Gå til innhold

Vulkanutbrudd på Island og konsekvenser for oss.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ny kjempevulkan har våknet
Torsdag kveld melder eksperter at også kjempevulkanen Katla har begynt å bevege på seg. Forrige utbrudd skjedde i 1918, og historien har vist at det har gått mellom 40 til 60 år mellom hvert utbrudd. Med andre ord er Katla på overtid, og ekspertene ser ikke bort fra et snarlig utbrudd.

Islandske vulkaneksperter forteller til VG Nett at utbruddet i Eyjafjallajökull kan vekke gigantvulkanen Katla til live igjen. Islendingene er ikke i tvil om at enda et utbrudd er nært forestående.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-vulkanutbruddet-oeker-i-styrke-3184485.html

Obs! Linken funker ikke grunnet bug i forumet = www.tv2nyhetene.no

Lenke til kommentar

Bare jeg som hadde synes at det hadde vært litt heftig om den hadde spydd ut aske i 18 måneder til?

Nope. Er alltid spennende å se hvordan mennesker og spesielt regjeringer og "den store ledelsen" klarer seg når alt ikke går etter planen.

EDIT: Jeg mener ikke at det er fett med folk som mister hjemmene sine osv, jeg mener bare at vi har gjort oss så helvetes avhengige av fly ol. og da er det interessant å se hva som skjer når vi plutselig ikke kan benytte oss av slikt lenger.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Vil gjøre dere oppmerksomme på at vi har to tråder om nesten samme sak, denne som vitenskapelig og den andre som samfunnsmessig.

Vår eminent admin Geir tok bestemmelsen siden jeg er inhabil i saken, så begge to er aktive diskusjonstråder om vulkansaken.

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

Men det kommer vel ikke aske ut i store mengder etter at breen har smeltet? Det blir nok langt mindre av slikt selv om utbruddet fortsetter.

Problemet er om Katla våkner i livet, den ligger under en massiv isbre og følgene kan bli, i verste fall, katastrofale for Island og delvis for oss.

Lenke til kommentar
EDIT: Snakker vi seriøst om snø i juli, liksom?

Nei, men aske, og i verste fall i store menger, alt ettersom vind og vær. Om våre store isbeer, som f.eks Jostedalsbre skulle bli dekket av aske så kan sommervarme og sol smelte enorme mengder av snø og is, en alvorlig stor mulighet.

I tillegg vil luftkvalitenen bli uholdbart for mange med luftveisproblemer. Langsiktige skadevirkninger kan få uante helsemessige konsekvenser.

Lenke til kommentar

Vil ikke asken i lufta stenge for solen og på den måten motvirke issmelting. Hadde ikke worst case scenario i stedet vært istid? Er i hvertfall det som har vært de største trusslene med vulkanutbrudd opp i gjennom menneskehetens historie.

Dette føyer seg jo inn i rekken av naturkatastrofer. Noe som har økt kraftig i antall det siste tiåret. Jordskjelv, jordras, vulkanutbrudd osv. Det viser hvor fantastisk kraftig naturen er, og vi mennesker er hjelpesløse.

Tviler på at naturkatastrofer har vokst i det siste, har nok bestandig vært og ser man på historien finner man enorme mengder vulkanutbrudd. Er nok bare globalisering og det store medietrykket vi har i hverdagen som får det til å føles ut som om jorda skal gå under hver øyeblikk. Menneskeheten har blitt sterkt redusert ved flere tidligere naturkatastrofer opp i gjennom menneskehetens historie.

Bare jeg som hadde synes at det hadde vært litt heftig om den hadde spydd ut aske i 18 måneder til?

Nope. Er alltid spennende å se hvordan mennesker og spesielt regjeringer og "den store ledelsen" klarer seg når alt ikke går etter planen.

EDIT: Jeg mener ikke at det er fett med folk som mister hjemmene sine osv, jeg mener bare at vi har gjort oss så helvetes avhengige av fly ol. og da er det interessant å se hva som skjer når vi plutselig ikke kan benytte oss av slikt lenger.

Vi tilpasser oss, det har vi alltid gjort og det er det som er så fantastisk med mennesket, hvordan vi raskt kan tilpasse og med forskjellig hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...