Gå til innhold

Hvem betaler for frakt av låne-vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Jeg har vist til loven og de prøver bare å gjemme seg bak at dette er en urimelig kostnad for dem å levere maskinen hos meg.. Usikker på hvor mye tid jeg orker å bruke på dette, begrenset hva jeg faktisk kan gjøre. Som KVTL sier, trolig er min reparert før det vil være noe å gå utenfor Elkjøp med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).

Vil nå påstå at det er veldig lett for selger å gjemme seg bak det faktum at det er "urimelige kostnader" involvert i et ombytte. For butikken koster det ingenting å få produktet reparert.. Har enda ikke fått svar på sist henvendelse, sender purring med kopi til varehussjefen..

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er veldig lett å feiltolke:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).

Det folk flest ikke får med seg er at det står følgende etter denne setningen:

Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

En helt ny vaskemaskin vil da være en urimelig kostnad.

Lenke til kommentar

Tja, det blir tolkning igjen, det står i linken til forbrukerportalen(som jeg linket til over) følgene:

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

Det står også følgende:

Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.

Da er det altså en tolkning om en vaskemaskin havner i samme kategori som mobiltelefoner eller i samme kategori som biler og motorsykler. Jeg holder en knapp på førstnevnte, da de ligger forholdsvis nært hverandre mtp. pris.

Red.: Mine uthevelser. Alt i kursiv er sitat fra linken.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Heisann, bIsk0p

Leit å høre at vaskemaskinen din har tatt kvelden.

Slike reparasjoner kan naturligvis ta litt tid når delene ikke finnes på lager i Norge.

Når du benytter deg av reklamasjonsretten har du, ifølge forbrukerkjøpsloven, rett på et låneprodukt dersom du har et reelt behov for dette (det har du jo), at servicetiden er lengre enn 7 dager, samtidig som at kostnadene for selger ikke skal være urimelige.

Vi i Elkjøp forsøker alltid å strekke oss for å oppfylle lovens krav, men det er opp til den enkelte butikk å avgjøre om kostnadene er rimelige eller ei. I ditt tilfelle har nok servicetiden vært en faktor som har gjort at butikken ikke har villet transportere låneproduktet, da kostnaden ved å flytte maskinen frem og tilbake for kun et par dagers bruk kan ansees som ganske høy.

Vi mener samtidig at det er urimelig at du skal måtte betale for transporten i dette tilfellet. Vil derfor kontakte butikken det gjelder, og sørge for at du får en lånemaskin levert til deg så snart som mulig. Dersom det ikke allerede har løst seg da?

Send meg gjerne en PM med kontaktinfo og navnet på butikken!

Håper du ikke har lidd for mye som følge av denne prosessen, bIsk0p. Vi ønsker alltid å gjøre våre kunder fornøyd!

Med vennlig hilsen

Simen, på vegne av Elkjøp

Lenke til kommentar

Hei Simen/Elkjøp,

Morsomt at dere fant tråden, og hyggelig at dere tar saken. Du skal få info på PM, skal bare ta en telefon til e-service og spør hvor lenge de tror jeg må vente.

At vaskemaskinen ble ødelagt er ikke deres feil, ei heller at det tar tid å få den reparert. Og det at butikken ikke ønsket å betale for frakt fra dag en er forsovet greit, skuffende i dette tilfellet er at butikken bare slutter og svare.. Det at dem ikke vil stå for regningen selv nå synes jeg iallefall skuffer og ikke stemmer med det bildet jeg hadde fra min tid som ansatt.

At butikken mener det er en voldsom utgift å levere og hente maskinen for noen dager kan jeg forsovet se, men her var det total vilje på å få en ordning.

Som sagt, etter jeg har snakket med e-service så ser jeg om det er vits å ta denne saken videre.

Lenke til kommentar

Etter at Simen tok kontakt med butikken, kontaktet de videre verkstedet og fikk forskjøvet reparasjons dag til i dag. Problemet er at jeg må være tilgjengelig mellom 11-16, noe som blir litt vanskelig når jeg er på jobb og det tar 1 time å komme seg hjem. Så da ble datoen flyttet tilbake til mandag (som var opprinnelig dato..)

Greit initiativ fra Elkjøps side (selv om de kun gjør det for å spare seg en utgift de har utsatt lengre enn de har lov til..), men hjelper meg lite..

Lenke til kommentar

På torsdag tok jeg kontakt med butikken og forklarte at fremskyvet reperasjon ikke var til hjelp da jeg ikke hadde mulighet til å slippe reperatør inn i håp om at jeg kanskje fikk lånemaskin over helgen (ref qoute under), men igjen (som hver gang..) har butikken sluttet å lese/svare på mail..

(...)

Send meg en mail i ettermiddag om rep ikke går som planlagt, så sender jeg ut en lånemaskin i morgen tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...