Cpt Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hei litt usikker på hvor jeg burde poste dette emnet, men prøver her. Jeg og dama vurderer å kjøpe oss leilighet, eventuelt ungdoms bolig med hjelp av lån i husbanken. Men vi er litt usikker på reglementet rundt disse førstehjemlånene de gir ut. For det første har vi ikke noe egenkapital i det hele og kjæresten min leier for øyeblikket. Men etter å ha lest litt rundt så har vi oppdaget at det er mulig for studenter å få lån av husbanken for å finansiere sin første bolig. Så hvordan er det egentlig dette fungerer? Vi skjønner jo selvfølgelig at vi er nødt til å snakke med husbanken selv osv. Uansett, vi er da 20 og 21(blir 21 og 22 til høsten) og har begge rimelig lav inntekt. Kanskje 4-5 tusen i måneden i tillegg til studielån på 6 tusen i måneden. Vi har foreløpig fått en forståelse om at det er mulig å få seg et lån på 100% av kjøpesummen av boligen og at det er mulig å få utsatt nedbetalingen av lånet i 4 år etter at det er gitt. Det vil jo da si, etter hva vi har kalkulert, at det skulle være mulig å ta opp lån og da leve billigere enn vist vi skulle ha leid ei leilighet sammen. De fleste 2-roms leiligheter ligger jo på rundt 4-5-6 kr i måneden inkludert strøm, her vi bor. Ungdoms leilighetene her har en prisantydning på rundt 500-600k og kanskje en fellesavgift på alt fra 2000kr til kanskje 6000. Noen med inkludert strøm å andre uten. Noen som har noen tanker rundt dette og eventuelle tips? Vi vil ikke skaffe oss egen leilighet bare for å kjøpe oss leilighet i lag, men rett og slett fordi det virker som en billigere løsning enn å leie. Alle råd om å vente til vi er godt voksne og har ordentlige jobber osv osv kan dere spare dere for, da vi er fult klar over hva vi går til Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg og dama var i samme situasjon da vi var studenter. jeg kan da tipse om at noen kommuner kan være behjelpelige. Det er snakk om toppen 250 000kr i lån fra kommunen til en hyggelig rente. Kommunen vil ikke stå som "hovedutlåner". Jeg nevner dette pga det er billigere enn et vanlig banklån som gjør at du ikke trenger å låne hele kjøpesummen av banken. Det kan være verdt det å sjekke det med din kommune, jeg husker desverre ikke hva slikt heter... Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 OKey, takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå