Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Småkravsprosess: hva inngår i tvistebeløpet?

mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En tvistesak blir en "småkravsprosess" når tvistebeløpet er under 125.000 kroner.

Men hva inngår i dette tvistebeløpet? Forsinkelsesrenter?

Hei lulus. :)

Litt lite faktum her.

Jeg søkte ganske raskt i Gyldendals rettsdata. Det er kap. 17 i tvisteloven som regulerer verdifastsettingen. Såvidt jeg kan se, er det § 17-3 som regulerer om renter skal tas med i tvistebeløpet. Jeg har sakset ut paragrafen med aktuelle notehenvisningen. Det er note 841 som er aktuell for deg.

§ 17-3. Hva verdifastsettingen omfatter (838)

(1) Flere krav mot samme eller flere saksøkte i samme sak legges sammen ved verdifastsettingen. (839) Krav og motkrav legges ikke sammen. (840)

(2) Renter som er påløpt før kravet trekkes inn i saken, regnes bare med i verdifastsettingen dersom rentekravet bestrides særskilt. Renter og sakskostnader som er påløpt etter tidspunktet som legges til grunn for verdiberegningen i § 17-2 første ledd, medregnes ikke. (841)

Note (838)

Ved Steinar Mageli; med assistanse av Bjørn Eirik Hansen, Marianne Olssøn og Trude Holmen.

Bestemmelsen angir hva som skal regnes med når tvistegjenstandens verdi fastsettes.

Note (839)

Ved Steinar Mageli; med assistanse av Bjørn Eirik Hansen, Marianne Olssøn og Trude Holmen.

Første ledd viderefører tvml. § 9. Det er den samlede verdi av kravene som skal fastsettes der flere krav blir gjort gjeldende i objektiv eller subjektiv kumulasjon, jf. kap. 15. Alternative krav skal likevel ikke medregnes, f.eks. et krav som samtidig fremmes mot en kausjonist, jf. Prp. s. 431.

Note (840)

Krav og motkrav skal ikke legges sammen. Ved beregning av ankesum etter § 29-13 må det sannsynligvis fortsatt kunne legges til grunn at krav og motkrav skal legges sammen dersom begge kravene omfattes av hovedanken, jf. Rt. 1988 s. 1036 og Rt. 2003 s. 448.

Note (841)

Annet ledd regulerer behandlingen av renter ved verdifastsettelsen. Første punktum fastslår at renter påløpt før kravet trekkes inn i saken kun skal regnes med dersom det bestrides særskilt, dvs. at også rentekravet må være omtvistet. Annet punktum fastslår at renter og sakskostnader som er påløpt etter at saken er brakt inn for retten, ikke skal medtas i verdivurderingen. Bestemmelsen viderefører i hovedsak tvml. § 10 første ledd annet punktum. Hva som regnes som renter, se Rt. 1988 s. 698. Andre krav enn renter omfattes ikke av bestemmelsen. Slike krav skal telle med ved verdiberegningen dersom avkastningen er påløpt på det tidspunkt kravet ble brakt inn.

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår jeg da riktig at da jeg i februar 2009 krevde 120.000 + forsinkelses-rente

fra samme tidspunkt så risikerer jeg *ikke* å tape muligheten for småkravs-prosess?

Nå må min motpart snart betale 140.000 kroner dersom jeg vinner frem med kravet

før jul 2010 en gang (etter å ha vært innom Tingretten og Lagmannsretten 2 ganger

pga saksbehandlingsfeil og tvil angående tidsfrist for stevning.

Det høres rimelig ut at en part ikke kan trenere en sak for å unngå småkravs-prosess?

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...