Ole3 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg planlegger skifte av bremseklosser på min Ford Mondeo. På bakbremsen skal stemplene roteres mens de presses inn. I følge Haynes skal de roteres forskjellig vei avhengig av hvilken side av bilen caliperen sitter, karosseritype og årsmodell. Her er det altså mulig å skru feil vei. Hva er konsekvensen av at jeg eventuelt roterer stemplene feil vei? Ole Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Har aldri byttet på en Mondeo med slik løsning, men på andre biler har jeg bare skrudd f.eks en halv runde med "egnet verktøy" og sett om stempelet går inn eller ut. Har funket fint hver gang det iallfall Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Har aldri byttet på en Mondeo med slik løsning, men på andre biler har jeg bare skrudd f.eks en halv runde med "egnet verktøy" og sett om stempelet går inn eller ut. Har funket fint hver gang det iallfall ... men kan stemplet gå ut når du presser og roterer feil vei? Ole Endret 15. april 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Poenget med å presse er vel formodentlig at du skal hjelpe til på skruingen (dette kan sitte rimelig hardt) - så avhengig av hvor hardt du presser vil du antagelig ikke få skrudd feil vei ... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Poenget med å presse er vel formodentlig at du skal hjelpe til på skruingen (dette kan sitte rimelig hardt) - så avhengig av hvor hardt du presser vil du antagelig ikke få skrudd feil vei ... Jeg er ikke så sikker på det. Skruingen er vel for å nullstille mekanismen til parkeringsbremsen, mens pressingen er for å drive tilbake det hydrauliske stemplet? Ole Lenke til kommentar
Indian Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Ingen fare med å skru feil vei. Du ser fort at det går feil vei. Stopp og skru andre vei. Etter montering av nye klosser må caliperen justeres ved å dra håndbremsen opp og ned noen ganger. Jeg pleier å pumpe fotbremsen noen ganger også. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Du ser fort at det går feil vei. Hvordan ser jeg det? Ole Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Har aldri byttet på en Mondeo med slik løsning, men på andre biler har jeg bare skrudd f.eks en halv runde med "egnet verktøy" og sett om stempelet går inn eller ut. Har funket fint hver gang det iallfall ... men kan stemplet gå ut når du presser og roterer feil vei? Ole Det har iallfall alltid gjort det når jeg har presset og skrudd. Jeg har forøvrig knapt presset, stempelet har alltid gått greit inn eller ut, med kun begrenset press. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Takk for alle svar! Slik jeg tolker det dere skriver er prosessen primært vridning, sekundært press. Dersom jeg vrir feil vei vil faktisk stempelet bevege seg utover. Er dette riktig forstått? Ole Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Takk for alle svar! Slik jeg tolker det dere skriver er prosessen primært vridning, sekundært press. Dersom jeg vrir feil vei vil faktisk stempelet bevege seg utover. Er dette riktig forstått? Ole Ja Lenke til kommentar
Virion Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Funker fett å bruke en simring tang og dytte ned i sporene og vri bare. Vrir du den feil vei alt for lenge sier det plomp og stemplet detter ut. Da er det bare å skru det inn igjen. Fritt for møkk seff. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Vrir du den feil vei alt for lenge sier det plomp og stemplet detter ut. Da er det bare å skru det inn igjen. Høres ut som en erfaring Det du vel også sier er at løsningen er basert på to stempler - et hydraulisk og et mekanisk til parkeringsbremsen. Kan noen peke meg til en skisse som viser hvordan dette prinsipielt er designet? Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå