Solid Edge Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hei. Har lyst å søke forkurs, får å komme meg litt videre. Jeg lurer da på hvordan jeg gjør det? Lurer også på om jeg har mulighet for det, har gått Automatiker men fikk ikke lærling plass. Kan jeg da søke forkurs? Også lurer jeg på om jeg får generell studie kompetanse? Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Her kan du søke på forkurs på Universitetet i Stvanger http://www.rkk.no/plain/kurs/forkurs_ingenioer Og du får ikke studiekompetanse ved å fullføre forkurset. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Burde kanskje spesifisert Trondheim, men takk allikevel for svar. Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 http://hist.no/ingforkurs/ Der kan du søke forkurs ved høyskolen i Sør-Trønderlag Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Var inne på siden istad men fant ikke selve søkingen, men fant nå. et spørsmål til, hva er realkompetanse? Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Var inne på siden istad men fant ikke selve søkingen, men fant nå. et spørsmål til, hva er realkompetanse? Realkompetanse er det samme som allmennfag eller allmennpåbygg med nødvendig realfag i tillegg. Når jeg startet på Ingeniør krevde de 3MX og 2FY, tilsvarer nå R1+R2 og fysikk 1 og studiekompetanse. Går selv på HiO og kan ikke klage på noen måte. Har ikke angret ett sekund på at jeg valgte en ingeniørutdanning. Har flere i klassen som har gått forkurs, det vil jeg nok anbefale fremfor 3-terminordningen som sparer deg for 1år som til gjengjeld går utover to sommerferier. Grunnen til at jeg ikke anbefaler 3-termin er fordi du ikke har lært alle fagene før du starter på skolen. Endret 19. april 2010 av Sparkey Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Du blander realkompetanse med realfag, Sparkey. Søkere som er 25+ kan søke opptak på bakgrunn av den kompetansen de har fått gjennom arbeid, skole osv. selv om de ikke har generell studiekompetanse og/eller bestått nødvendige realfag. Les mer på SO sine sider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Var inne på siden istad men fant ikke selve søkingen, men fant nå. et spørsmål til, hva er realkompetanse? Realkompetanse er det samme som allmennfag eller allmennpåbygg med nødvendig realfag i tillegg. Nei, det er det slettes ikke. Realkompetanse betyr at du er kvalifisert for studiet på grunn av at tidligere erfaring, hovedsakelig arbeidserfaring. Det gjøres da en skjønnsvurdering basert på din tidligere erfaring, og hvor relevant dette er for studiet. Slik jeg har forstått systemet. Det har i alle fall ingenting med realfag å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå