Gå til innhold

Skifte fra Pentax?

Anbefalte innlegg

Jeg er/har vært en trofast pentaxianer nå i noen år. Helt siden sent i høst så har jeg falt litt ut av fotoverden pga min MacBook ble stjålet og eneste jeg sitter igjen med en en mini-PC som ikke egner seg til å lagring og redigering av bilder. Når jeg nå til sommeren/høsten igjen skal begynne å fotografere lurer jeg litt på å skifte system. Jeg skal selge mitt nåværende utstyr uansett og kjøpe noe mer håndterlig og praktisk. Jeg har derfor egentlig tenkt å kjøpe Pentax K-7 med 2-3 fastobjektiv. Det blir da først en 15/4 og så en 33/1.8 og da beholder jeg nok foreløpig mitt 80-200/2.8. Grunnen til at jeg vil skifte er at jeg ser at jeg kan ha en tendens til å legge kameraet igjen noen dager når jeg er ute og reiser fordi det er for tungvint å drasse på et 16-50/2.8. Pentax er sånn sett ypperlig mtp deres pancake og limited objektiver som er liten i størrelse og er av meget god kvalitet. Jeg vektlegger egentlig mye av det pentax står for: kompakte kameraer, robuste, tåle litt hardt vært. MEN, jeg er VELDIG avhengig av geotagging nå. Jeg er organiseringsfreak når det kommer til fotoalbumet mitt. ALT skal geotagges, facetagges og inneholde stikkord. Så det at pentax IKKE støtter automatisk geotagging trekker ned.

Kan noen hjelpe meg? Finnes det andre merker som kan tilby meg det jeg ser etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er/har vært en trofast pentaxianer nå i noen år. Helt siden sent i høst så har jeg falt litt ut av fotoverden pga min MacBook ble stjålet og eneste jeg sitter igjen med en en mini-PC som ikke egner seg til å lagring og redigering av bilder. Når jeg nå til sommeren/høsten igjen skal begynne å fotografere lurer jeg litt på å skifte system. Jeg skal selge mitt nåværende utstyr uansett og kjøpe noe mer håndterlig og praktisk. Jeg har derfor egentlig tenkt å kjøpe Pentax K-7 med 2-3 fastobjektiv. Det blir da først en 15/4 og så en 33/1.8 og da beholder jeg nok foreløpig mitt 80-200/2.8. Grunnen til at jeg vil skifte er at jeg ser at jeg kan ha en tendens til å legge kameraet igjen noen dager når jeg er ute og reiser fordi det er for tungvint å drasse på et 16-50/2.8. Pentax er sånn sett ypperlig mtp deres pancake og limited objektiver som er liten i størrelse og er av meget god kvalitet. Jeg vektlegger egentlig mye av det pentax står for: kompakte kameraer, robuste, tåle litt hardt vært. MEN, jeg er VELDIG avhengig av geotagging nå. Jeg er organiseringsfreak når det kommer til fotoalbumet mitt. ALT skal geotagges, facetagges og inneholde stikkord. Så det at pentax IKKE støtter automatisk geotagging trekker ned.

Kan noen hjelpe meg? Finnes det andre merker som kan tilby meg det jeg ser etter?

Kva med ein slik: http://www.jobo.com/web/photoGPS.447.0.html

Lenke til kommentar

Størrelses-messig, så er det vel kun Olympus sin E-620 som kan matche K-7. Hvis du ikke skal se på µ-4/3 kameraer da.

Når det gjelder geo-tagging, så bruker jeg en Sony GPS-CS3KA som jeg er veldig fornøyd med. Den bruker jeg sammen med et program som heter Geosetter. Sonyen logger hele tiden mens jeg er er ute og går, og så bruker jeg geosetter til å koble datanee til bildene. Fordelen med å bruke en slik enhet kontra en som registrer kun hvor bildet tas, er at du da får sett hele ruten du går. Også de stedene du ikke gidder å ta bilder.

