toazty Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 her om dagen skulle jeg skifte om til sommerdekk ( noe som ikke gikk helt etter planen, jekken feilskjørte og ble ødelagt ved første dekk, ved andre dekk gikk "hetta" på den ene hjulbolten av og satt seg fast i kryssjernet, og måtte til innkjøp av nytt utstyr for å skru den ene bolten ut, bad karma ? ) men når jeg var i gang så fant jeg ut at bilen kanskje burde vaskes, kjøpte waxshampoo hos biltema, men etter en del vasking og når jeg trodde bilen var ren, så gikk jeg over og så en del asfalt som hang igjen i lakken, og en del flekker som så ut som rust på dørene fremme, brukte nagla på å ta vekk noe så ikke ut som noe som var gått i lakken, og regner egentlig med at det er asfalt eller skit dette også. så mitt første spørsmål: hvordan få bort slik skitt uten å bruke flere timer på å skrape med nagla? andre spørsmål : er waxshampoo fra biltema et greit produkt eller vil jeg få glede av ett annet produkt som er mye bedre, uten å bruke flere 1000kr? et par tips til hvilke produkter jeg bør bruke . og innvendig så har jeg missfarging på setetrekk og gulvmattene setetrekkene og gulvmattene er lys grå. hvordan få dette bort. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) For å få vekk skit som sitter ekstra godt anbefaler jeg at du vasker bilen skikkelig først, og så går over med claybar. Meguiar's har en fin som fungerer bra. Lakken blir som rent glass å ta på etterpå. Fåes bl.a. på bilxtra butikker (om min lokale ikke tar inn ekstra Meguiar's produkter i forhold til andre da). NB, du MÅ på med ett nytt lag voks etter å ha clayet bilen! Selv bruker jeg Meguiar's NXT car wash kombinert med vaskehanske av samme merke. Koster gjerne litt for en dunk, men så er den utrolig dryg også da, så jeg tror differansen i pris jevner seg ut der. Lukter godt gjør den også Endret 16. april 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Avfettning kan skaffes på biltema. Til setene så finnes det en slik rens du får på bensinstasjoner. Gul sprayboks med en liten på børste på toppen. Det er noe sånn skum- greier. Til gulvmatter kan du bruke tireshine fra biltema om det er gummi. Om det er stoff så kan du prøve den som du skal bruke på setene. Hjelper ikke dette må det vel sterkere saker til. Clay på utsiden tror jeg og en slik dampstøvsuger eller noe til seter. Men på disse områdene melder jeg pass. Og ta for all del en titt innom denne førsteposten. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Mx1000 nevner avfetting. Det bør jo selvsagt forsøkes først, da clay er en litt mer tidkrevende jobb, og kanskje litt mer kostbar jobb. Men, om du tror bilen blir ren av avfetting og vask, skal jeg love deg at en runde med Clay, så blir du overrasket etterpå Endret 16. april 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Hva koster egentlig clay på bilextra? Har aldri gjort det så kanskje det er på tide. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Husker ikke så godt lengre, men jeg tipper en startpakke med clay og quick detalier (smøringen du bruker når du clayer) kommer på maks 3-400kr For før og etter shots av clay i bruk: http://www.chevycobaltlink.net/forum/show-shine/3167-clay-bar-before-after-shots.html Endret 16. april 2010 av MrLee Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 tusen takk for svar.. hvis noen flere tips så tas dette imot med stor takk Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 for å få bort både asfalt og "rustprikker" ville jeg brukt både avfetting (Prickbort) og clay. Etter bruk av clay må bilen poleres og du bør også ta en runde med lakkrens før polering. Her anbefaler jeg enten Duragloss 101 og 111 eller Meguairs 3 step system. Har ikke prøvd biltema waxshampoo, men har mine tvil til kvaliteten på denne. Du må ivertfall ikke tro du har en vokset bil etter bruk av denne her. Vil heller anbefale deg å kjøpe en skikkelig bilshampoo f.eks Duragloss 901 eller Muguairs Gold Class Shampoo. Vil også anbefale deg å lese denne Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Må man polere etter clay? Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Må man polere etter clay? Etter bruk av clay er lakken totalt strippet for det du måtte ha av beskyttelse på den. Så ja, man må polere etter clay Edit: Ser nå at det var dårlig ordvalg. Man må legge på en form for beskyttelse på lakken (voks eller forsegling). Endret 16. april 2010 av jkarte Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Nei, man må ikke det, men en agressiv clay på myk lakk kan legge igjen merker som må poleres vekk. En mild clay vil i mindre grad legge igjen merker, men det avhenger veldig av hvordan den brukes og hvor myk lakken er. Claybarer solgt til forbrukermarkdet er ikke særlig agressiv. Man er veldig safe om man følger disse enkle reglene: - Bilen må være skikkelig vasket på forhånd. Det som ligger igjen på lakken skal kun være partikler som sitter fast. Er det noe løst, så er det ikke godt nok. - Sørg for at temperaturen er høy nok. Legg clayen i bøtte med rent varmt vann før den brukes, og sørg for at den hele tiden er myk. Del evt. opp en claybar i to og jobb med den ene mens den andre ligger i varmt vann, og bytt mellom dem ofte. - Mister du clayen på bakken, kast den.. ikke prøv å fjerne støv og så bruke den. Del clayen opp i to biter slik at det er noe igjen om dette skjer. - Brett clayen ofte så den er ren på den siden som går mot bilen. - Bruk nok av smøring. - Ikke legg press. Den skal bare forsiktig dras over mens den gjør jobben sin. Å legge press på den gir merker. Dersom den ikke tar alt må man bytte til en mer agressiv clay. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Viktig distinksjon Polering innebærer bruk av noe som sliper lakken. Det de fleste kaller polering i Norge innebærer å føre på ett nytt lag med voks. Stor forskjell. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 åfaen... dette er en heldagsjobb for en nybegynner.. jeg vet hva jeg skal gjøre neste lørdag... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Heldagsjobb er sikkert, iallefall om du skal gjøre det nøye Hvis du blir hekta så kan det gå ut over fritiden ganske hardt. Det blir en besettelse for enkelte Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 ser for meg at jeg er en av dem som kan bli hekta på dette.. menmen , så lenge det ikke utarter seg til småmekking så går det greit sier kjerringa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå