Gå til innhold

HTC Desire - førsteinntrykk og småtester

Anbefalte innlegg

da har jeg oppdaget noe merkelig. Jeg prøvde å slå på wifi og deretter bruke browseren på telefonen på noen nettsider. Så slo jeg av wifi igjen, og etterpå fikk jeg feilmelding fra mail-applikasjonen når jeg prøvde å refreshe mailen. Mobilt nettverk sto av både før under og etter.

Det betyr ikke at det jeg har skrevet tidligere om dette temaet er feil, men det er tydelig at det er en del rare irrganger i Android.

Kan ikke dette komme av sw feil oppstått under installasjon av tredjeparts program?

Som du selv har skrevet:

Det er dessverre helt opp til appen selv om den vil respektere din innstilling av mobilt nettverk av/på. Velprogrammerte apps vil jo gjøre det, og da får du feilmelding.

I logikken du selv har skrevet så kommer feilen trolig av et program du selv har lagt inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg irriterer meg forøvrig en smule over de som skriver at de 'får ikke til xxxx', 'hvordan gjør jeg yyyy' osv osv..

Man kommer et godt stykke med bruksanvisninger, google, prøv og test og feil, samt å _lese_ andres eksisterende erfaringer (som man finner om man bare leiter litt) - istedenfor å forvente at resten av verden skal hjelpe seg med det ene spørsmålet som man hadde funnet ved å lese samme tråd/forum.. men det tar vel for lang tid..

Enig.

http://justfuckinggoogleit.com/

Lenke til kommentar

da har jeg oppdaget noe merkelig. Jeg prøvde å slå på wifi og deretter bruke browseren på telefonen på noen nettsider. Så slo jeg av wifi igjen, og etterpå fikk jeg feilmelding fra mail-applikasjonen når jeg prøvde å refreshe mailen. Mobilt nettverk sto av både før under og etter.

Det betyr ikke at det jeg har skrevet tidligere om dette temaet er feil, men det er tydelig at det er en del rare irrganger i Android.

Kan ikke dette komme av sw feil oppstått under installasjon av tredjeparts program?

Som du selv har skrevet:

Det er dessverre helt opp til appen selv om den vil respektere din innstilling av mobilt nettverk av/på. Velprogrammerte apps vil jo gjøre det, og da får du feilmelding.

I logikken du selv har skrevet så kommer feilen trolig av et program du selv har lagt inn.

Jeg har foreløpig (med hensikt) installert veldig lite på telefonen for å se hvordan den oppfører seg mest mulig "stock".

Det jeg har installert er:

Google sky map

Google goggles

Barcode scanner

ES file explorer

Compass

Zedge

Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at noen av disse kan kødde ting til, men jeg tror ikke det. Akkurat nå klarer jeg ikke å reprodusere den oppførselen jeg beskrev i tidligere innlegg, så det kan virke som om det på en eller annen måte "hang igjen" en tillatelse til å bruke mobilt data som ble nullstilt når jeg aktiverte wifi, brukte det litt, og så deaktiverte igjen.

Men som Eisim også er inne på, det er en del ting man ikke uten videre får kontrollert når det gjelder data/bakgrunnsdata. Jeg liker ikke at man må "jukse" det til ved å sette feil APN. Greit at man oppnår den ønskede effekten, men man får ikke forhindret at telefonen prøver å koble opp på det fakede APNet, og det koster jo strøm.

Det er jo ikke et alternativ å slå av hele mobilradiodelen heller, for den skal jo være aktiv for at man i det hele tatt skal kunne bruke telefonen som nettopp det: telefon.

Men uansett er jeg i det store og det hele strålende fornøyd med telefonen, og jeg vet jo at med tiden kommer den nødvendige kunnskapen (jeg er jo sw-utvikler) til å oppnå kontroll på disse tingene.

Ellers er jeg også enig i at de som bare spammer med banale spørsmål som det tar 10 sekunder å google kan finne seg et annet sted å gjøre det.

Edit: Bare en tilleggsopplysning: Når telefonen min var i den tidligere beskrevede "feiltilstanden" så var den helt "stealth" i forhold til kommunikasjonen over mobilnettet. Det var ingen G/3G/H-ikoner som indikerte at den kommuniserte. Litt skummelt, synes jeg.