Geosetter støtter forøvrig også RAW-filer - riktignok ved å lage en XMP sidecar fil, eller oppdatere den eksisterende.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Trådstarters fjonge Apple-avatar tatt i betraktning bør det kanskje legges til at geotagging har blitt svært lettvint i Aperture 3, og at det nå er veldig sømløst å bruke en ekstern GPS-logger sammenlignet med tidligere knoting. Med det sagt drømmer jeg om en Panasonic GF-1 med innebygget GPS.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal nok gå til innkjøp av en Mac-maskin etter sommeren og skal da bruke Aperture 3 :)

Jeg drømmer om et kompakt Pentax fullformat med innebygd GPS...

Størrelses-messig, så er det vel kun Olympus sin E-620 som kan matche K-7. Hvis du ikke skal se på µ-4/3 kameraer da.

Ja, men Olympus kan vel ikke matche størrelse på pentax sine limited objektiver?

Lenke til kommentar

Ja, men Olympus kan vel ikke matche størrelse på pentax sine limited objektiver?

Som nevnt, så er det kun 25mm f/2.8 som kan matche størrelsen i 4/3 verdenen. Men på µ-4/3 så er det litt bedre. Olympus 17mm f/2.8 og Panasonic 20mm f/1.7.

Men jeg vil tro at ettersom du får det du er ute etter med en ekstern GPS enhet og Aperture, så blir det tøys å bytte.

Lenke til kommentar
ALT skal geotagges, facetagges og inneholde stikkord. Så det at pentax IKKE støtter automatisk geotagging trekker ned.

De beste løsningene i dag er etter min mening de som _ikke_ er direkte knyttet mot kamera. De baserer seg på uavhengige gps-loggere som du får fra et par hundrelapper og oppover og programvare som tagger bilder.

Fordeler/bakdeler er:

1. GPS-loggere er billigere enn kameraspesifikke gps'er.

2. GPS loggere gjør ikke kamera større og bruker ikke av dets batteri.

3. Du har kontinuelig logging med GPS-logger og kan logge andre bevegelser enn kun fotografering som f.eks. trening, fotturer osv.

4. Programvare for å merke bildene er mer avanserte enn kameraets geotagging. En kan korrigere for feil dersom gps dekning er dårlig.

5. Programvare kan legge inn mer geo informasjon enn kun lengde- og breddegrad. Typisk er dette land, fylke, by og bydel/stedsnavn. Dette er uvurderlig informasjon i f.eks. Lightroom der en kan filtrere på lokasjonsinformasjon.

6. Med ekstern logger har du gps-informasjon i egne filer og kan bruke dette til ting i framtiden som du ennå ikke er klar over.

Billig gps: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34386

Greit geotagge program: http://www.geosetter.de/en/ (for Windows)

http://geotag.sourceforge.net/ (for de fleste OS)

Lenke til kommentar
Geosetter støtter forøvrig også RAW-filer - riktignok ved å lage en XMP sidecar fil, eller oppdatere den eksisterende.

XMP sidecar filer er kun et krav for de kameraspesifikke råformatene. Bruker en Adobe DNG format som Pentax kameraer også kan lagre i så kan også geosetter lagre geoinformasjon direkte i dng-filen uten å opprette xmp-filer. Dette er valgfritt.

Lenke til kommentar

Jeg ser argumentene dine, Fotoralf –- men jeg er neigu ikke overbevist om at de stemmer særlig bra for min egen del. Å ikke ha GPS integrert i kameraet blir for meg litt som å ikke kjøpe iMac fordi jeg ikke kan bytte ut skjermkortet; jeg har full forståelse for at det er en prioritering andre gjør, men for min egen del ville jeg aldri brydd meg med det uansett, greiere å bare ha noe som gjør jobben selv. Ellers blir den ikke gjort.

Lenke til kommentar

Jeg ser argumentene dine, Fotoralf –- men jeg er neigu ikke overbevist om at de stemmer særlig bra for min egen del. Å ikke ha GPS integrert i kameraet blir for meg litt som å ikke kjøpe iMac fordi jeg ikke kan bytte ut skjermkortet; jeg har full forståelse for at det er en prioritering andre gjør, men for min egen del ville jeg aldri brydd meg med det uansett, greiere å bare ha noe som gjør jobben selv. Ellers blir den ikke gjort.

