Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linux router

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å bygge meg en ruter basert på en linux distro, men jeg har ikke voldsomt mye peiling på linux. Er det noen som vet om noen gode guider for hvordan man setter opp en ruter med linux, hvilken distro som er best og hva slags software man behøver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre den på en gammel PC eller vil du ha det på en normal router?

Jeg skal kjøre det på en fullverdig PC. Specs har jeg ikke helt fastsatt ennå, men det blir "nye" komponenter jeg kjøper inn.

I tillegg til å være router hadde jeg tenkt å la den virke som backupserver og filserver for musikk/film på LANet. Så det er en stor fordel om den også kan kjøre SAMBA og FTP også samt har støtte for eksterne disker (USB) (med NTFS).

Linux-basert:

Smoothwall

BSD-basert:

m0n0wall

pfSense

Takk for tipsene :) Skal se nærmere på disse.

Hva er fordeler/ulemper med de forskjellige?

Har du noen erfaringer med dem (positive/negative)?

Lenke til kommentar

Du har fortsatt mange valg.

Du kan se på Ipfire, den har støtte for Samba og slikt.

En annen som jeg liker ganske godt er untangle, husker ikke om den støtter filserver rett ut av boksen men.

IPfire ser jo veldig god ut. Skal se litt nærmere på den og.

Regner med det er problematisk å kjøre WINE apps på den?

Noen som vet hva som kreves for å få satt opp en ubuntu desktop maskin som ruter med firewall, port-forwarding++? Om det ikke er alt for komplisert hadde det nok vært den beste løsningen for meg. Er den jeg har mest erfaring med.

Lenke til kommentar

Å bruke ubuntu vil fungere fint det.

Problemet der er at du må jobbe mer med å sette opp systemet og regne med at en del vil måtte gjøres i terminalvinduet.

Fordelen med distroene som kommer ferdig er at alt stortsett gjøres gjennom web.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå for en "fullverdig" distro, med f.eks Shorewall. Den er configfil-basert, og kommer såvidt jeg vet ikke med noe fancy GUI.. men jeg syns den er ålreit. Er denne jeg bruker.

Selv vurderer jeg å få satt opp en virtuell maskin med eget dedikert nettverkskort, og kjøre f.eks pfSense på denne.. vet ikke hvordan det vil funke, men skal ihvertfall prøve.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå for en "fullverdig" distro, med f.eks Shorewall. Den er configfil-basert, og kommer såvidt jeg vet ikke med noe fancy GUI.. men jeg syns den er ålreit. Er denne jeg bruker.

Selv vurderer jeg å få satt opp en virtuell maskin med eget dedikert nettverkskort, og kjøre f.eks pfSense på denne.. vet ikke hvordan det vil funke, men skal ihvertfall prøve.

Hmm... VM hørtes jo veldig smart ut, men er det ikke mye styr å sette opp? Da kan jeg vel feks kjøre ipfire i VM og Ubuntu Desktop utenfor da?

Lenke til kommentar

Tenkte for å separere serveren (som også er filserver etc) fra routeren (og dermed internett).

Filserver vil jeg fortsatt ha "rett på jernet", siden det krever litt maskin (spesielt IO - som VMer sliter litt med), mens nettverkstrafikk på 10-20MBit tror jeg en VM burde håndtere uten nevneverdige problemer.

Tror ikke det er så voldsomt vrient å sette opp, men kommer vel litt an på generelt kunnskapsnivå (jeg har brukt linux i 13 år).

Lenke til kommentar

Tenkte for å separere serveren (som også er filserver etc) fra routeren (og dermed internett).

Filserver vil jeg fortsatt ha "rett på jernet", siden det krever litt maskin (spesielt IO - som VMer sliter litt med), mens nettverkstrafikk på 10-20MBit tror jeg en VM burde håndtere uten nevneverdige problemer.

Tror ikke det er så voldsomt vrient å sette opp, men kommer vel litt an på generelt kunnskapsnivå (jeg har brukt linux i 13 år).

Da stiller du vesentlig bedre enn meg :) Har nok bare lekt litt med Ubuntu på en HTPC så har relativt lite erfaring. Jeg vurderte en stund å prøve ut Windows Home Server, men har ikke lyst til å bruke masse penger på det og når jeg vet Linux klarer biffen :)

Jeg har vel kanskje et for lavt kunnskapsnivå til å få det til akkurat slik som jeg vil ha det, men er villig til å lære om du har noen smarte nettsider og foreslå.

Tusen takk for tipsene uansett. Skal definitivt se nærmere på de du har foreslått :)

Lenke til kommentar

En stor ulempe med Smoothwall, ihvertfall etter det jeg har erfart, er at den mangler støtte for NIC på PCI-E, noe som gjør at du ikke får brukt innebygde NIC på mange hovedkort. Planlegger selv og setter opp Astaro på en Supermicro 5015A-H jeg har liggende. Må bare kjøpe meg ett nytt modem før jeg kan sette planene ut i live.

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp pfSense under KVM på en linux host. Gøy med en "skikkelig" router, denne virker knallbra.

Var ganske vrient å få nettverket til den virtuelle maskinen til å oppføre seg som jeg ville, men med en haug med bridges etc gikk det på et vis.. utfordringen nå blir å få alt til å fyre opp igjen ved reboot.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...