bIsk0p Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hei, Min 3 år gamle vaskemaskin er ødelagt, jeg fikk besøk av en service representant fra e-servicestavanger som sa at all elektronikk er ødelagt. Det ville ta 4-6 dager for å få nye deler (bestilles fra italia). Jeg har allerede vært uten vaskemaskin siden før påske (dette pga jeg feilsøkte selv) Jeg har snakket med selger (Elkjøp) og de sier at jeg må stå for transport av et låneprodukt. Jeg har ikke tilgang på bil og må derfor betale for at de skal frakte vaskemaskinen til meg. Sånn jeg har lest reglene, så skal selger stå for utgiftene som kommer ved reperasjon av dekekt produkt.. Whats right? På forhånd takk! - bIsk Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Du har ikke krav på låneprodukt med mindre reperasjonen tar mer enn 2(eller er det 3?), uker. Så at du får lånemaskin i det hele tatt når de ikke vil bruke mer enn opp til 6 dager er storsinnet av el-kjøp. Red.: Jeg trodde det var 2 eller 3 uker, men det er altså 1 uke som er riktig. Endret 15. april 2010 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Avhjelp skal skje uten kostnad: Du skal ikke ha noen utgifter. og uten vesentlig ulempe: Om dem skal reparere vaskemaskinen har du krav på lånemaskin. Men ifølge teksten over, uten kostnad. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Nei, han har rett på avhjelp - det innebærer ikke nødvendigvis et låneprodukt. Du overser det viktige i den paragrafen, nemlig følgende: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Her må forbrukeren altså vente i 4-6 dager, siden en uke som kjent er 7 dager - og 6 dager som kjent er mindre enn 7 dager. Det er derfor storsinnet av el-kjøp å tilby lånemaskin i utgangspunktet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Du har ikke krav på låneprodukt med mindre reperasjonen tar mer enn 2(eller er det 3?), uker. Så at du får lånemaskin i det hele tatt når de ikke vil bruke mer enn opp til 6 dager er storsinnet av el-kjøp. Red.: Jeg trodde det var 2 eller 3 uker, men det er altså 1 uke som er riktig. Det er jo og forskjell på avhengigheten/viktigheten av produktet. TV/Radio/PC er ting man ikke MÅ ha, vaskemaskin/mobil og lignende er noe man daglig har bruk for og vil by på en stor ulempe hvis man er uten. Det er derfor de fleste service verksted har låne mobiltelefoner... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Du MÅ strengt talt ikke vaske klær hver dag. Og siden forbrukerkjøpsloven sier én uke, så er det nok det du må forholde deg til. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Nei, han har rett på avhjelp - det innebærer ikke nødvendigvis et låneprodukt. Du overser det viktige i den paragrafen, nemlig følgende: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Her må forbrukeren altså vente i 4-6 dager, siden en uke som kjent er 7 dager - og 6 dager som kjent er mindre enn 7 dager. Det er derfor storsinnet av el-kjøp å tilby lånemaskin i utgangspunktet. Vell, nå har dem nevnt lengden det tar å skaffe deler. Men ikke hvor lang tid de venter å bruke på reperasjon. Desuten så er 6 virkedager = en uke siden hverken posten eller Reperatøren jobber søndager:) Så du må få på det rene når du senest vil få tilbake vaskemaskinen, og dersom de ikke kan love at den er tilbake innen en uke, så har du krav på gratis lånemaskin. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Så du må få på det rene når du senest vil få tilbake vaskemaskinen, og dersom de ikke kan love at den er tilbake innen en uke, så har du krav på gratis lånemaskin. Det er helt riktig. Jeg antok at TS uttalelse var upresis og at reperasjonen ville bli foretatt innen 6 dager. Da det er liten vits å opplyse hvor lang tid det tar å få deler. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Nikka, med tanke på at jeg stort sett ikke har flere klær (t-skjorter, sokker og boxerer) enn det holder til et skift per dag. Så blir jeg fort nødt til å vaske relativt ofte (mye oftere enn en gang i uken) Når du i tillegg legger til treningstøy til 4-6 økter, når noe uforutsett blir skittent, så blir det fort til at jeg vasker ca annen hver dag. - I tillegg kommer det faktum at jeg har vært uten vaskemaskin siden før påske.. De plaggene som blir byttet daglig, har jeg vasket for hånd. Men håndklær, sengetøy, bukser og gensere blir litt for tungvindt å få ut vaskemiddelet fra Og det er som sagt forskjell på hvor lenge du kan være avskåret fra en vaskemaskin enn et TV.. Hvor lang tid dette totalt vil ta vet jeg ikke, de var raske med å møte opp etter jeg meldte feilen og vaskemaskinen står enda hjemme hos meg.. Vil tro at de hadde hentet vaskemaskinen hvis dette var en stor jobb.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 I tillegg kommer det faktum at jeg har vært uten vaskemaskin siden før påske. Det er helt og holdent din egen feil, siden du valgte å feilsøke selv, fremfor å ta kontakt med forhandler med en gang. At du lekte hobbyreperatør, hjelper ikke deg til å få låneprodukt noe fortere eller billigere enn før. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 I tillegg kommer det faktum at jeg har vært uten vaskemaskin siden før påske. Det er helt og holdent din egen feil, siden du valgte å feilsøke selv, fremfor å ta kontakt med forhandler med en gang. At du lekte hobbyreperatør, hjelper ikke deg til å få låneprodukt noe fortere eller billigere enn før. Jeg tok kontakt og de sendte meg videre til e-service, som igjen anbefalte meg å sjekke noen ting. Elkjøp gjør ingenting i forhold til service på hvitevarer, de bare gir nr til diverse verksted.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg tok kontakt og de sendte meg videre til e-service, som igjen anbefalte meg å sjekke noen ting. Påsken var ferdig for snart halvannen uke siden. Tok det deg hele påsken pluss over en uke å sjekke disse tingene? I Norge har vi verdens beste forbrukerrettigheter, og de er beskrevet i Forbrukerkjøpsloven. Allikevel har du fått bedre service enn du har krav på. Du har faktisk ikke krav på å få låne en lånegjenstand overhodet om din gjenstand ikke har vært inne til avhjelp i minst en uke. Først da kan du kreve gratis frakt av lånegjenstanden frem og tilbake til deg. Jeg har nok klær til at jeg fint klarer meg en uke uten vaskemaskin (hadde fint klart 2-3, og enda lenger om jeg hadde vasket undertøy for hånd). Og de aller fleste av våre besteforeldre så ikke en vaskemaskin før de var godt voksne. De klarte seg fint de også. Mange bruker også vaskerier i stedet for å ha en egen vaskemaskin. Bruk de, om du har noe som er vrient å vaske for hånd. At du har somlet, skal ikke leverandør eller verksted klandres for. Jeg forstår din frustrasjon, men jeg forstår ikke at det er så vanskelig å komme gjennom hverdagen på en normal måte selv om man ikke har vaskemaskin i én uke. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Jeg fikk ikke kontakt med service verkstedet før påsken og etter påsken var det kun en person på kundesenteret dems, noe som gjorde kommunikasjonen veldig treig.. (fremdeles en hendvendelse jeg ikke har fått svar på...) Og det med avhjelp, kan godt være noe som har endret seg etter jeg selv jobbet der. Men slik det var da, så fikk de kundene som spurte etter det låneprodukt etter dag en når det var snakk om hvitevarer.. Jeg var selv ikke borti rutinene rundt hvem som leverte o.l, så skal ikke uttale meg om det var kunden selv eller ikke. Det at du har klær nok betyr ikke at jeg har det.. Det med låneprodukt burde gå litt på behov, jeg har ikke nok klær til å være uten vaskemaskin i lengre tid.. Og som sagt, jeg har vasket de mindre plaggene. Men nå begynner jeg å gå tom for håndklær også (har gått en del til å tørke opp når jeg har måttet tømme vaskemaskinen..) Det med at besteforeldre klarte dette fint er ikke helt relevant, da disse hadde bedre muligheter til å vaske klær (store vaske kummer i vasken o.l.. Jeg har kun badekaret som er stor nok til å ha mer enn to plagg om gangen.. Og frustert er jeg ikke, jeg klarer meg. Lurte bare på om det var jeg som er rusten på emne eller butikken som gjorde seg vanskelig (har hatt det for lett med andre kunder..) - bIsk0p Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Nei, men loven ligger nå her i tråden og reglene er relativt klare. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Loven er til for å bøyes.. Heldigvis er ikke avdelingslederen gamle gutten, satser på at jeg får til noe der.. =) Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning." Denne setningen betyr at om de VET at dette tar mer enn 1 uke, så SKAL du ha en låne-vaskemaskin til rådighet for elkjøps regning. BASTA! Edit: Det vil si at de skal dekke transport fram og tilbake fra deg. Endret 16. april 2010 av Demonican Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ikke om det tar 6 dager eller mindre å reparere gjenstanden - da det som kjent er mindre enn én uke. Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Den er grei, men om deler skal bestilles og det tar 4-6 dager (kan jo godt hende det tar lengre tid nå med dette aske greiene), så skal han ha et låneprodukt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 La oss forutsette at det tar 6 dager å reparere maskinen. Et krav om lånegjenstand oppstår kun når du vil bli avskåret fra å bruke maskinen i over en uke (dvs over 7 dager i alminnelig dagligtale). Lånegjenstand skal man da ha på selgerens regning. I den grad man får låneprodukt ut fra selgerens gode vilje må man vurdere om dette faller innenfor det som skal regnes som "avhjelp", og hvis det gjør det må man så falle tilbake på den alminnelige regelen om at avhjelpsforsøket ikke skal påføre forbrukeren kostnader, jfr forbrukerkjøpsloven § 30 første ledd. For å vurdere dette må vi definere avhjelp. Avhjelp er de tiltak man foretar som skal kompensere for eller begrense et tap. Avhjelp skal også begrense tapets effekt for den som har tapt noe. Dersom selger velger å begrense tapet i større grad enn det loven pålegger ham finner jeg at dette også må regnes som avhjelp da det skjer for samme formål og med samme virkemiddel. At forbrukeren ikke har krav på lånegjenstand mener jeg ikke er relevant. Selger kan tross alt velge å ikke yte lånegjenstand, og selgers interesser er ivaretatt i så henseende. På bakgrunn av dette mener jeg at selgers tilbud om lånegjenstand må falle innenfor lovens forståelse av avhjelp. Det følger av prinsippet om at avhjelp skal ytes uten kostnad for forbruker at også selgers tilbud om lånegjenstand der forbruker er avskåret fra tingen i under en uke også skal være kostnadsfritt. Research foretas/oppgis på forespørsel - dette er resultatet av min lovforståelse. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg er i utgangspunktet enig med deg krikkert, men i de tilfeller hvor selger yter avhjelp utover det loven krever så kan man anse at selger har gitt følgende tilbud: "Hvis du ønsker låneprodukt før du har krav på det ut fra forbrukerkjøpsloven, så kan du få låne gratis om du dekker frakt av maskinen." Venter du til det er gått en uke, så dekker vi frakten." Her gir altså forhandleren forbrukeren muligheten til å få hjelp, før de har krav på det, mot at fobrukeren selv gjør en innsats for å få denne hjelpen. Dette blir altså som en tilleggsytelse, og er derfor ikke regulert i loven. Da det kun er låneprodukter som gis etter en uke, som skal dekkes av selger, da en uke er det som etter loven regnes som rimelig tid for reparasjon av produktet og at reparasjoner utover dette krever låneprodukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå