Gå til innhold

Hvem betaler for frakt av låne-vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, den har som premiss at kunden har fått tilbud om låneprodukt, før loven gir kunden krav på dette. Selger har gitt dette tilbudet mot at kunden selv, dekker kostnaden ved lånet. Om kunden ikke ønsker å benytte seg av denne ekstraservicen så betaler kunden ei heller noe. Om kunden ønsker å vente til det er gått en uke, så får kunden selvsagt låne produktet og dekket alle kostnader forbundet med lånet.

Loven gir ikke kunden noen rett på gratis avhjelp, før det er gått en uke - så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Kan nevne at butikken ikke har svart på min siste mail hvor jeg skreiv at jeg ikke forsto hvorfor jeg skulle betale for frakten..

Jeg må snart vurdere om jeg skal få betalt over vaskemaskinen da det begynner å lukte ganske stramt etter x antall håndklær som har gått med på å tørke opp vannet fra vaskemaskinen (lukter IKKE godt!)

Lenke til kommentar

Jeg må snart vurdere om jeg skal få betalt over vaskemaskinen da det begynner å lukte ganske stramt etter x antall håndklær som har gått med på å tørke opp vannet fra vaskemaskinen (lukter IKKE godt!)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sluk&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Du skjønner, det er ikke forhandleren sin feil at du har plassert vaskemaskinen din på et sted som ikke er egnet.

Lenke til kommentar

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sluk&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Du skjønner, det er ikke forhandleren sin feil at du har plassert vaskemaskinen din på et sted som ikke er egnet.

Jeg har kun et bad, og det er der vaskemaskinen står.. Og med tanke på at det er en del liter som ligger i vaskemaskinen. Vil det være naturlig å tørke dette opp etter beste evne.. (?)

Lenke til kommentar

Det naturlige ville vært å plassere vaskemaskinen på ett sted hvor det er sluk. Det er så vidt jeg vet et krav om sluk i våtrom.

Som sagt, jeg har 3 rom å velge mellom. Stue, soverom og bad. Det er en sluk på badet, men den er i motsatt ende av rommet og jeg hadde ikke ønske om å vente på at vannet klarte å renne under vasken, forbi toalettet og under badekaret for å finne sluken..

Lenke til kommentar

Til det formålet bruker man noe som heter svaber. Det skal egentlig ikke være nødvendig, da gulvet skal helle mot sluken, slik at vannet finner veien dit selv, relativt greit.

Sorry, du KLARER ikke å få dyttet dine tåpelige rengjøringsvalg over på forhandleren.

Jeg prøver da på INGEN måte å dytte noe som helt på noen.. Sa jo nettopp at jeg måtte vudere å godta tilbudet jeg har fått fra butikk og betale for frakten hjem til meg..

Hele tråden ble opprettet for å få oppklart min rustne kunnskap rundt området, noe som ble gjort etter 2-3 svar..

Lenke til kommentar

Å, det var det du prøvde å si. :) Da misforsto jeg setningen din. :wee:

Jeg tolket det slik at du ønsket å få betalt fordi maskinen var gåen og hadde skapt lukt i kåken. ^^

Lenke til kommentar

Og vi siterer:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette er ikke et spørsmål om hvorvidt selgeren kommer med et hyggelig tilbud eller ikke. Dette er et spørsmål om hvorvidt selgerens tilbud skal regnes som avhjelp. Er det avhjelp, skal det skje uten kostnad for forbrukeren.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt krikkert:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Erstatningsgjenstand er følgelig IKKE å regne som avhjelp.

Lenke til kommentar

Har snakket med butikken og de mener at det er en urimelig kostnad for butikken å sende vaskemaskinen til meg. Jeg har bedt dem om å vise til hvor mye "urimelig" er i dette tilfellet i og med at de har avtale med et firma som kjører rundt, leverer og innstallerer hos kunder. Dette vil bli veid mot min utgift på lån av bil fra utleie firma.

- Vil også tro at min inntekt vil være relevant i forhold til hva som er urimelig for meg(?)

Lenke til kommentar

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Og dette utmerkede juridiske subsumeringen begrunner du med hva?

Selvfølgelig er spørsmålet om lånegjenstand en del av avhjelpen som selger er pliktet til å yte, det er også et vurderingsmoment ved en event. tvist senere.

Hvis utbedringen tar mer enn 3- 4 uker og du ikke har lånegjenstand så ville jeg ha krevd heving, samt brukt mot dem at du ikke fikk lånegjenstand. Jeg tror neppe butikken har vurdert deres utgifter opp mot dine behov til å vaske klær i denne saken her.

Lenke til kommentar

Nå er det tvilsomt snakk om 3-4 uker før min virker igjen, men nå har det faktisk gått over 1 uke siden jeg offisielt meldte i fra om problemet og da har vel de fleste kommet fram til at jeg har krav på låneprodukt uten at det skal koste meg noe.. Akkuratt at låneproduktet ikke koster meg noe, har butikken godtatt. Nå står det på hvem som skal stå for frakt kostnaden.

Lenke til kommentar

Ikke umulig dette, men det betyr ikke at jeg ikke prøver! :) Jeg har alltid roset Elkjøp for kundebehandlingen de viste mens jeg jobbet der, nå begynner jeg å revudere det. (Ikke umulig av varehus sjefen har en finger med i spillet, han var ikke særlig glad i meg..)

Lenke til kommentar

Og dette utmerkede juridiske subsumeringen begrunner du med hva?

Er ikke det åpenbart? Hvis avhjelpen fører til at forbrukeren er avskåret fra gjenstanden i mer enn en uke - SÅ kan man kreve erstattningsgjenstand. Derfor er ikke erstatningsgjenstand å anse som avhjelp i den første uken, ganske enkelt fordi erstatningsgjenstand ikke inntreffer etter loven, før det er gått en uke. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Nå er det tvilsomt snakk om 3-4 uker før min virker igjen, men nå har det faktisk gått over 1 uke siden jeg offisielt meldte i fra om problemet og da har vel de fleste kommet fram til at jeg har krav på låneprodukt uten at det skal koste meg noe.. Akkuratt at låneproduktet ikke koster meg noe, har butikken godtatt. Nå står det på hvem som skal stå for frakt kostnaden.

I så tilfelle, kan du vise til §30, hvor det står klart og tydelig at du etter en uke, uten den aktuelle gjenstanden, kan kreve erstatningsgjenstand kostnadsfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...