Gå til innhold

HTC Desire - førsteinntrykk og småtester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som vet om en kan ha taleanrop på denne? Finner taleinnspilling men finner ikke ut noen måte å koble den til kontakt? Noen som har fått det til?

Kan du ikke la være å kryssposte spørsmålene dine i flere tråder? Blir bare irritasjon av slikt.

 

Hvis du med taleanrop mener stemmegjenkjenning for å ringe til noen, så tror jeg ikke det er så kurant å få til. Det finnes et hack for å skru på "voice to text":

 

http://nimbu.amorvi.com/2010/04/add-voice-search-to-htc-phones/

 

...men jeg tror ikke det gir deg mulighet for å ringe en kontakt bare med stemmen.

 

Jeg har ikke prøvd dette, og kommer heller ikke til å gjøre det, så det gjør du på eget ansvar. Den typen funksjon er for meg 100% unyttig. Bare en gimmick, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Ingen som vet om en kan ha taleanrop på denne? Finner taleinnspilling men finner ikke ut noen måte å koble den til kontakt? Noen som har fått det til?

Kan du ikke la være å kryssposte spørsmålene dine i flere tråder? Blir bare irritasjon av slikt.

 

Hvis du med taleanrop mener stemmegjenkjenning for å ringe til noen, så tror jeg ikke det er så kurant å få til. Det finnes et hack for å skru på "voice to text":

 

http://nimbu.amorvi.com/2010/04/add-voice-search-to-htc-phones/

 

...men jeg tror ikke det gir deg mulighet for å ringe en kontakt bare med stemmen.

Endret av pollyanna
Lenke til kommentar

Jeg har brukt taleanrop på mine Sony ericsson mobiler i flere år. Trenger det for å bruke handsfree i bilen. Hvordan ringer dere fra handsfree i bil uten det? Må jeg bruke mobilen og så overføre til hansfree? Men får iallfall mottatt samtaler direkte i handsfree. Men skulle så gjerne også fått ringt fra den.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt taleanrop på mine Sony ericsson mobiler i flere år. Trenger det for å bruke handsfree i bilen. Hvordan ringer dere fra handsfree i bil uten det? Må jeg bruke mobilen og så overføre til hansfree? Men får iallfall mottatt samtaler direkte i handsfree. Men skulle så gjerne også fått ringt fra den.

Jeg har samme behov/ønske, så skjønner ikke hvorfor man skal avskrive et slikt spørsmål med "hvorfor skal du ha det?"...

Uaktuelt for meg å kjøpe en telefon i 2010 uten denne muligheten, så veldig fint om man kan få svar på om det er mulig eller ikke.

Lenke til kommentar

Har nå hatt min telefon siden torsdag og er stort sett fornøyd. Et par ting som har irritert meg litt når det skjer (ikke så ofte, men dog), er at HTC Sense slutter å virke. Det som blant annet har skjedd er at "helikopter-view" bare viser et vindu oppe i venstre hjørne. Den andre tingen er at hvis man blar mellom startsidene så er det fort for å komme borti de forskjellige widgetene og da dra dem slik at telefonen tror at de skal flyttes. Dette har skjedd et par ganger for meg, spesielt der hvor widgeten ikke fyller hele skjermen.

 

En annen ting er WiMP. Her kommer det stadig opp en feilmeldig (som jeg aldri rekker å lese fordi den forsvinner). Dette skjer hvis jeg prøver å spille av noen spesielle sanger, mens andre gå helt fint.

 

Dette var to ting med Sense og en med WiMP jeg kom på nå.

Ellers er jeg strålende fornøyd. Rask, nydelig skjerm og god å holde i.

 

Edit: En annen ting jeg la merke til nå er at hvis jeg mottar meldiger fra Hafslund eller DnB NOR så står det at den er fra en av mine facebook-kontakter. Fra xxx står det og meldigen.

Lenke til kommentar

Den typen funksjon er for meg 100% unyttig. Bare en gimmick, slik jeg ser det.

Jeg har faktisk brukt denne funksjonen mye på tidligere telefoner for å ringe mens jeg kjører bil....Android er ennå et ungt system. Jeg er sikker på noe slikt kommer etterhvert!

Geir

Lenke til kommentar

Til de som ikke har fått ordnet opp med multiple kontakter til samme person pga at man har syncet fra gmail, facebook, Sim kort osv osv... :

Dette er gjerne et problem for de som ikke har hatt android tidligere og dermed ikke har samlet/syncet kildene slik før. Går man f.eks fra en Macic til Desire så er dette en engangsjobb og man henter alt ferdig "ryddet".

 

Når man er i søk-i-kontakter modus vil man om man har syncet fra de nevnte kildene ofte ha flere koblinger til samme kilde. Dette vises opp i høyre hjørne med et tall som sier hvor mange kontakter telefonen gjenkjenner elementer fra. Trykk på "kobling" og du vil få mulighet til å slå disse kontaktene sammen til en kontakt ved å trykke på bildet av en åpen lenke.

 

Noen har andre tullenavn på facebook f.eks. med annen info som ikke matcher med infoen fra gmail eller Simkortet. Da vil ikke telefonen foreslå en kobling (selvfølgelig) og du gjør dette enkelt manuelt ved å velge kobling fra alle kontakter.

 

Blir så fint så!

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk brukt denne funksjonen mye på tidligere telefoner for å ringe mens jeg kjører bil....Android er ennå et ungt system. Jeg er sikker på noe slikt kommer etterhvert!

Geir

Jeg har dette på min G1, så det er nok bare fjernet grunnet manglende støtte for norsk.
Lenke til kommentar

På min nokia hadde jeg "opplesning av navnet på den som ringer" Ved anrop. Når f.eks. "Ivar Olsen" ringte så kom ringetonen og deretter en talestemme som sa "Ivar Olsen".

 

Er en genial sak når telefonen ligger i lomma og det kanskje ikke passer å ta telefonen. Finnes det noen slik app?

Lenke til kommentar

På min nokia hadde jeg "opplesning av navnet på den som ringer" Ved anrop. Når f.eks. "Ivar Olsen" ringte så kom ringetonen og deretter en talestemme som sa "Ivar Olsen".

 

Er en genial sak når telefonen ligger i lomma og det kanskje ikke passer å ta telefonen. Finnes det noen slik app?

Denne funksjonen og den nevnt over er ting jeg vil ha på en ny mobil, så fint om noen kan besvare dette før jeg bestiller en Desire :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan avslutte/lukke åpne applikasjoner? Må man ty til 3. parts programmer?

 

Har som noen andre slitt med å få skarpe bilder i normal innedørs belysning. Men ellers er jeg knallfornøyd :-) Gikk fra N97, og det er en helt annen verden.

 

Les deg opp på hvordan Android fungerer. Systemet vil selv lukke programmer når det begynner å bli dårlig med ressurser, såkalte "taskkillers" frarådes sterkt å bruke til annet enn å drepe programmer som løper løpsk, hvis "taskkillers" brukes litt vel aktivt vil det resultere i et ustabilt og tregere(!) system.

 

I korte trekk kan man si at programmer blir liggende i en slags "dvale" når de kjører i bakgrunnen, de aller fleste programmer bruker da ikke ressurser. Når du da skal bruke dette programmet neste gang vil det bli vekket fra dvale, dette er betydelig raskere enn om programmet måtte startes på nytt slik tilfellet er hvis man har brukt en "taskkiller"...

 

Forøvrig veldig bra at det kom en slik tråd... Har fått nok av å lese om pakkesporing.

 

/Espen

 

Edit: litt treig der, godt å se at det er flere som sprer budskapet om at man ikke trenger taskkillers, i verste fall kan overdrevent bruk føre til rykte om ustabilitet i androidsystem.

 

 

Kunne du forklart dette litt nærmere, for etter det jeg har forstått så har programmer som "Advanced Task Killer Free" (ATKF) og tilsvarende blitt lagt frem som den store redningen for batteri levetid.

 

Mener å ha hørt om flere folk både her og andre steder som har økt levetiden på batteriet ganske mye ved å bruke slike programmer.

 

Bruker dette programmet selv å det eneste jeg har lagt merke til er at om jeg bruker klokke-alarm så må jeg unnta "klokka" fra programmene som ATKF "killer" slik at den får gå i bakgrunnen. Jeg innbiller meg også at det samme vil være tilfelle med f.eks kalender og annet slikt.

 

Noen som bekfrefte/avkrefte dette med ATKF og alarmer/påminnelser?

 

 

 

Så litt inntrykk:

Power-knappen for å åpne telefonen, er som noen sier, litt tungvint, men blir ikke noe stor irritasjon. Fungerer helt greit hos meg. Jeg har dog lagt inn den telefon-lås-tegne-mønster greia, da jeg syns tastlåsen var litt vel lett å åpne om man komme borti power-knappen i lomma el andre steder.

 

Syns meldinger og kontakter fungerer utmerket, men så meg nødt til å slette Facebook-widget'n da jeg ikke orket tanken på mange hundre doble oppføringer mail/telefon/msn osv, ble alt lagt dobbelt hos meg. hadde 2-3 av hver person.

 

Bruker ellers "strømkontroll" widget'n med stor sukksess, syns denne fungerer utmerket, skulle dog hatt mobilt-nettverk på denne å, men fant ut at det ligger under power-knapp menyen så da er jo det greit.

 

Har også vært inne på "market" har lastet ned ett par program uten noen store problemer, fungert fint så langt.

 

P.S til dere som har chess å sliter med mobilt nettverk osv, prøv å slå av og slå på telefonen, hos meg ble alt av chess mms og chess internett lagt inn automatisk ved første oppstart, men det begynnte ikke å virke før etter en slå-av-slå-på av telefonen. Vet ikke helt hvorfor.

 

Har nå hatt telefonene siden torsdag, den sto jevnt i lader de første dagene, men nå har den vært frakoblet i over 18 tiemr å har ca 60% igjen av strømmen, dette med ett par små samtaler og litt småfikling, innlegging av kontakter og noen meldinger. Så virker ikke som håpløs batteri kapasitet, hvertfall ikke hvis det blir bedre etter noen oppladninger.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med at telefonen ikke klarer å switche til mobildata etter at jeg har vært på WLAN en lengre periode. Situasjonen er typisk at jeg er hjemme hele ettermiddagen, kvelden og natten, og bruker telefonen på WLAN. Når jeg så løper ut om morgenen så kobler den seg ikke på mobilnettet for datatrafikk. Kan ikke surfe og Spotify er offline. Samtaler og SMS fungerer fint, MMS fungerer ikke.

 

Forsøkte å slå av WLAN, men det hjalp ikke. Kjører jeg derimot flymodus av og på er jeg på mobildata med en gang, men det er ganske trasig å skulle gjøre det hver gang. Er vant til at dette fungerer sømløst med N97 :shrug:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Kunne du forklart dette litt nærmere, for etter det jeg har forstått så har programmer som "Advanced Task Killer Free" (ATKF) og tilsvarende blitt lagt frem som den store redningen for batteri levetid.

 

Mener å ha hørt om flere folk både her og andre steder som har økt levetiden på batteriet ganske mye ved å bruke slike programmer.

 

Bruker dette programmet selv å det eneste jeg har lagt merke til er at om jeg bruker klokke-alarm så må jeg unnta "klokka" fra programmene som ATKF "killer" slik at den får gå i bakgrunnen. Jeg innbiller meg også at det samme vil være tilfelle med f.eks kalender og annet slikt.

 

Noen som bekfrefte/avkrefte dette med ATKF og alarmer/påminnelser?

Disse problemene eksisterer ikke i like stor grad lengre. Før versjon 2.x av Android, kunne utviklere bestemme at programmet skulle kjøres i bakgrunnen selv om det ikke hadde en oppgave den skulle gjøre. Dette ble misbrukt av utviklerene og førte til at mange programmer kjørte i bakgrunnen. Etter 2.x ble denne funksjonen fjernet, og problemet har i stor grad forsvunnet.

 

Du trenger med andre ord ikke bruke en task manager. Android gjør nå dette best selv. Den greieste måten å finne ut hvilke programmer som sluker strøm, er å benytte deg av den innebygde funksjonen til Android, og så avinstallere disse programmene. Det er ikke alle programmer som er kodet like bra, og som ender opp med å ligge i bakgrunnen og oppdatere seg selv om det ikke er nødvendig. BBC News programmet er et eksempel på dette. Det ligger i bakgrunnen og oppdaterer nyhetene og bruker både CPU og nettverk. Mulig det er ønsket oppførsel for noen, men slettes ikke alle.

 

Det jeg kan anbefale i slike tilfeller, er å ta kontakt med utvikleren for å få dette fikset. Alternativet er å drepe programmet med en task manager som ATF, men dette er ikke en god løsning, da programmet ofte vil starte på nytt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har skjønt denne "Favoritter"-widgeten som fyller hele den "første høyre virtuelle desktopen"?

 

Jeg hadde lagt til noen favoritter der, men så har de plutselig blitt borte. Jeg har sikkert gjort det selv, men vet ikke helt hvorfor/hvordan.

 

I forbindelse med at jeg prøvde å få dem inn igjen, eller skjønne hva som hadde skjedd, kom jeg ved et uhell til å fjerne hele widgeten. Nå klarer jeg faktisk ikke å finne den igjen... :blush:

 

Ikke finner jeg den under "widgets", og ikke under "programmer"... Noen ide, anybody?!

Lenke til kommentar

kontakter

 

Ah! Takker... og dialogen da jeg valgte den bekreftet også hva det er... nemlig en visning av en av de definerte "gruppene" av kontakter... (Men jeg lurer oppriktig på hvorfor den ble tømt tidligere, de samme kontaktene var jo nå i "favoritt-gruppa"... Kanskje en bug... alt kan jo ikke være helt bugfritt her, heller...)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...