Knife Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Jeg kom forbi artikkelen -> Auto Regulering for optimale økninger i styrke og muskelmasse Som tar for seg hvordan man skal tilpasse vektløftingen til kroppen din. Altså, føler du deg slapp og dårlig en dag så trener du lettere. Føler du deg bra form så trener du tyngre, men aldri til utmattelsepunktet. Alltid 1-2 reps bak. Systemet er delt inn i noe som er kalt RPE-metoden, altså så skal du høre på hva kroppen din føler der og da under treningen. Men jeg tenker, hvordan vil en slik treningsmethode funke egentlig for styrke? Vil det være egentlig bedre å følge et slikt program enn å følge et statisk-program? Endret 15. april 2010 av Pijus Lenke til kommentar
War Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det er den metoden jeg har mast etter at du burde følge. Espen B aune vant over alle i rå styrke selv om han var syk, han kjører dette programmet/metoden. Det vil være mye bedre en et låst program, selv på dårlige dager trener du rett mengde. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Er ikke dette det myo-reps artiklene godt forklarer? Endret 15. april 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det må vel være bedre å gå litt ned og få til ting om man føler seg dårlig en dag, enn å ta alt for tungt og ikke klare noenting? Hvertfall har det gitt mening i mitt hode de dagene jeg kjenner at nei; dette går ikke på en øvelse. Og da viser det seg jo på repetisjonene jeg klarer at det VAR rett å gå ned den dagen (istedet for å krøke seg gjennom veldig veldig få repetisjoner på der man ligger maks). Men ja, hva gjør man i et statisk program om man har en dødsdårlig dag på en øvelse men SKAL øke med X kg og egentlig ikke får det til? Hva får man ut av det da? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 En erfaren løfter som kjenner sine begrensinger kan gjere det. En nybegynner vil mest sannsynlig ta alt for mykje av vekta mange dager og ikkje få skikkelig progresjon. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Eneste man trenger å kjenne er vel om man har en eller 2 rep ekstra. Men som sakt, lineær progresjon med isolasjonsøvelser vil fungere helt fint for helt nybegynnere, uten at TS er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå