Gå til innhold

USA tur - Best mulig reiserute

Anbefalte innlegg

God morgen

Jeg og en kamerat planlegger en reise til USA i sommer (Som resten av Norges befolkning :)) Er litt usikker på hvordan vi skal legge opp reisen for å få den mest effektiv/billigst

Vi har i utgangspunktet planlagt å reise fra Norge mandag 2 august med retur onsdag 18 august, datoene er forøvrig rimelig fleksible, men tidligste utreisedag er lørdag 31 juli.

Vi ønsker å besøke New York, Miami, Orlando og Key West. Spørsmålet er da hvordan vi skal fordele dagene og hvordan vi skal reise for å få mest mulig ut av turen.

Vi har i utgangspunktet tenkt å fly tur-retur Oslo (eller Bergen) - New York. Vi planlegger da å ta noen dager i New York før vi flyr til Miami og etterhvert tar bil til Key West, mot slutten av

turen planlegger vi å reise tilbake til New York for å ta et par dager til der før vi returnerer til Norge.

Et annet alternativ er å fly til New York, men å returnere til Norge fra enten Miami eller Key West. Tar selvfølgelig i mot andre alternativer med stor takk.

Det jeg primært ønsker hjelp til å er å lage det beste alternativet basert på at vi selvfølgelig ønsker det billigst mulig og vi ønsker å se så mye som mulig. Setter også pris på forslag til

antall dager på hver destinasjon.

Få forhånd takk for hjelpen :)

Endret av Luffe_81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vær for opphengt i Miami når det gjelder flyplass. Orlando er et godt alternativ.

Jeg er ikke helt sikker på at det vil bli billigere å fly til og fra to forskjellige byer. En må ta hensyn til avgiften for å lever bilen et annet sted enn en henter den. Men det gir utvilsomt en bedre utnyttelse av ferien.

Jeg har en mistanke om at det vil være billigere å hente bil i Miami/Orlando og levere den i New York enn å gjøre det den andre veien.

Endret av SamBell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke vær for opphengt i Miami når det gjelder flyplass. Orlando er et godt alternativ.

Orlando er et GODT stykke fra Miami. Fort Lauderdale eller lignende er dog greie alternativ. Med tanke på trådstarters lokasjon i Bergen flyr vel Icelandair Bergen-Keflavik-videre i sommerhalvåret. De flyr vel både til New York og Fort Lauderdale, og disse destinasjonene kan antagelig kombineres. Ellers er det jo en rekke muligheter. Det sentrale er dog å få det booket på en billett da de aller, aller færeste flyselskap tillater enveis-prising til USA - det koster gjerne litt ekstra - ikke nødvendigvis mye - med retur fra annen destinasjon, men det lar seg absolutt gjøre!

Merk også at det er et krav om returbillett for å reise til USA som nordmann.

Lenke til kommentar

Orlando er et GODT stykke fra Miami.

OK

"Et GODT stykke" er dermed definert som 4 timers kjøretur.

Alternativet var retur i bil til New York og Orlando er en by en sannsynligvis er innom på veien (sør eller nord).

I skrivende stund er det 1200,- billigere å fly fra Orlando enn fra Miami 18/8 (enveis)

s

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Jeg ville estimert nærmere fem timer - og det er ikke i nærområdet spør du meg - spesielt ikke med tanke på at det er nokså høy flyplasstetthet i området.

Google spyttet ut 3:55.

Poenget er uansett at det vurderes å kjøre tilbake til NY. Da er Orlando et godt alternativ. En kan eksempelvis kjøre sørover Florida langs Mexico Gulfen og nordover langs Atlanterhavskysten (eller omvendt) og som jeg påpekte kan det være forskjeller på flyprisene mellom Orlando og Miami.

Lenke til kommentar

Uten å tenke på pris, det er godt mulig det ikke er så mye dyrere, men det vet jeg ikke.

Hvis jeg selv skulle reist ville jeg ha flydd til New York og vært der i noen dager, så ville jeg flydd videre til Orlando. Der hadde jeg leid bil og vært der i noen dager. Som nevnt tidligere er det et lite stykke ned til Miami, men for 2 unge menn er det ikke noe stress å kjøre en tur på 4-5 timer på en dag. Så jeg ville nok kjørt bil ned til Miami og flydd hjem fra Miami (Ft.Lauderdale) også. Og selvfølgelig levere bilen der også.

Hvis dere kan fly fra Oslo kan du sjekke Continental. Jeg tror denne ruten vil funke, da jeg tror jeg skal ta den samme om et knapt år.

Oslo -> New York -> Orlando og hjem fra Miami eller Ft. Lauderdale

Edit: Jepp

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Orlando er et GODT stykke fra Miami.

OK

"Et GODT stykke" er dermed definert som 4 timers kjøretur.

Alternativet var retur i bil til New York og Orlando er en by en sannsynligvis er innom på veien (sør eller nord).

I skrivende stund er det 1200,- billigere å fly fra Orlando enn fra Miami 18/8 (enveis)

s

Vi derimot, brukte omkring 7 eller 8 timer på å kjøre fra Miami til Orlando.

Endret av Krom-stag
Lenke til kommentar

Vi derimot, brukte omkring 7 eller 8 timer på å kjøre fra Miami til Orlando.

Snakket nettopp med en kompis som hadde brukt 3,5 timer fra hotellet i Orlando (nær Disney) til flyplassen i Miami.

Jeg glemte helt å si at den veien vi tok, var en ganske stor omvei, vi kjørte rundt Lake Okeechobee og diverse annet.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg meg litt dum, hadde helt glemt denne tråden :innocent: Tusen takk for alle gode svar.

Ser det har vært snakk om at vi hadde planer om å kjøre bil til New York, da har jeg nok ordlagt meg dårlig, vi har ingen planer om å kjøre til New York. Var snakk om å fly tilbake til New York, men det har vi skrinlagt.

Ruten som vi har satt opp nå er følgende:

Oslo - New York (Fly)

New York - Miami (Fly)

Miami - Key West (Bil)

Key West - Orlando (Bil)

Orlando - Oslo (Fly)

Her kan vi få billetter med Continental hele veien til ca kr 5000, da skal det sies at vi har utsatt utreisen til 16.08.

Ideelt sett skulle vi flydd til Orlando og kjørt nedover, men det er et lite ønske om å ta en badeferie i "midten" av ferien, regner ikke med at det blir for mye strand i Orlando.

Har planer om å fordele antall dager på følgende måte (Innspill mottas med takk):

New York: 4 dager

Miami: 5 dager

Key West: 2 dager

Orlando : 4 dager

Hva tror ekspertene?

Lenke til kommentar
Har planer om å fordele antall dager på følgende måte (Innspill mottas med takk): New York: 4 dager Miami: 5 dager Key West: 2 dager Orlando : 4 dager Hva tror ekspertene?
Ekspert er en ubeskyttet tittel, så jeg tar meg den frihet ..... Jeg har ikke vært i Miami, men mitt førsteinntrykk er at 5 dager her kan bli i meste laget opp mot hvor mye tid dere har tenkt å bruke andre steder. Orlando er ikke allverden til by, men den har allverdens temaparker og 4 dager går dermed raskt der. Elller en litt annen vinkling: Er det logisk å bruke like mye tid i Miami som NY? Jeg har ikke svaret, men et lite råd: Kjør reisehåndbåker for de aktuelle byene og Vil ikke badedagen(e) være greiere å ta i en småby langs ruten? Mine generelle råd om biltur i USA. (Har vært postet et par ganger før)
  • Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, så lenge det ikke er annet enn bøker i forsendelsen, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen, så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle.
  • Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper.
  • Lag gjerne egne kart på disse sidene.
  • Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser.
  • Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv.<BR>
  • Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen
  • Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan varierer etter om en kjører fra A til B eller B til A, men jeg vil anta at dere i dette tilfellet har valgt den billigeste rettningen.
  • Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2.
  • Sjekk hvilke priser du får på leiebil via steder der du er medlem. Jeg fant billigeste leiebil via Eurobonus, selv om jeg kun har laveste nivå der.
  • Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk.
  • Interstat = kjedelig. Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen.
  • GPS er greit å ha. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart til den du allerede har. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annen form for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et.
  • Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates.
  • Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet.
  • Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid.
  • Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien". En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen.
  • Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen.
  • Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert.
  • Det er ferie. En dag ved basenget uten å gjøre stort hører med.
  • Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet om natten.

Sam

Endret av SamBell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Ideelt sett skulle vi flydd til Orlando og kjørt nedover, men det er et lite ønske om å ta en badeferie i "midten" av ferien, regner ikke med at det blir for mye strand i Orlando.

...

Det er ikke mye strand i Orlando, men jeg kan på det varmeste anbefale "badeferie" i Orlando.

Vi hadde fantastiske dager på Blizzard Beach og Typhoon Lagoon!!!

De har alt du trenger etter min mening, både for voksne og barn!

Det er rent og pent og du har alt du trenger innenfor et avgrenset område. Koster ca 40$ i inngang, men dersom du kjøper billetter til andre Disneyparker, er ofte inngang til en av vannparkene inkludert.

God tur!!

Lenke til kommentar

Takker så mye SamBell, jeg kårer deg herved til ekspert :new_woot:

Jeg ser absolutt poenget ditt med Miami. For min del kunne jeg droppet hele strandlivet, men vi er to som reiser sammen og det blir da et kompromiss mellom opplevelser og strand.

Forhåpentligvis kan jeg gjøre litt andre ting alene i Miami, jeg kommer til å være drittlei etter andre dagen på stranden.

Lenke til kommentar

Jeg kan også nevne at det er store muligheter for shopping i orlando også. Det er et utall av store malls og outleter. Dette tar også litt tid. Jeg er enig i de som skriver at 4 dager i Orlando kan gå fort og at 5 dager i Miami kan kanskje være litt lenge. Men når det er sagt, hvis bading er noe dere har lyst til er muligetene til strand større i Miami enn Orlando.

Lenke til kommentar

Om man er interessert i strand bør man satse på østkysten eller vestkysten av Florida? Er klar over at det ikke er sammenhengende strand på østkysten.

Ellers ville jeg byttet 3-4 av dagene i Miami ut med en mer passelig badedestinasjon.

Edit: har forvekslet øst og vest ovenfor....

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Har vært på omtrent samme ruten som du skal ta og har ingenting å utsette på den.

Var omtrent 5 dager i Orlando, og det var nok til å få med seg Sea World, deler av Disneyworld (Epcot center og MGM Studios mener jeg) og en vannpark. Lite å gjøre i Orlando foruten temaparker.

Key West var helt fantastisk syntes vi og vi var bl.a ute å dykket på et rev der. Finnes et par båter som kan kjøre deg ut til et rev hvor du kan snorkle i vei og spise lunsj på båten. Fin atmosfære på øya som er noe roligere enn resten av landet og har mer preg av karibia over seg. Mye gode fiskerestauranter rundt omkring her. Ikke glem å få med deg Mallory Sqaure ved solnedgang.

Miami er en stor metropol med store skiller. Alt fra fattige latinamerikanere til rike fruer med ansiktet fullt av operasjoner og egen privatsjåfør. Mye bra nattklubber der og hvis du vil se og bli sett så er Miami Beach stedet. Tror vi bare var her ca. 3 dager. Er som en typisk storby, går fort å se alt. Ellers vil jeg anbefale store outlets som ligger utenfor byene. Her kan du virkelig gjøre kupp. Tror jeg kjøpte 3 Polo Ralph Lauren skjorter til prisen av 1 i Norge.

Dersom du har tenkt deg inn i Everglades på alligatorsafari (e.l) er det bare en ting å si: Husk myggspray. Jeg var der også i august og det var helt forjævlig med mygg. Som en Norsk sommer ganger 10. Ellers var den alligatorturen helt middelmådig, men man kunne se at alligatorene var vant til å få mat fra båten og var så og si tamme.

Lenke til kommentar

Om man er interessert i strand bør man satse på østkysten eller vestkysten av Florida? Er klar over at det ikke er sammenhengende strand på østkysten.

Vi badet egentlig kun i havet ved vestkysten ut mot Mexicogulfen. Et lite sted som het "Marco Island" var ganske bra å bade ut fra og hadde fine hoteller. Ekstremt døvt på nattestid og ingen restauranter der så vi måtte spise på hotellet. Derfor var det ikke verdt å være der mer enn 1 dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...