Endret av mroek
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt om det er dette dere prøver å oppnå i løpet av de siste 5sidene her, men for å hinde telefonen i å sjekke/pushe/bruke mobildata GSM/EDGE/3G, så er jo det 3. spørsmålet man får når man skal sette opp Desire at :

Internett-tilkobling

Mobilt nettverk eller Wi-Fi O

Har du en dataplan velg denne

Kun Wi-Fi O

Har du ikke en dataplan velg denne

Alle programmer -> Oppsett, denne han endres når som helst...

Jeg (i min dumhet), regner med at velger man Kun Wi-Fi så brukes ikke mobildata...?

Lenke til kommentar

Jeg har et problem jeg ikke finner ut av:

Jeg skulle installere Navigon sin 30-dagers prøveversjon fra Market. Jeg hadde 20 MB ledig igjen på internminnet før jeg begynte nedlastingen av fila på 5,5 MB. Under installasjonen ble installasjonen avbrutt, men jeg så nå at den ledige lagringsplassen var nede i 6,91 MB.

Problemet er nå at jeg ikke finner denne filen som jeg lastet ned. Jeg har altså 12 MB som jeg ikke får benyttet meg av.

Har prøvd et utalls ulike søkekombinasjoner gjennom ASTRO, men finner ikke noe som kan minne om fila.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar

Jeg har et problem jeg ikke finner ut av:

Jeg skulle installere Navigon sin 30-dagers prøveversjon fra Market. Jeg hadde 20 MB ledig igjen på internminnet før jeg begynte nedlastingen av fila på 5,5 MB. Under installasjonen ble installasjonen avbrutt, men jeg så nå at den ledige lagringsplassen var nede i 6,91 MB.

Problemet er nå at jeg ikke finner denne filen som jeg lastet ned. Jeg har altså 12 MB som jeg ikke får benyttet meg av.

Har prøvd et utalls ulike søkekombinasjoner gjennom ASTRO, men finner ikke noe som kan minne om fila.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres?

Glem det, fikk fiksa det.

Lenke til kommentar

Nok et problem:

Da jeg er veldig fornøyd med tastatur og ordliste slik mobilen er satt opp, har jeg ikke lastet ned scand. tastatur, heller ikke en "ekstra" norsk ordliste.

Problemet er at i handsfreen i bilen vises æ, ø og å som kryptiske tegn. I tillegg har jeg funnet ut at søk på kontakter ikke fungerer veldig godt for navn med æøå i seg.. Jeg har aktivert norsk bokmål som telefonspråk, så den burde være kjent med æø og å.. Det skal være sagt at min tidligere tlf. en htc s740 syncet bokstavene 100% med bilen.

Har vært inne på market for å se på den norske ordlista, og der står det at den ikke har noen funksjon dersom man ikke bruker scandinavian tastatur..

Noen andre som har dette problemet eller har forslag til løsning? Jeg har allerede googlet og lest forumposter som en gal, men har ikke fått noen hjelp til dette.

Ellers vil jeg si: telefonen er gull!!! Jeg gikk fra Win Mo, og er avhengig av Exchange i jobben, og er veldig fornøyd! Nå skal jeg bare sørge for å behandle den bra, for denne vil jeg ha lenge!

Lenke til kommentar

Nå er jeg imponert: Kjørte 1t25 minutter med GPS (Navigon) og bluetooth, og batteriet gikk ned fra 66% til 30...

Min gamle TYTN II hadde dødd før jeg kom halvveis. :-)

Fikk forøvrig godt over to døgn ut av batteriet etter forrige lading med min 'normal-bruk'. D.v.s. noen samtaler og kanskje en time spill/apps. 0 WiFi, og bare på datanett/3G ved noe nedlasting av apps/sync av mail etc.

Bruker 'Quick Settings' - widget. Den skrur åpenbart helt av datatrafikken, og er hendig til det meste annet 'skru av og på-greier' også.

Lenke til kommentar

bare et par raske spm som det er letter å få svar på her enn å finne ut av selv :)

Hvordan endre/fjerne/legge til startsider?

Også da man har innstallert apps så kommer det noen tegn oppe i venstre hjørnet og bortover på ei linje, kan man fjerne de?

Lenke til kommentar

hmm.. hva mener du med å herpe ANP?

Jeg vil også ha mulighet til å slå av alt som jeg vil slå av.. :(

Jeg mener å endre APN-navnet til noe ugyldig.

