Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilbakestille stempler i caliper


Ole3

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger skifte av bremseklosser på min Ford Mondeo.

 

På bakbremsen skal stemplene roteres mens de presses inn. I følge Haynes skal de roteres forskjellig vei avhengig av hvilken side av bilen caliperen sitter, karosseritype og årsmodell. :dontgetit:

 

Her er det altså mulig å skru feil vei. Hva er konsekvensen av at jeg eventuelt roterer stemplene feil vei?

 

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri byttet på en Mondeo med slik løsning, men på andre biler har jeg bare skrudd f.eks en halv runde med "egnet verktøy" og sett om stempelet går inn eller ut. Har funket fint hver gang det iallfall :innocent:

 

... men kan stemplet gå ut når du presser og roterer feil vei?

 

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Poenget med å presse er vel formodentlig at du skal hjelpe til på skruingen (dette kan sitte rimelig hardt) - så avhengig av hvor hardt du presser vil du antagelig ikke få skrudd feil vei ...

 

Jeg er ikke så sikker på det. Skruingen er vel for å nullstille mekanismen til parkeringsbremsen, mens pressingen er for å drive tilbake det hydrauliske stemplet? :hmm:

 

Ole

Lenke til kommentar

Ingen fare med å skru feil vei. Du ser fort at det går feil vei. Stopp og skru andre vei. :roll:

Etter montering av nye klosser må caliperen justeres ved å dra håndbremsen opp og ned noen ganger. Jeg pleier å pumpe fotbremsen noen ganger også.

Lenke til kommentar

Har aldri byttet på en Mondeo med slik løsning, men på andre biler har jeg bare skrudd f.eks en halv runde med "egnet verktøy" og sett om stempelet går inn eller ut. Har funket fint hver gang det iallfall :innocent:

 

... men kan stemplet gå ut når du presser og roterer feil vei?

 

 

Ole

Det har iallfall alltid gjort det når jeg har presset og skrudd. Jeg har forøvrig knapt presset, stempelet har alltid gått greit inn eller ut, med kun begrenset press.

Lenke til kommentar

Vrir du den feil vei alt for lenge sier det plomp og stemplet detter ut. Da er det bare å skru det inn igjen.

 

Høres ut som en erfaring :whistle:

Det du vel også sier er at løsningen er basert på to stempler - et hydraulisk og et mekanisk til parkeringsbremsen.

 

Kan noen peke meg til en skisse som viser hvordan dette prinsipielt er designet?

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...