Arriba Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hei, Jeg vurderer i disse dager hvilken landeveissykkel jeg skal kjøpe. Har bla. sett litt på trek madone 2.1 (aluminiumsramme) og trek madone 4.5 (karbonramme). Prisdifferansen er 8.000kr og vektforskjellen er på ca. 1,00kg. Etter sigende er det forskjell i stivhet på rammen osv. som er hovedforskjellen mellom karbon og aluminium, men er dette verdt 8.000kr? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
avo Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Om det er værdt 8000 kr kommer an på to ting. A - hvilket nivå sykler du på? Merker du i det hele tatt forskjellen? Som mosjonist merker du neppe den store forskjellen, men skal du sykle løp er det jo greit å komme fem sekunder før. B - Hva er 8000 kroner for deg? Er du røkkerik så det ikke spiller noen rolle med 8000 kroner, kjøp den dyre - eller begge. Blir det dårlig med mat de neste månedene om du kjøper den - kjøp den billige. Er du fremdeles i tvil - i en ordentlig butikk kan du sikkert prøve begge alternativene en tur ut på gata. (just for the record - jeg har aldri prøvd en carbonfibersykkel, men hadde samme dilemma når jeg syklet aktivt i forrige årtusen, men da sto det på stål eller alu. Jeg valgte altid stål hvor jeg skule sykle hardt, og alu til lengere kosesykling, primært pga stivheten i stålramma) Lenke til kommentar
Arriba Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 takk for svar. Tror det fort blir aluminiumsramme, ettersom dette er min første landeveissykkel og dermed ikke stiller de veldig store kravene til vekt osv. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Jeg kan hverfall ambefale Madone 4.5 Har kjørt på denn i 2 sesonger nå og angrer ikke på kjøpet. Nå skal det sies att jeg kunn har kjørt en racer i tilleg til den jeg har nå. Det var en Specialized med alu ramme. Kan ikke si forskjellen er enorm, men skal man bruke mange timer på sykkling i løpet av en sesong til seriøs trening og kansje vere med i noen ritt eller lignende hadde valget mitt hvert enkelt hvertfall. Man får som oftes det man betaler for her også! Endret 16. april 2010 av mX mann Lenke til kommentar
arctic1 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Karbonrammer er lettere og absorberer vel ujevnheter i veien noe bedre. Men hvis de får skader så er det ofte som brudd, ikke bulker, og da er det søpla neste. Det finnes også dem som ikke vil ha karbon fordi de er redde for å krasje med en slik sykkel og få millioner av karbonfibre kjørt inn i kroppen; ikke at jeg noen gang har hørt om slike tilfeller... Jeg vil påstå at det er vel så viktig at man har et bra hjulsett på sykkelen. Jeg hadde muligens heller valgt alu-sykkelen og brukt differansen på et fett hjulsett. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg vil påstå at det er vel så viktig at man har et bra hjulsett på sykkelen. Jeg hadde muligens heller valgt alu-sykkelen og brukt differansen på et fett hjulsett. Enig! Er det et sted du merker en oppgradering, er det hjulsett. Lenke til kommentar
Arriba Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 takk for fine svar! Kjøpte imidlertid sykkel på lørdag og det ble karbon. Fikk teste den litt og sammenliknet med alu før jeg kjøpte og kjente markant forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå