Gå til innhold

Fra intern til SSD. Hva skal jeg gjøre med Windows?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal få en SSD harddisk av en kompis, men lurer på to ting.

Er det bare å installere win7 på nytt på SSD harddisken eller må jeg fjerne den jeg har fra før av på den gamle? Skal bruke SSD'en til oppstart og spill.

Regner med at win7 CD'en jeg har bare har en lisens, så da må jeg vel avregistrere win7 på den gamle harddisken eller noe????

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan installere Win7 på den nye SSD'en, men det kan være lurt å ta ut den gamle HDD'en først. Du har to plassser til HD? Etterpå kan du sette tilbake den gamle HD'en og forsøke å slette den gamle Windowsfolderen, men den beste måten å gjøre det på er å overføre alt som ikke hører til Windows, til en ekstern lagringsplass eller over til den nye SSD'en hvis det er plass - så formaterer du den gamle HDD'en, og sålegger du tilbake igjen det du vil ha der. Dette fordi det kan være vanskelig å få fjernet alt som har med OS'et å gjøre ellers. Bare det å finne alt er ikke lett.

Windows-lisensen legger seg først og fremst til hovedkortet, så vidt jeg skjønner. Skulle du likevel få problemer med lisensen, er det bare å kontakte Microsoft Norge. De er ikke umulige å ha med å gjøre. Du trenger ikke å tenke på noen "av-lisensering".

Lenke til kommentar

Ja, du kan installere Win7 på den nye SSD'en, men det kan være lurt å ta ut den gamle HDD'en først. Du har to plassser til HD? Etterpå kan du sette tilbake den gamle HD'en og forsøke å slette den gamle Windowsfolderen, men den beste måten å gjøre det på er å overføre alt som ikke hører til Windows, til en ekstern lagringsplass eller over til den nye SSD'en hvis det er plass - så formaterer du den gamle HDD'en, og sålegger du tilbake igjen det du vil ha der. Dette fordi det kan være vanskelig å få fjernet alt som har med OS'et å gjøre ellers. Bare det å finne alt er ikke lett.

Windows-lisensen legger seg først og fremst til hovedkortet, så vidt jeg skjønner. Skulle du likevel få problemer med lisensen, er det bare å kontakte Microsoft Norge. De er ikke umulige å ha med å gjøre. Du trenger ikke å tenke på noen "av-lisensering".

Ok, skal prøve det når jeg får SSD'en. Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

En windows-lisens kan brukes på max en maskin om gangen. Hvordan de sjekker dette, aner jeg ikke, men vil tippe at det har noe med "Genuine Activation" å gjøre.

Den sender sikkert noe info fram og tilbake, og om det er samme info fra to steder, får du opp en boks som maser på deg : p

Lenke til kommentar

Beklager, håper det går greit at jeg kupper tråden litt....får feilmelding når jeg forsøker å starte en ny:

Vennligst skriv inn en emnetittel lengre enn to tegn.

Dette har jeg selvfølgelig gjort, men får samme feilmelding uansett hva jeg gjør.

Spørsmålet mitt:

Installasjon av Windows 7 på SSD

Har en Intel X25-M G2 (INTEL SSDSA2M080G2GC for å være eksakt).

Har hatt Vista x64 installert på denne, men ytelsen er ikke bra. Når jeg kjører AS SSD Benchmark snakker vi total read på 60 og write på 16, for en totalscore på 106.

Googlet litt og kan bekrefte at SATA er satt opp som IDE i BIOSen min. Får opp AHCI og RAID som alternativer.

Sååå.....hva slags forberedelser må jeg gjøre før jeg installerer Windows 7 x64? Noe som må lastes ned på forhånd? Må jeg oppgradere BIOS. og hvilke instillinger må jeg endre på etc etc. Finnes det en step-by-step guide? Har googlet og lett en del, så hadde satt stor pris på en dytt i riktig retning.

Hovedkortet er forresten et ABIT IP35 med BIOS fra Phoenix Tech. v. 6.00PG, date: 01/11/2008

Endret av gunnberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...