Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Legen vil ikke sende legejournalen min i posten

Gendarmerie

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle gjerne ha hatt legejournalen min fra min forrige fastlege, men legesekretæren forteller meg at "den må du komme og hente i resepsjonen". Problemet er bare at den tidligere fastlegen min holdt til i Drammen, og jeg bor nå i Trondheim, og det frister lite å bruke mange hundre kroner på en buss/flytur ned dit bare for journalen.

Jeg vet at jeg har rett i innsyn i min egen journal, men de kan vel ikke nekte å sende den i posten? Hvilke rettigheter har jeg?

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er relevant, men et lite nettsøk fant dette:

Forskrift om pasientjournal: http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20001221-1385-0.html#15

§ 15. (Overføring av journal, opphør av virksomhet mv.)

Ved skifte av fastlege kan pasienten kreve at pasientjournalen overføres til den nye fastlegen. Tilsvarende gjelder ved skifte av annet helsepersonell.

Min personlige tolkning av dette er at man ikke skal måtte behøve å gjøre overføringen selv. Men jeg er jo heller ingen jurist.

Lenke til kommentar

Jeg spurte hvorfor de ikke kunne sende den rekkomandert, og da begrunnet de det med at "det er mye jobb, også er det stor sjanse for at den blir borte i posten, og da er det vi som får skylda" :S Virker uansett veldig useriøst.

Henviste til paragrafen du siterte over, killeng, men unnskyldningen jeg fikk ser du over.

Skal til legen min på tirsdag, kanskje hun har noen innspill.

Lenke til kommentar

Jeg spurte hvorfor de ikke kunne sende den rekkomandert, og da begrunnet de det med at "det er mye jobb, også er det stor sjanse for at den blir borte i posten, og da er det vi som får skylda" :S Virker uansett veldig useriøst.

Henviste til paragrafen du siterte over, killeng, men unnskyldningen jeg fikk ser du over.

Skal til legen min på tirsdag, kanskje hun har noen innspill.

Den unnskyldningen duger nok ikke for å snike seg unna lovpålagte plikter... Gjør det klart at dette er en plikt de har, og må etterkomme. (Hva skjedde med elektroniske pasientjournaler forresten?? Hadde eliminert tull som dette.)

At de kan si at det er "stor sjanse" for at noe blir borte i posten er også ganske drøyt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner ikke lovverket så godt, så jeg gadd ikke å krangle med sekretæren over telefonen, men det at journalen kan bli borte i posten er nok den dummeste unnskyldningen jeg noen gang har fått servert. Uansett, takk for hjelpen så langt :)

Louigi: Jeg foreslo det, men det var heller ikke aktuelt. Enten måtte jeg hente det selv, eller så måtte en en jeg kjenner og stoler på hente journalen og sende den opp hit, noe som også er vanskelig siden begge foreldrene mine bor i Danmark, og jeg ikke stoler på tidligere klassekamerater nok til å la de håndtere noe så privat som en legejournal.

Endret av JoeSchmo
Lenke til kommentar

Jo, jeg var på telefonen med han i dag (sekretæren satt meg over), men han gjentok bare det sekretæren sa - vi sender den ikke, verken til deg eller legen din, du må hente den selv.

Om det ikke ornder seg, så får jeg en tur til Drammen, hvertfall. Hurra! :hrm:

Lenke til kommentar

For å sitere meg selv igjen:

(Sitat fra pasientrettighetsl. §7-2)

Du må med andre ord sende inn en klage til helsetilsynet i fylket ditt innen tre uker etter at du ble nektet innsyn i journalen. Klagen må være skriftlig, inneholde din versjon av saken samt din underskrift (eller den som representerer deg).

Ser du nevner pasient og brukerombudet, de vil også kunne hjelpe deg med å sette opp klagen. Men som du nevner, de må ha en fullmakt til å representere deg i saken.

Lenke til kommentar

selv om det ikke skal skje så hender det ( sjeldent) at ting forsvinner i posten.

det er jo bare å se hva som skjer av uhell i andre transportnæringer, alt fra utforkjøringer og kollisjoner til brann.

det har til og med hent at postkontoret har brent ned.

for å sikre seg at journalen går tap så kan de ta en kopi av originalen før den sendes.

når journalen er kommet fram ødelegges kopien.hvis det ikke går så må nok også den sendes.

nå skriver jeg dette fordi jeg vet ikke om den gamle legen kan beholde dokumenter når du bytter lege.

skulle forsendelsen gå skeis så er det jo bare å gjøre det samme på nytt.

da er man i det miste sikret seg mot at journalen forsvinner

det må da også gå an å sende journalen elektronisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...