Vel, det er ditt valg å velge vekk fleksible og kraftige løsninger til fordel for noe du tror er enklere. Kameraspesifikke løsninger er heller ikke bekymringsfrie. Det er ledninger og som skal plugges i, den skal festes til kamera og vi er ikke engang begynnt med problemene som oppstår når en vil ha nytt kamera. En gps-logger slår en på og legger i lommen og trenger knapt tenke mer på den. Hjemme går overføring like lett som overføring fra kamera og merking av bilder kan for det meste automatiseres.

Lenke til kommentar

Man kan jo òg bruke mobilen som GPS.

Ja, og det er også en knakende god løsning. Jeg har lagd mitt eget gpx-loggeprogram til Windows Mobile. Det fungerer også til enkel navigasjon til veipunkter i gpx-filer. Da finner jeg interessepunkter i byer på forhånd og lagrer dette på telefonen og har null problem med å finne fram i bygater som fotturist.

Lenke til kommentar

Her har jeg tenkt alt for kort; når det er snakk om dSLR blir det vel fort til at man må ha en ekstern enhet uansett (eller har jeg fulgt for dårlig med?) -- så enkelt som det er å få GPS-spor inn i Aperture 3 er det vanskelig å si noe om hvilken løsning som er enklest. Har kun kikket på kompaktløsninger i det siste, så tenkte rett og slett ikke på alt tilleggsarbeidet dSLR nødvendigvis medfører. Beklager!

Lenke til kommentar

Vel, det er ditt valg å velge vekk fleksible og kraftige løsninger til fordel for noe du tror er enklere. Kameraspesifikke løsninger er heller ikke bekymringsfrie. Det er ledninger og som skal plugges i, den skal festes til kamera og vi er ikke engang begynnt med problemene som oppstår når en vil ha nytt kamera. En gps-logger slår en på og legger i lommen og trenger knapt tenke mer på den. Hjemme går overføring like lett som overføring fra kamera og merking av bilder kan for det meste automatiseres.

Er ikke i det hele tatt interessert i å bruke den til noe annet enn tagging av bilder. Og hvorfor skal jeg ville ha hele turen? Jeg vil bare ha tagging jeg integrert i bildene og vil helst IKKE ha noe mer info enn koordinater. Eksterne GPS-loggere har jo bare 10% av batteritiden til kameraspesifikke GPS-enheter. Nei, jeg ser ikke fordelen med noe eksternt i det hele tatt! Egentlig er Jobo photoGPS perfekt for meg, utenom at jeg ikke kan ha blitz på samtidig. Utrolig irriterende at de ikke kan lage en løsning på det.

Lenke til kommentar

Ingen anelse om det vil fungere, men hva med å koble Joboen via PC-sync-kontakten?

Krever nok enten en haug med adaptere (blitssko->adapter->blits og pc-sync på adapter->jobo), eller at kameraet kan fyre av blitssko og PC-sync samtidig (noe jeg mener å ha lest at fungerer på Pentax), med Joboen koblet via adapter i PC-sync.

(Tar jeg ikke feil, kan man bruke ganske billige adaptere, utenom at man må ha noe kompatibelt i blitsskoen for å få ført gjennom alle signaler.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Selv drømmer jeg om et hypotetisk Panasonic GF1 med sensorstabilisering og 20mm f/1,7 til å supplere mitt Pentax-system. Dvs. et bra kamera til å ha med meg alltid, over alt, i tillegg til et bedre kamera (Pentaxen) med en pen objektivsamling som jeg tar fram når jeg skal gå grundigere til verks.

Men jeg er ikke innstilt på å betale over 7000 kr for et nr 2. kamera. At det mangler sensorstabilisering trekker betalingsvilligheten ytterligere ned.

Jeg håper derfor at Pentax sitt bidrag til speilløse systemkamera (som jeg er rimelig sikker på må komme en eller annen gang) vil få 1,5x stabilisert crop-sensor og et adapter med AF til K-fatningen, samt at pris, størrelse og annen funksjonalitet blir bra.

GPS-en har jeg heller i fotosekken om mulig slik at jeg slipper å holde den hver gang jeg skal ta bilder. I tillegg kan jeg slå to fluer i en smekk ved å ha dedikert GPS for navigasjon i fjell og mark. (Jeg regner ikke med at kamera-GPSene vil egne seg for turnavigasjon via kameraskjermen i framtiden heller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...