krever selvsagt at DU har erfaringen og kunnskapen inne, sånn at du har kontroll og vet hvor grensene går..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...