Mitt APN er "telenor". Hvis jeg endrer det til f.eks "telenorikkedata" (eller hva som helst annet som ikke er et gyldig APN), så er du sikker på at telefonen ikke får brukt mobildata.

Jeg skjønner jo nå hvorfor APNDroid faktisk eksisterer. Jeg levde som sagt lenge i den villfarelsen at det var en helt unødvendg app så lenge man kunne skru av mobildata direkte under settings (eller med en widget), men slik er det altså ikke.

Kort sagt betyr dette at hvis man vil sikre seg mot uforutsatte mobildata-kostnader, så må man gjøre det slik. For å beholde MMS må man da ha to APNer, et for internett/mobildata, og ett for MMS, sistnevnte mp jo da være gyldig hele tiden.

APNDroid skal støtte dette, så det er nok den greieste løsningen, men det irriterer meg voldsomt at man skal måtte ha en tredjepartsapplikasjon (eller redigere APN manuelt, men det er tungvint) for å kunne skru av mobildata 100%.

Hmm. Nå har jeg oppdaget noe som er FORBANNET irriterende.

Jeg har lagt ut HTC-widgetene for å slå av wifi/gps/3G/bt på en home screen. Jeg trodde da i min enfoldighet at jeg da var garantert at applikasjoner ikke kunne bruke dem.

Vel, slik er det ikke. Jeg har nå testet, og både Exchange, vær og popmail synker som bare det selv om jeg har slått av alle nett. Jeg har også slått av både auto-synk og bakgrunnsdata-synk under settings.

Pokker så irriterende. Jeg vet ikke om innstillingene vil respekteres hvis jeg tar en reboot, men jeg hadde ikke lyst til å gjøre det akkurat nå på grunn av batteristatistikken.

Dette var en gedigen skuffelse!

Edit: Og den viser ikke med ikoner i statusbaren at den bruker forbindelsene heller!!

Da har du gjort noe feil. Så lenge jeg tar av wifi og mobile network så får jeg ikke sjekket eller synkronisert noen av tingene du nevner.

Ditto, får feilmelding når jeg prøver å oppdatere mailboxen min. Later til å fungere fint.

Da har jeg vært heldig med programmene jeg har valgt på telefonen min, og de som han nevner er ikke på nett her hos meg så lenge jeg har skrudd av mobilnettet.

Lenke til kommentar

Bruker 'Quick Settings' - widget. Den skrur åpenbart helt av datatrafikken, og er hendig til det meste annet 'skru av og på-greier' også.

Ser i lista over tillatelser denne widgeten ber om, og den ønsker "WRITE_APN_SETTINGS", så det kan godt tenkes at den bruker samme triks som APNDroid for å drepe datatrafikken.

Jeg har også på nytt observert fenomenet med at det går datatrafikk selv om mobilt nettverk er skrudd av. Jeg har nå en teori om at hvis en applikasjon ikke respekterer "forbudet", så vil andre kunne "henge seg på", og dermed blir mobilnettet henge oppe.

Til forskjell fra sist gang så var det nå et 3G-ikon på statuslinjen som avslørte at ting skjedde. Ved å slå på wifi, vente litt til den var i bruk (siden wifi alltid brukes hvis mulig), og så slå wifi av igjen, så ble også mobiltrafikken stoppet igjen.

Må nok mer forskning til her. Det finnes sikkert en app som kan vise hvilke tjenester/apper som bruker nett.

Lenke til kommentar

Det er noen rariteter i Android når det gjelder bruk av data som jeg ikke har 100% taket på enda... Rart bl.a. at det ikke er muligheter for å velge hvor ofte gmail/calendar/contacts skal synce - bare om det skal/skal ikke.. mens alt annet kan settes på intervaller.

Disse tingene bruker såkalt push-oppdateringer. Forskjellen er at push oppdaterer telefonen din uten at den ber om det, dermed er det ingen intervaller å sette opp (og du får notifikasjon om mail så raskt som mulig). Dette i motsetning til "pull", hvor programmet må polle hele tiden for å sjekke om noe nytt har kommet. Push er altså åpenbart bedre.

Forskingen fortsetter...

Dette er ikke forskning. :p

Lenke til kommentar

Apropos Google-kalenderen...

