NeonNero Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg har en relativt gammel Dell-laptop (Inspiron 2200, snart 5 år gammel, erstattet med en annen laptop for snart 2 år siden), og tenker å installere en eller annen Linux-variant på denne. Jeg har tenkt å bruke denne til litt spilling og annen lek ved siden av min primære laptop. CPU er Celeron M (1,4 GHz), RAM er oppgradert til 1,2 GB, og harddisken er på 40GB. Jeg ser altså etter en desktop-Linux som er lett å oppdatere (det gjelder vel de fleste nå), men også med ekstra grafiske effekter som takles av denne laptopen (og som er enkelt å aktivere - jeg ser helst at evt. installering av funksjoner kun skjer via det distroens pakkesystem online). Hva har dere erfarne brukere å anbefale? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Lett spilling? Spesifikasjoner Veiledende/ca-pris: 6.187,- (veil) Prosessor: Celeron M 1,3 GHz Minne: 512 MB Harddisk: 30 GB Optisk: DVD-rom/CD-RW Skjerm: 15" (1024 x 768) Grafikk: Intel Extreme II Trådløst: Nei 3x USB 2.0 FireWire: Nei Oppgitt batterilevetid: 2,4 timer Operativsystem: Windows XP Home Størrelse (B/D/H -mm): 330/268/37,2 Vekt: 2,9 kilo GFX er støttet enkelt, men jaja. Blir sannsynligvcis lite 3D, men anbefaler Arch vis du vil ha noe å virkelig sette opp. Dog tror enlightment kanskje blir den ideele desktopen, da jeg tror at GFX kortet ikke er i stand til noen som helst form av 3D. Endret 15. april 2010 av del_diablo Lenke til kommentar
NeonNero Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Lett spilling? Spesifikasjoner Veiledende/ca-pris: 6.187,- (veil) Prosessor: Celeron M 1,3 GHz Minne: 512 MB Harddisk: 30 GB Optisk: DVD-rom/CD-RW Skjerm: 15" (1024 x 768) Grafikk: Intel Extreme II Trådløst: Nei 3x USB 2.0 FireWire: Nei Oppgitt batterilevetid: 2,4 timer Operativsystem: Windows XP Home Størrelse (B/D/H -mm): 330/268/37,2 Vekt: 2,9 kilo GFX er støttet enkelt, men jaja. Blir sannsynligvcis lite 3D, men anbefaler Arch vis du vil ha noe å virkelig sette opp. Dog tror enlightment kanskje blir den ideele desktopen, da jeg tror at GFX kortet ikke er i stand til noen som helst form av 3D. OK, det jeg mente med "3D" var nok heller i retningen 3D-effekter til desktopen, som Compiz. Det er mulig denne laptopen kan takle dette, jeg mener på at jeg klarte å få demonstrert dette fra en Ubuntu live-CD eller noe for noen år siden. Som sagt er RAM oppgradert fra det originale (den ene 256MB-brikken er byttet ut med en 1GB-brikke). Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 anbefaler hva som helst fra Multicom. bra utvalg av maskiner du kan konfigurere selv, og topp kundesupport og service forøvrig. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 anbefaler hva som helst fra Multicom. bra utvalg av maskiner du kan konfigurere selv, og topp kundesupport og service forøvrig. Les hva han spørr etter.. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 åh. lol. bruk Gentoo. det er alltid løsninga. (y) Lenke til kommentar
NeonNero Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) åh. lol. bruk Gentoo. det er alltid løsninga. (y) Det er noen år siden jeg brukte Gentoo sist (og det var på serversiden). Jeg husker at den var veldig grei generelt, bortsett fra oppdateringssystemet, som da baserte seg på at dette lastet ned kildekodepakker fra en mirror-server og kompilerte kildekoden direkte på systemet. (Debian og Ubuntu, for eksempel, laster bare ned ferdigkompilerte pakker.) Hvordan er Gentoo blitt nå i forhold til oppdateringer? Endret 16. april 2010 av NeonNero Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 helt likens. det er derfor det er bra. kompilerte pakker er ikke optimalisert for hvert system, men for en type arkitektur. dette resulterer i generelle pakker som ikke alltid er kompilert med de opsjoner du ønsker, og som i ethvert tilfelle ikke er kompilert spesifikt for din maskinvare, som jo fører til lavere ytelse. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ytelsesgevinsten man får ved å kompilere selv er såpass liten at man virkelig skal trenge den for at det skal være noe vits. I tillegg må man jo regne med at oppdateringer tar mye lengre tid enn en distro med ferdige pakker.. spesielt på en relativt gammel og treg laptop. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Har installa Xubuntu på en lignnde PC med samme specs, og det fungerer helt greit. med såppas mye ram kan du bruke vanlig ubuntu også. Lykke til. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 @sokkalf jeg liker å starte maskinen på under ti sekunder samt å starte X og ethvert program på under et sekund mer enn jeg liker rask installasjon. «spesielt på en relativt gammel og treg laptop.» jeg starter Firefox oftere enn jeg oppdaterer det, for å si det slik. dessuten kan man jo installere binærvarianter det man ikke orker kompilere selv. så om du synes å bruke en halvtime på å kompilere et supergedigent program blir for drøyt, ta binærversjonen. den starter tregere, men er installert på noen få sekunder. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg kjører selv gentoo på en 4 år gammel laptop, oppdateringene kan ta sin tid. For meg er det vært det, systemet mitt er akkuratt slik jeg vil ha det ned til den minste detalj. Om en ikke har så masse tid til oppdateringer på dagen kan en jo alltids kjøre dem om natten. Dette tatt i betraktning skal jeg være enig i at gentoo ikke er for alle, men det er en distro med en helt egen sjarm Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Lubuntu er en ny *buntu som bruker LXDE. Omg! Ubuntu!-bloggen har skrevet en del om den. Kan jo være noe å sjekke ut. Jeg har forøvrig en ca 5 år gammel HP med Pentium M 1,8 GHz og kjører Ubuntu 10.04 helt fint. Det er vel egentlig bare å laste ned en haug med forskjellige distroer, klaske de inn på en minnepenn og boote i hytt og pine for å se hva du liker best. Arch og Gentoo gir selvfølgelig mye mer direkte muligheter for konfigurering og optimalisering, men om du ikke er helt sikker på hva du vil ha og hva du trenger anbefaler jeg å begynne med en "ferdigskrudd" distro først. Og særlig kompilering tror jeg kan bli et rent helvetica med en såpass svak CPU.. Å installere deb-filer tar ihvertfall mer enn lenge nok for meg på min CPU, ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå