Gå til innhold

3TB RAID 5 - Vil ikke vises?

Anbefalte innlegg

Hey!

Etter en del feilsøking fram og tilbake, har jeg kommet fram til at jeg må søke hjelp fra litt mer erfarne folk! :) (alle tips er velkomne forresten)

Jeg har en Intel ICH10R raidkontroller, på mitt Gigabyte EX58 UD5 hovedkort.

RAIDet skal bestå av disse fire diskene:

Western Digital GreenPower 1,5 TB

Western Digital GreenPower 1TB

Western Digital GreenPower 1TB

Hitachi 1TB (Vet ikke mer om den)

2 nye Western Digital GreenPower 1TB er bestilt og skal erstatte Hitachien og WD 1,5TB disken.

Jeg får satt opp RAIDet, men når jeg logger inn i Windows vises det ikke, verken på "Datamaskin" eller i Diskbehandling. Et RAID5 med 3 disker vises, noe som får meg til å tro at "2TB sperra" er problemet i min sak.

Via Software-kontrolleren til Intel (Intel Matrix Storage Console) som fulgte med på drivercd'n min, kan jeg sette opp et RAID5 med maksimum 2047 GB. Fjerner jeg en disk, får jeg omtrent 1800 GB.

Spørsmålene mine blir da;

Hvordan kan jeg feilsøke mer for å finne feilen?

Har Windows 7 en sperre som hindrer mer enn 2 TB?

Hvordan kan jeg da formatere til GPT uten å se diskene?

Tusen takk for svar! :)

EDIT: Bilde av Disk Management etter RAIDet er satt opp via RAID bios.

20100415181659.png

Kan det være hovedkortet (Gigabyte EX58 UD5) som ikke støtter mer enn 2TB disker?

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jo, dette er ett kjent problem, kontrolleren må ha en nyere versjon av firmwaren, oftest implentert av produsenten av HKet for å få dette til å funke.

Denne kommer dog oftest med BIOS oppdateringen til hovedkortet ditt, samme problemet var på EVGA sin X58 3X SLi Classified serie, men ble fikset der og er iordning med siste BIOS.

Om ditt HK med ICH9 / 10R ikke støtter dette, så må du bare prakke på produsenten av HKet for å få ROM oppdateringen i ordning.

Lenke til kommentar

Sendte flere supportmails til dem (fikk svar - spurte videre) og til slutt linka de bare tilbake til det siste svaret.

De (den norske avdelinga) skjønte tydeligvis veldig lite, siden de ba meg sette sata-kontaktene i INTEL sin raid-kontroller, noe jeg hadde beskrevet at jeg hadde gjort, siden raidet funka.. Fikk fiksa det til slutt, så jeg er glad ; D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...