Gå til innhold

Oppstart av bedrift i utlandet


Oftis

Poll  

11 stemmer

  1. 1. Ville du tatt i bruk et utenlandsk firma for å reparere bilen din om du sparte halvparten av kostnadene?



Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg studerer for øyeblikket Business Management i utlandet, nærmere bestemt London. Har møtt en gutt fra Litauen, og etter å ha pratet endel har vi kommet fram til en ide om å frakte biler fra Norge til Litauen for å reparere dem. Vi er begge 20 år, og har funnet ut at det allerede er noen bedrifter som gjør dette så det er ikke et dumt påfunn. Vi (dvs han) har kontakter i Litauen som skal gjøre delen der borte plettfri. Det vi trenger nå er kontakter i Norge, muligens bedrifter som driver med reperasjon for et eventuelt samarbeid. Er det noen som har forslag til framgangsmåte her for å fremstille oss selv på best mulig måte?

 

Og for litt mer nøytale, er dette noe som kunne vært interessant for privatpersoner? Jeg har vist han priser fra Norge, og han får sjokk. Ting som koster 5000 kroner her, koster maksimum 1500-2000 kroner der borte. Så det er mye penger å spare for private også.

 

Jeg har også hatt litt bekymringer angående skatt. Er det noen som vet hvordan det fungerer? Bedriften kommer til å være litauisk, mens jeg bor i England hvis/når jeg tjener penger. Skal kontakte skattekontoret, men frykter lang ventetid på svar, så om det er noen her som har peiling så hadde det vært fint.

 

Tar imot all respons med takk, og har ikke noe imot nye innspill og tanker om ideen.

Endret av Oftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatt: bedriften må betale selskapsskatt på overskudd i Litauen, du er formodentlig skattemessig bosatt i Norge, og må betale norsk skatt på lønn, utbytte og evt. formuesverdi av selskapet. Hvis du skal være ansatt i England vil du betale engelsk skatt på inntekten din, samtidig som du må betale norsk skatt –- men du får fradrag (krone for krone) for den delen av skatten du allerede har betalt i England.

 

Min spådom: her kommer det til å bli såpass med byråkrati involvert at det skal litt marginer og volum til før det er verdt innsatsen og transaksjonskostnader (både de som går på drift og det skattetekniske).

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja, jeg frykter at skattereglene skal ødelegge, men skal høre med skattekontoret i tillegg.

 

Skjønner også skepsisen med at bilen kan bli stjålet, og det er derfor vi er på utkikk etter et norsk firma som vi kan samarbeide med slik at eventuelle kunder ikke har det synet på firmaet vårt.

Lenke til kommentar

Har dere funnet en smart måte å frakte biler frem og tilbake uten at kostnadene og arbeidet spiser opp fortjenesten?

 

Gitt eksempelet ditt på 2000:5000 kr.

 

Reparasjonskostnadene er 2000 kr. Så må du legge til frakt. Og deretter kommer arbeidstimene det tar deg eller andre å gjøre jobben. Så må du huske at ingen ønsker å betale samme pris for å reparere i utlandet, og du må gi en real rabatt for å i det hele tatt ta jobben %1000-1500 kr. Så må du kalkulere inn risikoen det ligger i det å reparere i utlandet hvor du ikke har samme rettigheter som i norge.

 

Og appåtil kommer rabatten i det at dere kun er 20 år og er nyoppstartet.

 

Jeg tror ikke dere klarer å tjene noe penger på det. Ikke med det første iallefall : ) Må ha nok volum og omtale først. Edit: Og glem ikke at det er mye papirmølle og byråkrati å drive slik.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at noen gjør det privat, det kunne jeg faktisk vurdert selv. Men å gjøre business ut av det tror jeg blir vanskelig. Da får du inn to fordyrende ledd, en i form av marginer som du skal tjene på å gjøre jobben for noen andre. Jeg antar at han dessuten vil ha litt mer ut av det enn bare vanlig lønn på 150 kr/t for arbeidet, ellers kunne en jo heller jobbet på et verksted og tjent mer enn det. Det andre ligger i garantier for at det hele skal gå like smertefritt som ved norske verksted. Tross at utenlandske verksted stort sett er like gode eller bedre, er det likevel en større risiko.

 

Dette må spises av det en privat normalt tjener på å gjøre jobben i utlandet. I tillegg må det være billigere for at noen i det hele tatt vil vurdere det alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...