Jeg har stilt inn (tror jeg) sånn at jeg har en daglig event som heter "sol opp og sol ned", en eller annen gang i Gmail/Google-calendar på pc'en. Nå har jeg en mistanke om at dette gjør at det ser ut som jeg har en "event" hver eneste dag i calendar-view'et på Desire'n min. Dette er nokså forstyrrende, for jeg klarer ikke å skille disse trivielle greiene fra andre events... Noen som har observert det samme, og har forslag til løsning?

Lenke til kommentar

Er koblet på WiFi ja, men det er skolen sitt(NTNU). Kan det tenkes at de har blokkert slike nedlastinger?

Har ikke satt opp 3G på telefonen, da jeg har planer om å unngå å bruke det.. Noen enkel måte å gjøre det på?

Veldig mye rart med det trådløse ntnu-nettet ja. Virker som de har sperret store ranges av adresser, uten at jeg skjønner hvorfor. F.eks. får jeg ikke kontakt med webserver på min hjemmemaskin via det nettet. Om det er porten de har sperret, eller min ISP, husker jeg ikke...

Det skal ikke være sperret noe på ntnu sitt nett. Om du bruker SSID 'ntnu' så pass på at du går innom en vilkårlig webside fra browseren først. Da vil du bli bedt om å autentisere deg med brukernavn og passord. Når det er gjort skal du ha god tilgang ut i verden. Dette må du gjøre først uansett, uavhengig om telefonen sier at du er tilkoblet.

Alternativ 2 er å bruke nettverket 'eduroam' om det er tilgjengelig på campus der du sitter. Siden jeg ikke har Desire/Android selv enda kan jeg ikke lose deg gjennom innstillinger for eduroam, men i løpet av uka bør jeg være klar for det :)

I mellomtiden kan du jo sjekke innstillingene som må gjøres på iPhone for å bruke eduroam, for å eventuelt sammenlikne med Desire/Android:

Eduroam på iPhone/iPod Touch

Lenke til kommentar

Endelig har jeg fått telefonen jeg og, sitti noen minnuter med den nå, mye raskere en iphone 3g`n min. Men det skulle jo bare mangle. En ting jeg ikke får til er å koble på trådløs nett, iphonen har ikke noe problem med å koble seg på. Får bare opp at den prøver å få ip adresse å så feiler den.

Lenke til kommentar

Er koblet på WiFi ja, men det er skolen sitt(NTNU). Kan det tenkes at de har blokkert slike nedlastinger?

Har ikke satt opp 3G på telefonen, da jeg har planer om å unngå å bruke det.. Noen enkel måte å gjøre det på?

Veldig mye rart med det trådløse ntnu-nettet ja. Virker som de har sperret store ranges av adresser, uten at jeg skjønner hvorfor. F.eks. får jeg ikke kontakt med webserver på min hjemmemaskin via det nettet. Om det er porten de har sperret, eller min ISP, husker jeg ikke...

Det skal ikke være sperret noe på ntnu sitt nett. Om du bruker SSID 'ntnu' så pass på at du går innom en vilkårlig webside fra browseren først. Da vil du bli bedt om å autentisere deg med brukernavn og passord. Når det er gjort skal du ha god tilgang ut i verden. Dette må du gjøre først uansett, uavhengig om telefonen sier at du er tilkoblet.

Alternativ 2 er å bruke nettverket 'eduroam' om det er tilgjengelig på campus der du sitter. Siden jeg ikke har Desire/Android selv enda kan jeg ikke lose deg gjennom innstillinger for eduroam, men i løpet av uka bør jeg være klar for det :)

I mellomtiden kan du jo sjekke innstillingene som må gjøres på iPhone for å bruke eduroam, for å eventuelt sammenlikne med Desire/Android:

Sorry, jeg misforstod. Jeg snakket om det åpne gjestenettet til NTNU. Nå vet jeg ikke så mye om dette nettet, jeg bare bruker det :-) og det er ingen autentisering på dette.

Lenke til kommentar

Da har jeg registrert retur på min Desire.

Etter to dager med vedvarende skurring i alle samtaler var det bare å gi opp. Det er tross alt en telefon, og når man gruer seg til å ringe noen pga støyen funker det bare ikke.

Får se om de klarer å fikse det eller gi meg en ny, hvis ikke får jeg finne en annen telefon.

Lenke til kommentar

http://128.39.41.45/index.php/it_tjenesten/veiledninger__1/veiledninger/nettverk/oppkobling_av_traadloest_nettverk/eduroam_paa_htc_hero

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...