Gå til innhold

Kjøp av bolig med lån i husbanken

Cpt

Anbefalte innlegg

Hei litt usikker på hvor jeg burde poste dette emnet, men prøver her.

Jeg og dama vurderer å kjøpe oss leilighet, eventuelt ungdoms bolig med hjelp av lån i husbanken. Men vi er litt usikker på reglementet rundt disse førstehjemlånene de gir ut. For det første har vi ikke noe egenkapital i det hele og kjæresten min leier for øyeblikket. Men etter å ha lest litt rundt så har vi oppdaget at det er mulig for studenter å få lån av husbanken for å finansiere sin første bolig.

Så hvordan er det egentlig dette fungerer? Vi skjønner jo selvfølgelig at vi er nødt til å snakke med husbanken selv osv. Uansett, vi er da 20 og 21(blir 21 og 22 til høsten) og har begge rimelig lav inntekt. Kanskje 4-5 tusen i måneden i tillegg til studielån på 6 tusen i måneden. Vi har foreløpig fått en forståelse om at det er mulig å få seg et lån på 100% av kjøpesummen av boligen og at det er mulig å få utsatt nedbetalingen av lånet i 4 år etter at det er gitt. Det vil jo da si, etter hva vi har kalkulert, at det skulle være mulig å ta opp lån og da leve billigere enn vist vi skulle ha leid ei leilighet sammen. De fleste 2-roms leiligheter ligger jo på rundt 4-5-6 kr i måneden inkludert strøm, her vi bor. Ungdoms leilighetene her har en prisantydning på rundt 500-600k og kanskje en fellesavgift på alt fra 2000kr til kanskje 6000. Noen med inkludert strøm å andre uten.

Noen som har noen tanker rundt dette og eventuelle tips? Vi vil ikke skaffe oss egen leilighet bare for å kjøpe oss leilighet i lag, men rett og slett fordi det virker som en billigere løsning enn å leie. Alle råd om å vente til vi er godt voksne og har ordentlige jobber osv osv kan dere spare dere for, da vi er fult klar over hva vi går til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og dama var i samme situasjon da vi var studenter. jeg kan da tipse om at noen kommuner kan være behjelpelige. Det er snakk om toppen 250 000kr i lån fra kommunen til en hyggelig rente. Kommunen vil ikke stå som "hovedutlåner". Jeg nevner dette pga det er billigere enn et vanlig banklån som gjør at du ikke trenger å låne hele kjøpesummen av banken. Det kan være verdt det å sjekke det med din kommune, jeg husker desverre ikke hva slikt heter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...