Gå til innhold

Vulkanutbrudd på Island og konsekvenser for oss.

Anbefalte innlegg

Hei!

http://www.dagbladet.no/2010/04/15/nyheter/vulkan/island/utenriks/naturkatastrofer/11288187/

http://www.nrk.no/

Tja?

Ser for meg følgende scenarie, asken legger seg opp på isbreer og alle vet hvordan sol vil smelte snø og is som er dekket med aske. Hva om Grøland og eller nordpolen blir dekket med aske og støv?

Hva med helsemessige konsekvenser for personer med kroniske lungesykdommer?

Den negative listen kan fort bli temmelig lang, etter min mening.

Hva mener dere, sett fra vitenskapelige synspunkter.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må inrømme at jeg ikke er en av de alle som vet hvordan sol vil smelte snø og is som er dekket med aske. Jeg ser for meg at det vil ta lengre tid å smelte snøen dersom den har et beskyttende lag med aske på seg, men slik du skriver det tolker jeg det som om snøen kommer til å smelte raskere?

Lenke til kommentar

Alltid når det skjer slike "katastrofer" så blir alt veldig blåst opp. Nå blåser jo asken bort fra Grønnland og mot Norge. Når asken begynner å legge seg synlig her så kan vi begynne å snakke om konsenkvenser. I og med at asken skal over nordsjøen på sin vei gjør at mye faller ned i sjøen før det kommer hit. Vet ikke i hvilken artikkel av de som florerer på nettet for tiden så var det en i helsetjenesten så sa at vi ville ikke merke så mye mtp hva vi puster inn av asken. Men at vi kommer vi å merke noe i fremtiden tror jeg nok.

Lenke til kommentar
Når asken begynner å legge seg synlig her så kan vi begynne å snakke om konsenkvenser.

Asken er allerede synlig for folk i Nord-Finland.

Og Norge: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7081826

Nå blåser jo asken bort fra Grønnland og mot Norge

Vinden kan snu, sist spyttet vulkanen ut aske i 18 mnd. Dessuten kan utbruddet bli mye kraftige, når som helst.

Lenke til kommentar
Ser for meg følgende scenarie, asken legger seg opp på isbreer og alle vet hvordan sol vil smelte snø og is som er dekket med aske. Hva om Grøland og eller nordpolen blir dekket med aske og støv?

Det er lite sannsynlig at støvet vil havne på Grønland og polområdene siden Vestavinden på våre breddegrader beveger seg østover og vil for det meste bare blåse støver utover Skandinavia, Europa og Russland. :)

Lenke til kommentar

Hey! Har en idè! Hva om vi tar å bygger en 300 kilometer i diameter stor vifte og setter den litt bak vulkanen sånn at all asken blir blåst mot grønland! På grønland bor det kun eskimoer og sel så der bryr de seg sikkert ikke.

Ser for meg at de kan ta å seriekoble noen atomkraftverk slik at de får strøm! Who's with me?

Lenke til kommentar

Dette føyer seg jo inn i rekken av naturkatastrofer. Noe som har økt kraftig i antall det siste tiåret. Jordskjelv, jordras, vulkanutbrudd osv. Det viser hvor fantastisk kraftig naturen er, og vi mennesker er hjelpesløse.

Skal bli interresant å se hvor lenge denne asken påvirker oss, å på hvilken måte. Alt som er nevnt er bare teorier, ofte worst case scenarioer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...