Enceladus Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Trenger et godt kjent og bra filmredigeringsprogram til Ubuntu. Hvilket kan anbefales? Bør være noe lignende Adobe Premiere som jo er et redigeringsprogram mange kjenner til. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Har du sjekket hvilke programmer som er inkludert i Ubuntu Studio? Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Trenger et godt kjent og bra filmredigeringsprogram til Ubuntu. Hvilket kan anbefales? Bør være noe lignende Adobe Premiere som jo er et redigeringsprogram mange kjenner til. Eksisterer ikke. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Kdn live eller hva det hete, KDE sitt filmredigerings program. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Siste utgave av bladet ubuntu-user beskrev flere gode video redigerings program (Video Editors: Linux multimedia expert Dave Phillips rounds up some of Ubuntu’s best video editors.) har ikke bladet fremfor meg her så jeg kan sjekke hva som var bra dessverre. http://ubuntu-user.com/Magazine/Archive/2010/4 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Trenger et godt kjent og bra filmredigeringsprogram til Ubuntu. Hvilket kan anbefales? Bør være noe lignende Adobe Premiere som jo er et redigeringsprogram mange kjenner til. Eksisterer ikke. Jeg er langt på vei enig med Olear her, programmer som Openshot og PiTiVi har store mangler(håper de med tiden kan rette på det). Det nærmeste du kommer er Kdenlive(siste versjon skal ha blitt stabil i følge det jeg har lest). Test denne du, kanskje den duger. Så har vi Cinelerra da; så en videodemonstrasjon og det virket svært lovende(minner meg om Sony Vegas). Men denne er underlagt lisenser som hindrer den å havne i standard pakkebrønn, og installasjon selv skal ikke være så lett. Synd. Bare legge til at de bak VLC holder på med et videoredigeringsprogram(VLMC) og det virker lovende fra de testvideoer de har lagt ut. Første versjon skal ikke være så langt unna - gleder meg til å teste. Endret 15. april 2010 av Dy§no Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det eksisterer programmer, men å si at noen i det hele tatt er i nærheten av Sony Vegas/Adobe Premiere blir å overdrive, nesten det samme som å nevne GIMP når man trenger alternativ til Adobe/Corel. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det eksisterer programmer, men å si at noen i det hele tatt er i nærheten av Sony Vegas/Adobe Premiere blir å overdrive, nesten det samme som å nevne GIMP når man trenger alternativ til Adobe/Corel. Ouch! atlef. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Prøvde Kino her om dagen, og er veldig basic men det fungerer faktisk, til helt basice ting. Lenke til kommentar
WD- Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Hørte noe om at noe som het LightWorks skulle bli gjort open source. Men det hjelper kanskje ikke i dette øyeblikk. Ei heller er det klargjort hvilken lisens det skal bli lagt ut på, så spørs vel om det blir noen linux versjon til slutt. http://www.linux-magazine.com/Online/News/Lightworks-Video-Editor-Goes-Open-Source Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Fikk med meg annonseringen ang. LightWorks, nå har de ikke nevnt noe annet en at LightWorks blir lagt ut gratis (for Windows regner jeg med) og at rammeverket vil bli åpent for plugins osv. Vi får se hva de mener med "Open Source". Linux er heller ikke nevnt, dessverre. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Det eksisterer programmer, men å si at noen i det hele tatt er i nærheten av Sony Vegas/Adobe Premiere blir å overdrive, nesten det samme som å nevne GIMP når man trenger alternativ til Adobe/Corel. Gimp, Open Office, Blender, Kdenlive, osv kan være gode alternativer for kommersielle og mer komplekse programmer om programmet støtter alt brukeren trenger for å få jobben gjort. Det betyr ikke dermed sagt at et program trenger å være bedre eller i nærheten av kommersielle og mer komplekse løsninger. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Trenger et godt kjent og bra filmredigeringsprogram til Ubuntu. Hvilket kan anbefales? Bør være noe lignende Adobe Premiere som jo er et redigeringsprogram mange kjenner til. Hva skal du gjøre? Bare bli kjent med redigering, eller er det relatert til en oppgave som krever et sett med visse funksjoner? Det har ikke vært mye å skryte av når det kommer til filmredigeringprogrammer til Linux, og er heller ingen som kan kalles kjente i kontrast til f.eks Premiere, men ser ut til at det har kommet en del alternativer som kan være aktuelle. Kvalitetsmessig så tviler jeg på at du vil komme opp i standarder som kan matche seg med de store kommersielle løsningene. Om du tenker på lignende i bruk så kan kanskje Kdenlive tilpasses til å se nokså likt ut som Premiere. Har ikke brukt Premiere selv, så ander ikke hvordan det er. Kdenlive - ser ut til å være en 'alt i et'-pakke som har en god del funksjoner. Bilde: http://static.arstechnica.com/kdenlive_interface.png PiTiVi - er et program som ser ut til å få en publisitet for øyeblikket, så vi vil forhåpentligvis se litt raskere fremgang i prosjektet. Bilde: http://humphreybc.files.wordpress.com/2009/11/pitivi.png LiVES, OpenMovieEditor, Cinerella, og OpenShot kan være verdt en titt. Endret 17. april 2010 av tamarin Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Det eksisterer programmer, men å si at noen i det hele tatt er i nærheten av Sony Vegas/Adobe Premiere blir å overdrive, nesten det samme som å nevne GIMP når man trenger alternativ til Adobe/Corel. Gimp, Open Office, Blender, Kdenlive, osv kan være gode alternativer for kommersielle og mer komplekse programmer om programmet støtter alt brukeren trenger for å få jobben gjort. Det betyr ikke dermed sagt at et program trenger å være bedre eller i nærheten av kommersielle og mer komplekse løsninger. Er ikke helt uenig, men Kdenlive/Piviti osv bør sammenlignes med "Windows Movie Maker" osv, ikke highend programvare. Tråden handler helt klart om programvare på høyde med Premiere. Det eksiterer ikke i Linux i dag. Såklart, hvis man skal redigere en "hjemmevideo" osv, veldig begrensete ting, så duger kanskje Kdenlive? (støtter den DVD?) Samme som at GIMP duger til begrenset skjermbasertgrafikk. Endret 17. april 2010 av olear Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Det eksisterer programmer, men å si at noen i det hele tatt er i nærheten av Sony Vegas/Adobe Premiere blir å overdrive, nesten det samme som å nevne GIMP når man trenger alternativ til Adobe/Corel. Gimp, Open Office, Blender, Kdenlive, osv kan være gode alternativer for kommersielle og mer komplekse programmer om programmet støtter alt brukeren trenger for å få jobben gjort. Det betyr ikke dermed sagt at et program trenger å være bedre eller i nærheten av kommersielle og mer komplekse løsninger. Er ikke helt uenig, men Kdenlive/Piviti osv bør sammenlignes med "Windows Movie Maker" osv, ikke highend programvare. Tråden handler helt klart om programvare på høyde med Premiere. Det eksiterer ikke i Linux i dag. Såklart, hvis man skal redigere en "hjemmevideo" osv, veldig begrensete ting, så duger kanskje Kdenlive? (støtter den DVD?) Samme som at GIMP duger til begrenset skjermbasertgrafikk. Vi er nok ikke helt uenige nei, men selv om Kdenlive først og fremst ser ut til å strekke seg ut til samme målgruppen som Windows Movie Maker, ser det allikevel ut til at Kdenlive overgår Windows Movie Maker på de fleste punkter. (Kilde: Wikipedia: sammenligning av videoredigeringprogramvare Ser den. Nå sa ikke trådstarter noe om hvilket formål han hadde med programvaren, men om trådstarter ikke har planer om å bruke programmet kommersielt, har lyst til å holde seg innenfor lovens grenser, tror jeg nok trådstarter gjør en liten revurdering når han/hun ser prisen på programmet. CS4 (CS5 kommer snart, så ikke noe pris på denne) kommer på ca. 8.000,- Vet ikke hvor mye som er fjernet i Elements, men denne utgaven av premiere kommer på 800,- Uansett, om de er aktuelle er de ikke utviklet for Linux om det er et kriteria. Om du mener støtter DVD, så kan du lage DVD-er med meny uten å forlate programmet. Når jeg prøvde i 0.7.7, ser det også ut til at man kan legge til klipp fra DVD-er, men fikk ikke akkurat sjekket hvor bra det fungerte på denne noe svake bærbare (av typen med ekstern CD/DVD-rom via USB). Fikk lagt inn et klipp fra en DVD som lå liggende, og åpnet vinduet for å lage DVD i skjermbildet: @Trådstarter: Om du ikke har lyst til å prøve alle alternativene, men se om det er noe som er tilfredsstillende ville jeg tatt meg en tur på Wikipedia, sett hvilke alternativer som er tilgjengelig for Linux og søkt etter dem på Youtuve. Her er et par videoer som viser Kdenlive: http://www.youtube.com/watch?v=V_Y-nwmtQNs http://www.youtube.com/watch?v=7QDEJ-9X4Ws Endret 18. april 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Kdenlive har fortsatt en vei å gå, men har allerede kommet svært langt. Ubuntu 10.04 har allerede lagt den nyeste 0.7.7.1 i pakkebrønnen, og pitivi følger med som standard. Her er det bare å teste, og se om det dekker ditt behov. Med Lightworks på vei begynner dette å se riktig så bra ut. Har du tittet på Krita siden sist olear? Må si jeg er meget fornøyd med det jeg har sett av den så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå